تامین سرمایه در گردش کسب و کارها از تیمچه
تامین سرمایه در گردش کسب و کارها از تیمچه

به گزارش سرمایه فردا، تامین سرمایه در گردش کسب و کارها از تیمچه در طرح بانک صادرات کلید خورده که بر مبنای آن افراد حقیقی و کارآفرینان می توانند به نسبت تسهیلات مورد نیازشان سپرده گذاری ۳ تا ۹ ماهه انجام دهند و بین ۲۵۰ تا ۵۵۰ درصد میانگین سپرده خود تسهیلات بگیرند که اقدامی در راستای اشتغالزایی و رونق اقتصادی است.

با توجه به اینکه بسیاری از  کسب‎وکارهای خرد در تامین سرمایه‌ دچار چالش هستید از تسهیلات ارزان قیمت و به صرفه برای سرمایه در گردش استقبال می کنند حتی بسیاری تحت تاثیر تحریم ها برای رفع نیاز شخصی به مقداری سرمایه دارند، به همین دلیل بانک صادرات  چتر وام‎های خود را بسیار بزرگ کرده است به طوری که همه اشخاص حقوقی و حقیقی در هر حوزه‎‏ای می‎ توانند نیازهای مالی خود را با دریافت تسهیلات بانک صادرات رفع کنند، برای نمونه مشتریان حقیقی و حقوقی، صاحبان مشاغل و کسب و کار می‌توانند با حداقل سه ماه سپرده‌گذاری در شعب بانک صادرات ایران، به میزان ۲۵۰ درصد معدل موجودی در قالب طرح جدید «تیمچه»، تسهیلات سه ماهه دریافت کنند.
بانک صادرات ایران با هدف ارائه خدمات متنوع و مناسب و پاسخگویی به نیازهای تسهیلات خرد، طرح تسهیلاتی جدیدی را معرفی کرده تا در راستای حمایت از اشتغال خرد و کسب و کارها به رونق اقتصادی کشور نیز کمک کند، زیرا در شرایط کنونی بیش از هر زمان دیگری جامعه به تولید و مشاغل خدماتی نیاز دارد تا چرخ اقتصاد همچنان در گردش باشد. از این رو بانک صادرات با هدف تسهیل پرداخت تسهیلات کوتاه‌مدت برای صاحبان کسب و کار و مشاغل، طرح «تیمچه» را به شعب خود ابلاغ کرده تا بر اساس آن مشتریان حقیقی و حقوقی، صاحبان مشاغل و کسب و کار بتوانند با حداقل سه ماه سپرده‌گذاری در شعب بانک صادرات ایران، به میزان ۲۵۰ درصد معدل موجودی تسهیلات سه ماهه دریافت کرده و بلافاصله با تسویه آن در سررسید و نگاهداشت موجودی، به فواصل سه ماهه متوالی تا ۵۵۰ درصد میانگین سپرده خود، این تسهیلات را تمدید کنند.

موجودی سپرده برای تسهیلات تیمچه
استفاده از موجودی سپرده برای تسهیلات از آن جهت اهمیت دارد که در حال حاضر تمام بازارهای مالی با نوسانات زیادی روبرو هستند و عملا سپرده گذاری در راستای بهره مندی از تسهیلات، مزیت بیشتری برای افراد حقیقی دارد، زیرا سرمایه گذاری کوتاه مدت می تواند در بازارهای دیگر برای آنها با چالش های جدی همچون رکود یا حتی نوسان منفی هم آه باشد اما این تسهیلات می تواند پایه یک سرمایه گذاری مولد شود که درآمدزایی پایداری را برای آنها به همراه داشته باشد.
در طرح تیمچه حداقل مبلغ سپرده‌گذاری، یک میلیارد ریال است و حداقل تسهیلات دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال و حداکثر تسهیلات ۳۰ میلیارد ریال در هر دوره تعیین شده است، از این رو می توان گفت همه افراد حقیقی به دلیل مبلغ پایین سپرده می توانند در طرح تیمچه مشارکت داشته باشند اما میزان وام دریافتی به تناسب خواب پولشان بسیار قابل توجه و مناسب است، به همین دلیل افرادی که به دنبال آغاز یک فعالیت کسب و کاری هستند می توانند روی تیمچه حساب باز کنند، چراکه سه میلیارد تومان تقریبا سرمایه کافی در اختیار آنها قرار می دهد. از طرف دیگر دامنه بازپرداخت این تسهیلات بین ۲ تا ۶ ماه به صورت یکجا در سررسید اعلام شده است و افرادی که روی سرمایه گذاری های کوتاه مدتی برنامه ریزی کرده اند کاملا مطابق برنامه آنهاست.
همچنین صاحبان مشاغل و کسب و کار با افتتاح حساب یک میلیارد ریالی در شعب بانک صادرات ایران در قالب طرح تیمچه در پایان ماه سوم، می‌توانند تسهیلات سه ماهه به میزان ۲۵۰ درصد معدل موجودی خود دریافت کنند که با در نظر گرفتن متن زمان پرداخت خیلی زود وارد چرخه کسب و کار شود و اثر آن در درآمدزایی آنها هم نمایان خواهد شد.
از طرف دیگر صاحبان مشاغل با حفظ موجودی سپرده خود در ماه ششم ضمن تسویه تسهیلات اول، می‌توانند به میزان ۳۵۰ درصد میانگین سپرده تسهیلات دریافت کنند و در صورت ادامه سپرده‌گذاری و تسویه وام قبلی، در ماه‌های نهم و دوازدهم نیز به ترتیب ۴۵۰ درصد و ۵۵۰ درصد میانگین موجودی حساب خود را در دوره‌های بازپرداخت سه ماهه، دریافت کنند. این روند صعودی نسبت تسهیلات به سپرده می تواند برای افرادی که پروژه های در دست اجرا دارند نیز مفید باشد. به عبارت دیگر افرادی که پیش بینی دقیقی برای آغاز فعالیت کسب و کاری خود دارند می توانند روی سپرده گذاری های ۶ ماهه و ۹ ماهه سرمایه گذاری کنند.