جایزه معلم برای سال ۱۴۰۳ یک میلیارد تومان است و به معلمی که نوآوری داشته و رویکرد تحول گرایانه در دانشآموزان ایجاد کرده اهدا میشود.
دبیر شورای سیاستگذاری جایزه معلم گفت: در حال حاضر باید شأن معلمان بالا بیاید که معلمان نوآور شوند و افراد نخبه در آینده به سمت تدریس و معلمی بیایند و جامعه کارآمد شود.
محمد آذین دبیر شورای سیاستگذاری جایزه معلم در نشست خبری دومین دوره برگزاری که -امروز ۱۸ آذر ماه- گفت: در حال حاضر باید شأن معلمان بالا بیاید که معلمان نوآور شوند و افراد نخبه در آینده به سمت تدریس و معلمی بیایند. در برخی کشورهای پیشرو در نظام آموزشی معلمان بیش از اینکه متصل به درآمد باشد به سان اجتماعی متصل است. به طور قطع پرداختهای که امروز برای معلمان ایران میشود چندان قابل توجه نیست. به همین دلیل باید به شأن معلمان در ایران توجه کنیم. اما گاهی اینقدر با موضوع معلمی مادی برخورد میشود که معلمان هم بیشتر به این مسأله تمرکز کردهاند.
آذین افزود: بنابر تصمیم گیری در جایزه معلم قصد داریم که یک میلیارد تومان به جایزه برتر اهدا شود. اما سال گذشته به ۶ نفر جایزه اهدا شد و نفر برتر ۵۰۰ میلیون تومان و مدال برتر دریافت میکند. همچنین به ۵ نفر برتر نیز هرکدام ۱۰۰ میلیون تومان اهدا شود. بنابراین در سال جاری نیز ممکن است درباره نحوه اهدای جایزه تصمیم متفاوتی اتخاذ شود.
دبیر شورای سیاستگذاری جایزه معلم گفت: ارزیابی ملی از جایگاه ملی قرار است انجام دهیم هرچند پیچیدگی دارد. در ابتدا برخی معلمان به دنبال گواهی برای رتبه بندی بودند اما در شرایط کنونی تغییر نگرش در معلمان ایجاد شده که موضوع اثرگذاری و نوآوری در نظام آموزشی است.
او افزود: امسال دانشآموزان حدود ۷۰۰ هزار کارت پستال الکترونیکی برای تقدیر از معلم ساخته شد در حالی که سال گذشته تعداد آن کمتر از ۳۰۰ هزار کارت پستال بود. بنابراین رویکرد جایزه معلم تغییر نگرش جامعه به معلم است تا ضمن اینکه شأن معلم ارتقا مییابد نظام آموزشی به سمت نوآوری میرود.
زما جواهری پور دبیر کمیته داوری جایزه معلمی گفت: جایزه معلم برگرفته از تلاش و تجربه دهها نفر است که حرفه معلمین به جامعه شناسانده شوند. اندیشههای یک معلم میتواند در جامعه تأثیرگذار باشد. هر انسانی یکی از بهترین معلمان خود را به خاطر دارد و گاهی مردم دوست دارند معلم خوب یا جمله تأثیرگذار آن در جامعه تکثیر شود.
همچنین او تاکید کرد: در سایت جایزه معلم هر یک از معلمان، والدین دانشآموزان میتوانند از فرمهای مشارکت در جایزه معلم استفاده کنند. هدف این است که معلمان تأثیرگذار انتخاب شوند. خیلی از مواقع این سوال مطرح میشود که هدف از آموزش چیست و چرا به دنبال معلم خلاق هستیم؟ درواقع هدف مواجهه دانش آموز با چالشهای زندگی است. افزایش انگیزه و علاقمندی عامل دیگری است که معلم میتواند در این مسأله موفق باشد.
جواهری پور افزود: ایجاد خلاقیت نیازمند ابزارهای جدید است. تا دانشآموز فلسفه و چرایی یادگیری را نفهمد امکان یادگیری ندارد. به همین دلیل باید تفکر و مشی معلمی تسری پیدا کند تا اندیشه معلمی منعکس شود و سرمایه اجتماعی در کشور ارتقا پیدا کند.
تا پایان آذرماه مهلت ثبت نام است و داوری در ۸ آذرماه انجام میشود. در داوری از هوش مصنوعی نیز انتخاب میشود اما در نهایت هیأت داوران توسط شورای سیاستگذاری تعیین خواهد شد.
تمام حقوق برای پایگاه خبری سرمایه فردا محفوظ می باشد کپی برداری از مطالب با ذکر منبع بلامانع می باشد.
سرمایه فردا