آخرین اخبار

بهره‌برداری از معادن زیر فشار قوانین و مقررات

بهره‌برداری از معادن از این جهت زیر فشار قوانین و مقررات است که محصولات شرکتهای ماشین‌سازی دولتی رقابت‌پذیر نیست. به همین دلیل مصوبه ممنوعیت واردات ماشین،‌آلات معدنی فقط به نفع آنهاست. معدن‌کاران تا چه زمانی می‌توانند تجهیزات و ماشین‌آلات گران با کارایی پایین بخرند؟ دولت باید این امتیاز را تا زمانی به آنها بدهد و روند کاهشی داشته باشد.

عضو هیات مدیره خانه معدن و تجارت گفت: در حال حاضر کشور نیازمند نوسازی ماشین آلات معدنی است. در حال حاضر پروانه‌های جدیدی برای بهره‌برداری از معادن صادر شده است. به همین دلیل نیاز به ماشین آلات معدنی جدید بیشتر از گذشته افزایش یافته است.

آرمان خالقی افزود: با توجه به دستورالعمل ممنوعیت واردات ماشین آلات معدنی در شرایط کنونی امکان تامین این ماشین‌آلات در کشور وجود ندارد. درواقع در راستای حمایت از تولیدکنندگان ماشین‌آلات و تجهیزات معدنی در کشور امکان ثبت سفارش برای ماشین آلات وجود ندارد.

بهره‌برداری از معادن در تنگنای تحریم و دستورالعمل‌ها

به گفته وی علاوه بر اینکه ممنوعیت واردات ماشین آلات در داخل کشور ایجاد شده است. تحریم‌ها نیز واردات این تجهیزات معدنی را با چالش مواجه کرده است. به همین در شرایط کنونی ظرفیت‌های معدنی تحت تاثیر نبود ماشین‌آلات معدنی جدید قرار گرفته است. بنابراین می‌توان ادعا کرد که ممنوعیت واردات ماشین آلات معدنی نوعی فرصت سوزی است.

خالقی با تاکید بر اینکه رفع محدودیت ها می تواند در راستای ثروت آفرینی ملی قرار گیرد، اظهار کرد: در شرایط کنونی حمایت از سازندگان تجهیزات داخلی باید هوشمندانه باشد. نه اینکه کاملا واردات ممنوع شود. به عبارت دیگر می توان با سیاست های تعرفه ای تولیدکننده داخلی در مقابل واردات ماشین‌آلات مشابه حمایت شوند.

همچنین معدنکاران در نوبت تامین ماشین آلات معدنی مورد قرار نگیرند. زیرا در شرایط کنونی وقتی درخواست معدن‌کاران چندماه به تعویق می‌افتد عملا فعالیت معدن باید متوقف باشد.

بنابراین باید به قدری عرضه تجهیزات مورد نیاز معادن وجود داشته باشد که فعالیت معادن به تعویق نیفتد. از طرف دیگر دولت می‌تواند تجهیزات مورد نیاز وزارت راه و شهرسازی، شهرداری‌ها و… را از همین شرکت‌ها تامین کند. اما اجازه دهد بخش خصوصی در تامین امکانات مورد نیاز کار خودش را بکند.

قطعات ماشین آلات ایرانی چینی هستند؟

او با اشاره به اینکه در حال حاضر تامین لوازم یدکی ماشین‌آلات معدنی با چالش مواجه است، تصریح کرد: در حال حاضر موتور و قطعات ماشین آلات ایرانی چینی هستند. روند تخصیص ارز به گونه‌ای است که آنها نمی‌توانند مطابق نیاز بازار قطعات واردکنند. به همین دلیل مشکلاتی در این بخش وجود دارد.

بنابراین دولت در راستای حمایت از تولیدکنندگان داخلی باید خط ویژه ای برای تخصیص ارز واردات این قطعات در نظر  بگیرد تا همین شرکت های داخلی به راحتی بتوانند از ارز دولتی برای واردات قطعات استفاده کنند. در واقع این شرکتها ارز حاصل از صادرات ندارد. در تخصیص منابع ارزی نیز محدودیت وجود دارد. به همین دلیل تامین قطعات یدکی با چالش مواجه است.

او با تاکید بر اینکه یکی دیگر از مشکلات کنونی معادن که به ماشین آلات معدنی مربوط است موضوع سوخت است، گفت: ماشین‌آلات معدنی جدید اگر از همین گازوئیل موجود بازار استفاده کنند کارایی آنها پایین می آید. همچنین خرابی قطعات این ماشین آلات بالا می رود. به همین دلیل برای تامین سوخت ماشین آلات معدنی جدید باید برنامه و تدبیر ویژه‌ای داشته باشد.

تاکنون همه ماشین‌آلات معدنی از گازوئیل بی‌کیفیت استفاده کرده‌اند. با توجه به گرانی این ماشین‌آلات و همچنین محدودیت واردات آنها باید اقدامی در راستای استفاده بهینه از این تجهیزات انجام داد. بنابراین یا باید کیفیت گازوئیل تولید داخل ارتقا یابد یا باید به صورت وارداتی تامین شود.

هپکو مونتاژ کار است

این عضو اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه ممنوعیت واردات ماشین آلات معدنی باعث شده که هپکو بتواند تولید کند اما تیراژ کمی دارد، تصریح کرد: در شرایط کنونی دولت باید به گونه‌ای از این شرکت حمایت کند تا قیمت تمام شده تجهیزات این شرکت پایین بیاید.

از طرف دیگر یک بازه زمانی باید برای این شرکت تعیین کند تا بتواند خودش را به رقابت پذیری با شرکت‌های خارجی نزدیک کند. در غیر این صورت خریداران ماشین‌آلات هپکو در ایران ضرر می‌کنند.

بهره‌برداری از معادن با ماشین‌آلات گران

به عبارت دیگر برخی از ماشین‌آلات این شرکت تا دو برابر قیمت همان ماشین‌آلات در بازار جهانی عرضه می‌شود. در این شرایط چه توجیهی برای معدن‌کاران وجود دارد که از این ماشین‌آلات گران استفاده کنند. از طرف دیگر مزیت ادامه این روند برای کشور چیست؟ 

این عضو خانه صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه ممنوعیت واردات ماشین‌آلات معدنی نوعی رانت است، تصریح کرد: این حمایت باید به صورت پلکانی کاهش یابد. در واقع وقتی از سازگان ماشین‌آلات حمایت می‌شود به معدنکاران آسیب وارد می‌شود. از طرف دیگر این مساله منجر به افزایش قیمت تمام شده معادن شده‌است.

از آنجایی که معادن در ابتدای زنجیره تولید قرار دارند وقتی قیمت تمام شده آنها بالا می رود روی قیمت تمام شده تمام حلقه های زنجیره تولید اثر می گذارد. شاید بتوان گفت وقتی قیمت تولید در ابتدای زنجیره معدن به دلیل ماشین آلات معدنی فرسود ده درصد بالا می‌رود. در حلقه پایانی قیمت تمام شده به دلیل همان ماشین‌آلات فرسوده ابتدای زنجیره تا ۳۰ درصد بالا می رود.

modir

Recent Posts

نقش تحقیقات بازار و خلاقیت در افزایش درآمد

تحقیقات بازار و خلاقیت دو حوزه مستقل هستند، اما در توسعه محصولات و نوآورانه، بهبود…

12 ساعت ago

اهمیت مشاوره در کسب و کار

مشاوره در کسب و کار جدید کمک می کند هیجان‌ و چالش‌ همزمان فرد را…

12 ساعت ago

مهارت‌های زندگی برای آینده بهتر

به گزارش سرمایه فردا، آینده متعلق به کسانی است که مهارت‌های زندگی بیشتری یاد می‌گیرند…

12 ساعت ago

چند استراتژی برای کنترل تورم

کشورهایی که موفق به جدا کردن دولت از بانک مرکزی شده اند از چند چند…

12 ساعت ago

چالش اقتصاد ایران چیست؟

مهمترین چالش اقتصاد ایران «بحران ارزش افزوده صفر» است. اکنون بخش بزرگی از سرمایه ها…

12 ساعت ago

چرا دسترسی فناوری ایران محدود شده‌است

محدودیت‌ها در دسترسی فناوری ایران، همکاری‌های علمی و فرصت‌های شغلی ایجاد کرده و عامل فرار…

15 ساعت ago