آخرین اخبار

تبعات تعیین حقوق و دستمزد بدون تورم

به گزارش سرمایه فردا، در الگوی اقتصاد دولتی دستوری مصوب رایج در ایران،  دولت خود به عنوان یک فعال اقتصادی انحصاری بازارعمل می کند. به طوری که بدون توجه به عواملی چون کارایی و بهره وری افراد، نقطه سر به سر فعالان اقتصادی سیاست های را تدوین می کند. این هزینه ها منجر به تورم می شود. سپس دولت در تعیین حقوق و دستمزد بر مبنای صرف اصل هزینه فایده خود اقدام می کند .

خوب در این شرایط که بر خلاف منطق اقتصادی و منافع فعالان اقتصادی و بدون در نظر گرفتن شرایط واقعی هزینه های زندگی افراد ( حقوق بگیران و دیگران ) و قدرت خرید پول ملی می باشد. قطعا کل اقتصاد مواجه با یک موج تورمی و بالطبع آن کسری بودجه به دلیل تاثیر پذیری دولت به عنوان بزرگترین فعال اقتصادی انحصاری بازار می‌شود.

اما در یک اقتصاد بازار آزاد حکومت یا دولت  نسبت به تعیین حقوق و دستمزد پرداختی عمل نمی کند. بلکه بر مبنای نرخ تورم موجود و برآورد حداقل هزینه زندگی و حقوق و دستمزد کارگر ساده را تعیین می کند.

دلایل مخالفت با تعیین حقوق و دستمزد بر مبنای سبد معیشت چیست

خوب در این حالت فعالان اقتصادی بنا به کارایی و بهره وری نیروی کار، نقطه سر به سر تولید، برآوردهای نرخ تورم موجود و آتی است. سطح عمومی قیمت ها به شکل  بخش ها و حوزه های متفاوت مختلف فعالان اقتصادی بازار به شکل مجزا تعیین می‌شود.

خوب می بینیم در این حالت با توجه به عدم ارتباط با بودجه عمومی کشور عملا ایجاد تورم یا کسری بودجه و کاهش ارزش پول روبرو نیستیم.

این که به غلط در شرایط فعلی ایران؛ تعیین حقوق و دستمزد بر مبنای تورم را به عنوان یکی از عوامل اصلی تورم و افزایش هزینه تولید می دانند اشتباه است. در صورتیکه در واقع افزایش حقوق و دستمزد ناشی از علت اصلی الگوی اقتصاد دولتی دستوری است که خود یک معلول تلقی باید بشود.

modir

Recent Posts

نقش تحقیقات بازار و خلاقیت در افزایش درآمد

تحقیقات بازار و خلاقیت دو حوزه مستقل هستند، اما در توسعه محصولات و نوآورانه، بهبود…

7 ساعت ago

اهمیت مشاوره در کسب و کار

مشاوره در کسب و کار جدید کمک می کند هیجان‌ و چالش‌ همزمان فرد را…

7 ساعت ago

مهارت‌های زندگی برای آینده بهتر

به گزارش سرمایه فردا، آینده متعلق به کسانی است که مهارت‌های زندگی بیشتری یاد می‌گیرند…

7 ساعت ago

چند استراتژی برای کنترل تورم

کشورهایی که موفق به جدا کردن دولت از بانک مرکزی شده اند از چند چند…

7 ساعت ago

چالش اقتصاد ایران چیست؟

مهمترین چالش اقتصاد ایران «بحران ارزش افزوده صفر» است. اکنون بخش بزرگی از سرمایه ها…

7 ساعت ago

چرا دسترسی فناوری ایران محدود شده‌است

محدودیت‌ها در دسترسی فناوری ایران، همکاری‌های علمی و فرصت‌های شغلی ایجاد کرده و عامل فرار…

10 ساعت ago