آخرین اخبار

حمله زمینی به لبنان جدی است؟

یدالله کریمی پور: معمولا پیش درآمد حمله زمینی به لبنان، حملات پر حجم هوایی و نیز خرابکاری در سیستم ارتباطی دشمن و تضعیف روحیه او به شمار می رود.

البته که اسرائیل(اشغالگر) تا امروز در این زمینه به اهدافش در لبنان رسیده است. حتی فراتر از برآوردها اقدام به ترور کرده است. پس در این صورت از نظر اسرائیلی ها بستر برای حمله زمینی به حزب الله و کشاندنش به آن سوی رود لیتانی آماده است. با این همه کار اسرائیل به همین سادگی ها هم نیست. مشکل ها در پس و پیش است:

اسرائیل در حمله زمینی به لبنان با چه چالش هایی روبرو است؟

۱- جنگ در دو جبهه: گرچه یوآوگالانت کار حماس را تمام شده می داند. هنوز ارتش اسرائیل در غزه درگیر بوده و تلفات می دهد.
۲- تونل های صخره ای: ارتش قدر قدرت اسرائیل یکسال است در برابر تونل های شنی- ماسه ای حماس در غزه با مشکل روبرو شده است. نفوذ و گذر از تونل های کوهستانی-صخره ای حزب الله در فضای تپه ماهوری جنوب لبنان، با فناوری پیشرفته تر، سخت تر است.
۳-توان دفاعی حزب الله: کیفیت و کمیت تسلیحاتی، آموزش خوب نیروی انسانی و تجربه دفاعی، سه رکن دفاعی برتر حزب الله نسبت به حماس است. اسرائیل با وجود قدرت برتر آتش، در زمین لبنان‌ با مشکل مواجه خواهد شد.
۴- عقبه مناسب: با فرض محتمل درگیر نشدن امریکا و تنها‌ ماندن اسراییل در حمله زمینی، عقبه پشتیبانی حزب الله کوتاه نیست. نیروهای عراقی و نیز تشکیلات افغانستانی، عقبه خیلی کوچکی به حساب نمی آیند. در عین حال حزب الله بر نیمی از استان های لبنان احاطه نسبی دارد؛
۵- تلفات: چنان چه قوای حزب الله تنها ۵ هفته در برابر حمله اولیه ویرانگر اسرائیل تاب آورده و تنها ۱۰ درصد قوای اسرائیلی را از گردونه و سیستم رزم خارج کنند، نتانیاهو از درون جهت ادامه نبرد با مشکل مواجه خواهد شد.

به هر روی به جز این ۵ عامل تاکتیکی، سه عامل استراتژیک به زیان اسرائیل قد علم کرده است. تندتر شدن دور مخالفت ملت- دولت ها علیه جنایت های بی بی، خطر به محاق رفتن کامل پیمان‌ استراتژیک صلح ابراهیم و از همه مهمتر احتمال هر چند کم ورود ناگهانی برخی کشورها و ارتش های منطقه به این درگیری.

کوتاه آن که شانس پیروزی اسرائیل در حمله زمینی به لبنان و حذف و شکست دادن حزب الله در زمین، بس پایین تر از چیرگی مطلق دفاعی، اطلاعاتی این قدرت منطقه ای است.

modir

Recent Posts

ماموریت بیمه گری نوین در اقتصاد ایران

ماموریت بیمه گری نوین از قضیه اینکه چه کسی مقصر حادثه است وچه کس دیگری…

6 ساعت ago

بازدهی نمادهای بورسی در مهر ۱۴۰۳

بررسی بازدهی نمادهای بورسی در مهر ۱۴۰۳ نشان میدهد که برخی نمادهای بانکی و برقی…

6 ساعت ago

سبد سرمایه گذاری در ۱۴۰۳

به گزارش سرمایه فردا، روند صعودی بورس در چند وقت اخیر باعث بازگشت سرمایه گذاران…

6 ساعت ago

جنگ هسته‌ای توسط روسیه اتفاق می فتد؟

جنگ هسته‌ای یکی از بزرگترین تهدیدهای جهان در مقطع کنونی محسوب می شود که احتمالا…

8 ساعت ago

چرا قیمت دلار به سیگنال‌ها بی‌تفاوت است؟

قیمت دلار به تنش‌ها بی‌تفاوت شده اما اگر کسری بودجه، ناترازی بانک‌ها حل شود قیمت…

21 ساعت ago

پوشش های بیمه ای در محیط‌های کسب‌وکار

تدوین کنندگان قوانین در چند ساله اخیر به ضرورت تامین پوشش های بیمه ای در…

22 ساعت ago