جزئیات و شرایط حراج سکه در مرکز مبادلات ارزی
جزئیات و شرایط حراج سکه در مرکز مبادلات ارزی

به گزارش سرمایه فردا، در سامانه مرکز مبادله ارز و طلای ایران برای روز ۱۳ اسفند ماه حراج ربع سکه در ساعت بین ۱۲ ظهر تا ۳ بعد از ظهر انجام خواهد شد. برای شرکت در این حراج باید شرایط از پیش اعلام شده رعایت شود.  

در سال های اخیر بسیاری از سرمایه های خرد که امکان ورود به بازار مسکن یا خودرو را ندارد وارد بازار طلا یا ارز شده است. از آنجایی که دولت روی قیمت ارز کنترل دارد بازار طلا به عنوان امن ترین بازار سرمایه گذاری مورد توجه مردم قرار دارد. به ویژه اینکه افزایش قیمت طلا همچنان به عنوان یک سیگنال مثبت وجود دارد.

در همین راستا دولت تصمیم گرفته که حراج سکه را روز ۱۳ اسفند ماه در مرکز مبادله ارزی انجام دهد. در این حراج همه افراد بالای ۱۸ سال می توانند به صورت مستقیم از طریق مرکز مبادله ارزی خرید کنند. شرط دیگر حضور در حراج سکه  انطباق اطلاعات هویتی و آدرس فرد با شماره حساب و کارت ملی است. به عبارت دیگر برای انجام موفقیت آمیز معامله باید متقاضی احراز هویت شود.

چگونه در حراج سکه سفارش گذاری کنیم؟

متقاضی می تواند از زمان آغاز حراج سفارش گذاری کند، اما قبل از آن باید متناسب با میزان سفارش و همچنین کارمزد معامله کیف پول خود را شارژ کند. روش معامله اینگونه است که متقاضی قیمت پیشنهادی خود را در سامانه ثبت می کند و در رقابت با سایر متقاضیان قیمت مبنای معامله تعیین می شود.

پس از اینکه متقاضی در حراج برنده شد بعد از ۷ روز کاری می تواند برای دریافت فیزیکی سکه اقدام کند و البته تنها ۷ روز کاری بعد از این زمان فرصت دریافت سکه ها را دارد، در غیر اینصورت بابت تاخیر باید بابت هر سکه ۵۰ هزار تومان به عنوان هزینه نگهداری پرداخت کند. همچنین در صورتی که متقاضی برای دریافت سکه ها مراجعه نکند معامله منقضی خواهد شد.

اطلاعات سامانه حراج نشان می دهد که ساعت ۱۲ ظهر تا ساعت ۳ بعد از ظهر روز ۱۳ اسفند ماه حراج ربع سکه انجام می شود.

حراج کدام نوع سکه ریسک کمتری دارد؟

قیمت طلا در ایران تحت تاثیر نوسانات قیمت دلار و همچنین انس جهانی طلاست. در روزهای اخیر با وجود اینکه قیمت اونس جهانی افت جزیی داشته، اما به دلیل اینکه معاملات دلار در ایران روندی صعودی خود را حفظ کرده، قیمت طلا هم افزایشی شده است. به طوری که روز گذشته پس از اینکه قیمت دلار بالای ۵۸ هزار تومان قرار گرفت، قیمت سکه امامی هم ۳۴ هزار تومان و سکه بهار آزادی ۳۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان ثبت شد.

در حال حاضر قیمت ربع سکه در بازار ایران ۱۲ میلیون تومان است که حدود ۵ میلیون تومان حباب دارد. همچنین قیمت نیم سکه در بازار ۱۹ میلیون تومان و حباب آن هم حدود ۵ میلیون تومان ثبت شده است. قیمت سکه بهار آزادی ۳۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان با حباب ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی و قیمت سکه امامی هم ۳۴ میلیون تومان با حباب ۶ میلیون تومانی ثبت شده است.