صنعت و معدن

جزئیات واردات خودرو به مناطق آزاد و ارسال خودرو به سرزمین اصلی

واردات خودرو از مناطق آزاد به سرزمین اصلی تسهیل شده اما باید مقررات اعلامی سامانه جامع تجارت رعایت شود، به طوری که  ورود خودروهای کارکرده از مناطق آزاد به سرزمین اصلی باید مطابق این دستورالعمل باید که؛ کالاهایی که قبل از سال ۹۷ وارد مناطق آزاد شده بدون انتقال ارز، امکان ارسال به سرزمین اصلی را دارند. همچنین ثبت سفارش خود و از این طریق و تامین ارز برای بررسی صحت زمان ورود کالا به منطقه نیازمند دریافت مجوز از «دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی» است.
دبیر شورای عالی مناطق آزاد در گفتگو با خبرنگار نبض اقتصاد درباره واردات خودرو به مناطق آزاد کشور، گفت: دو مصوبه در هیات وزیران برای واردات خودرو از مناطق به داخل سرزمین اصلی داشتیم که بر مبنای آن این خودروها باید حقوق ورودی پرداخت کنند تا بتوانند پلاک ملی بگیرند.
عبدالملکی با بیان اینکه این مصوبه چند هفته پیش ابلاغ شده است، افزود: همچنین برای واردات خودروهای نو به مناطق آزاد مصوبه ای ابلاغ شده که البته چند قیمت دارد که شامل واردات خودروهای برقی و هیبرید تا سقف ۴۰ هزار دلار و واردات خودروهای احتراقی تا سقف ۲۰ هزار دلار مجاز است و مشروط به اینکه به ازای انتقال هر خودروی احتراقی از مناطق آزاد به سرزمین اصلی امکان واردات یک خودرو از خارج به مناطق آزاد وجود دارد.
او با تاکید بر اینکه این مصوبه اجرایی شده است، تصریح کرد: در شرایط کنونی ۲۲ شرکت که توسط وزارت صنعت تایید شده اند امکان واردات خودروی نو به مناطق آزاد را دارند اما برای انتقال خودرو از مناطق آزاد به سرزمین اصلی افرادی توانند اقدام کنند.
او درباره تسهیلات دولتی برای واردات و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل مناطق آزاد اظهار کرد: در حال حاضر هیچ تسهیلاتی در مناطق برای انجام واردات و نوسازی در نظر گرفته نشده و باید این مسائل در سرزمین اصلی دنبال شود.
طبق ابلاغ دفتر معاون اول رئیس جمهوری خودروهایی که تا پیش از ابلاغ این آیین‌نامه مجاز به تردد در مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی هستند، به شرط پرداخت همه عوارض و بدهی‌های مربوط و حقوق ورودی (شامل حقوق گمرکی و سود بازرگانی مصوب) و داشتن معاینه فنی متصل سامانه سیمفا، با رعایت قوانین می‌توانند پلاک‌ ملی دریافت کرده و وارد سرزمین اصلی شوند. مبنای تعیین ارزش خودرو و حقوق ورودی بر اساس تبصره (۶) اصلاحی ماده واحده قانون چگونگی محاسبه و وصول حقوق گمرکی، سود بازرگانی و مالیات انواع خودرو و ماشین‌آلات راه‌سازی وارداتی و ساخت داخل و قطعات آن‌ها موضوع ماده (۱۲) قانون الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب ۱۴٠٢ است.
همچنین، در بخشنامه‌ای دیگر سود بازرگانی واردات برخی خودروهای سواری هیبرید و برقی را کاهش داده به طوری که تعرفه واردات خودروهای بنزینی و درون‌سوز که حجم موتور آنها بین ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ سی‌سی است، از ۱۱ درصد به صفر کاهش یافته و به خودروهای هیبرید یا بنزینی با پیشرانه حجم کمتر از ۱۵۰۰ سی‌سی تعرفه واردات خودرو یا سود بازرگانی تعلق نمی‌گیرد. همچنین واردات محصولات شرکت‌هایی که به واسطه تحریم بازار ایران را ترک کردند و باعث ضرر و زیان مشتریان و شرکت‌های سرمایه‌گذار شدند، ممنوع است.

modir

Recent Posts

آینده صنعت نفت ایران چگونه خواهد بود؟

کمبود سرمایه‌گذاری آینده صنعت نفت ایران را با چالش مواجه کرده و عمدتاً به دلیل…

9 ساعت ago

تأثیر فقر در ایران چه بوده است ؟

تأثیرات بلندمدت فقر در ایران احتمالاً چندوجهی خواهد بود و جنبه‌های مختلفی از جامعه، سیاست…

11 ساعت ago

قیمت کیا کی ۴ چند؟

در حال حاضر کیا کی ۴ در آمریکا جانشین گران‌تر کیا سراتو شده‌است. در ارزیابی‌ها…

11 ساعت ago

افزایش قیمت آلومینیوم در بازار جهانی

افزایش قیمت آلومینیوم در بازار جهانی به صورت تدریجی اتفاق افتاده است. به طوری که…

13 ساعت ago

افزایش تمرکز برابر است با افزایش قدرت

افزایش تمرکز برابر است با افزایش قدرت زیرا منجر میشود انسان راحتتر به اهداف خود…

13 ساعت ago

تجربه رانندگی با تویوتا لوین توربوشارژ

تویوتا لوین توربوشارژ تلفیقی از کیفیت ژاپنی و ارزانی چینی‌هاست. به همین دلیل خودرویی مناسب…

13 ساعت ago