دستورالعمل‌های خلق‌الساعه بانک مرکزی ضد صادرات هستند
دستورالعمل‌های خلق‌الساعه بانک مرکزی ضد صادرات هستند

علی خلیلی با بیان اینکه دستورالعمل‌های خلق‌الساعه بانک مرکزی ضد صادرات هستند، گفت:بازار فروش صادراتی ملتهب و دچار شوک شد و صادرکنندگان قیر محتاط شدند.

بازار؛ گروه بورس: صادرات به عنوان موتور محرکه اقتصاد و رمز بقای کشورها در بازارهای جهانی نقش مهمی را در عرصه اقتصاد ایفا می کند، زیرا تقویت ظرفیت‌های تولید و ایجاد ظرفیت‌های جدید، هموار کردن راه توسعه صادرات نقش دولت را به عنوان تضمین کننده سرمایه گذاری های موجود و کاهش انحصار پررنگ تر می کند.

در این رابطه علی خلیلی عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی و صادرکننده نمونه سال ۱۴۰۲ با اشاره به اینکه ستورالعمل‌های خلق‌الساعه بانک مرکزی ضد صادرات هستند، گفت: متاسفانه در دو ماه اخیر و با ابلاغ دستور العمل جدید بازار فروش صادراتی ملتهب و دچار شوک شد و صادرکنندگان قیر محتاط شدند و اشتیاق به صادرات کم رنگ شد.

او افزود: خوراک مصرفی صنعت قیر از طریق وکیوم باتوم صنایع پالایشگاهی که در رینگ صادراتی بورس کالا و به همراه اعلام قیمت پایه عرضه می شود و در رقابتی آزاد خریداران حتی تا ۲۵ درصد بالاتر از قیمت پایه خوراک اولیه شرکت‌های تولیدی قیر را تهیه می کنند. رقابت ایجاد شده از طریق ساز و کار عرضه بورسی بعنوان سود و منفعت شرکت‌های پالایش نفتی، نصیب سهامداران آنان از جمله دولت می شود.

او با طرح سوالاتی از متولیان بانک مرکزی گفت: چگونه صنایع تولیدی قیر که مواد اولیه را در بازاری رقابتی تهیه کرده و با سودی حداقلی و کلی موانع صادراتی اقدام به بازگشت ارز می کند اقدام به فروش ارز حاصل از صادرات خود با قیمت دستوری و ۲۰ درصد کمتر از بهای تمام شده در سامانه نیما کنند؟ آیا با اجرای این ابلاغیه و حفظ سطح قیمت پایه خوراک وکیوم و منافع منتفعان اشتیاق و انگیزه ای برای صادرات قیر و ارزآوری باقی می ماند؟

او برای نمونه با نگاهی به فعالیت شرکت تولیدی صنعت قیر پارسیان انرژی با سابقه ۱۰ سال فعالیت در زمینه تولید قیر و اشتغال زائی بیش از ۲۰۰ نفر مستقیم و ۱۰۰۰ نفر غیر مستقیم در استان هرمزگان گفت: این شرکت در امر فروش صادراتی قیر با درجات تخصصی متفاوت در غالب محصول فاقد بسته بندی (فله) و همچنین محصول قیر بسته بندی شده بشکه، فلکسی و جامبو بگ به کشورهای حوزه شرقی قاره آفریقا، هندستان، بنگلادش، چین و امارات متحده عربی و سایر کشورها مشغول به فعالیت بوده است و اهداف برنامه ریزی شده و استراتژی فروش شرکت علاوه بر حفظ بازارهای فعلی، توسعه و رشد بازارهای هدف در حوزه کشورهای در حال توسعه است و برای دومین سال پیاپی صادرکننده برتر و نمونه کشور به عنوان نماینده استان هرمزگان انتخاب شد.
او تاکید کرد: برنامه ریزی برای دستیابی به این موفقیت و حفظ جایگاه سال قبل با وجود رقیبان متفاوت و قدرتمند در دو حوزه تدوین و اجرائی شده بود. ابتدا بکارگیری نیروهای متخصص و استفاده از کادر مجرب در راستای تولید قیر باکیفیت و مرغوب و قابل رقابت با قیر مشابه سایر کشورها که باعث حفظ اهداف صادراتی شود و در ادامه، تلاش مدیران شرکت بر این بود که در راستای مشتری مداری گام برداشته و استراتژی حفظ و جذب مشتریان جدید را در پیش بگیرد، اما در شرایط کنونی مصوبه بانک مرکزی مشکلاتی را برای برنامه های صادراتی به وجود آورده است.