به گزارش سرمایه فردا، پلتفرمهایی نظیر اسنپ و تپسی به عنوان تاکسیهای اینترنتی در ابتدا به عنوان یک راهحل نوین برای مسافر و راننده معرفی شدند، اما اکنون با مشکلات متعددی روبهرو هستند. کمیسیونهای سنگین، هزینههای بالای خودروها و عدم برخورداری از خدمات کافی، فشار زیادی بر دوش رانندگان و با افزایش قیمت همین بار بر دوش مسافران قرار گرفته است. اگر این مشکلات حل نشوند، ممکن است ادامه فعالیت در این حوزه برای بسیاری از رانندگان و استفاده از این خدمات برای بسیاری از مسافران دیگر مقرونبهصرفه نباشد.
قیمتهای تاکسیهای شهری هر سال با تصویب شورای شهر تهران مشخص میشود، اما تاکسیهای اینترنتی از سیستم قیمتگذاری پویا استفاده میکنند. این سیستم بر اساس عواملی مانند مسافت، زمان سفر، ترافیک و نسبت عرضه و تقاضا عمل میکند. به این معنا که در ساعات شلوغی، قیمتها به طور خودکار افزایش مییابد.
چندی پیش، «محمدعلی اسفنانی»، سخنگوی سازمان تعزیرات، از شرکتهای تاکسی اینترنتی خواست تا گزینه «عجله دارم» را از نرمافزارهای خود حذف کنند. او این گزینه را مصداقی از گرانفروشی تلقی کرد. این تصمیم، واکنشهای متعددی را در میان رانندگان و مسافران برانگیخت. حالا با حذف این گزینه، اعتراضات جدیدی درباره شرایط نابسامان رانندگان به گوش میرسد که از میزان کمیسیونها و هزینههای سنگین خودروها شکایت دارند.
پس از حذف گزینه «عجله دارم»، برخی رانندگان به استفاده از قانون نانوشتهای روی آوردهاند: اگر مسافر بخواهد سفر زودتر پذیرفته شود، باید گزینه «توقف دارم» را فعال کند. این کار در عمل، هزینه بیشتری به مسافر تحمیل میکند و راننده را ترغیب میکند تا سفر را بپذیرد. این موضوع، نشاندهنده نارضایتی عمیق رانندگان از نرخ کرایهها و کمیسیونهای دریافتی است.
رانندگان تاکسیهای اینترنتی در توجیه قبول مسافر در برابر فعال کردن توقف دارم میگویند که با مشکلات متعددی دستبهگریبان هستند که شامل موارد زیر میشود:
کمیسیون بالای شرکتها: شرکتهایی مانند اسنپ و تپسی حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد از درآمد هر سفر را به عنوان کمیسیون کسر میکنند. اما سؤال اصلی این است که آیا این شرکتها در ازای دریافت این مبالغ، خدمات واقعی و مؤثری به رانندگان ارائه میدهند؟
هزینههای سنگین خودروها: رانندگان باید هزینههای ماهانه بالایی برای بنزین، تعمیرات، تعویض لنت ترمز، روغن موتور و بیمه خودرو بپردازند. به گفته «امیرحسین»، یکی از رانندگان، حتی برای خودروهای قدیمی مانند پراید، هزینههای ماهانه به ۵ میلیون تومان میرسد.
عدم برخورداری از بیمه مناسب: اکثر رانندگان از عدم وجود بیمههای پشتیبانیکننده برای حوادث و تصادفات شکایت دارند. این موضوع، ریسک کار را برای آنها دوچندان میکند.
استهلاک بالای خودروها: کار کردن طولانیمدت با تاکسی اینترنتی، عمر خودروها را کاهش میدهد و هزینههای تعمیرات و نگهداری را افزایش میدهد.
فاصله میان ادعاهای شرکتها و واقعیت: شرکتهایی مانند اسنپ، خدماتی مانند «باشگاه رانندگان» را ارائه میدهند که شامل تخفیفهای دورهای برای تعمیرات و خرید پوشاک است. اما رانندگان معتقدند این خدمات یا غیرقابل دسترس هستند یا معادل قیمت بازار آزاد است و هیچ مزیت ویژهای ندارد.
محمد که یک راننده جوان است که سه سال در اسنپ و تپسی کار کرده و هر روز برای گذران زندگی خود و خانوادهاش به این کار مشغول است به وطن امروز، میگوید: «خدماتی که اسنپ ادعا میکند ارائه میدهد، به اندازهای پیچیده است که در سه سال هنوز نتوانستهام از آنها استفاده کنم. حتی یک لِنت تخفیف خورده هم دریافت نکردهام.» امیرحسین یک راننده دیگر اسنپ است که سابقه کار با اسنپ و تپسی را دارد، او نیز گفت: «اگر خوششانس باشم، ساعتی ۸۵ هزار تومان درآمد دارم. اما این مبلغ قبل از کسر هزینههای بنزین، استهلاک خودرو و سایر مخارج است. در بهترین حالت، هر باک بنزین درآمد خالص بیش از یک میلیون تومان دارد.»
رانندگان تاکسیهای اینترنتی، اسنپبایکها و سایر سفیران که خودرو یا موتور خود را به عنوان سرمایهای چند ده تا صد میلیونی سرمایهگذاری کردهاند، سؤالاتی دارند که هنوز پاسخی برای آنها وجود ندارد:
کمیسیونها بر چه اساسی تعیین شدهاند؟ آیا شرکتها در ازای این مبالغ، وظیفهای نسبت به ارائه خدمات واقعی به رانندگان دارند؟ آیا کسر کردن یک پنجم درآمد رانندگان، عادلانه است؟
طرف دیگر سه ضلع پلتفرمها و رانندگان، مردم هستند. امروز در حالی که شهروندان تهرانی از افزایش هزینههای حمل و نقل در روزهای پس از تعطیلات نوروز شکایت دارند، بحث افزایش قیمت سفرهای تاکسیهای اینترنتی نیز به یکی از موضوعات داغ شهری تبدیل شده است. برخی مسافران معتقدند که تاکسیهای اینترنتی پیش از اجرای نرخهای جدید تاکسیهای شهری، قیمتها را افزایش دادهاند. اما مدیران این پلتفرمها این ادعا را رد میکنند و آن را ناشی از الگوریتمهای هوشمند و شرایط بازار میدانند.
سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران، در این باره اظهار داشته است: “خودروهای شخصی فعال در پلتفرمهای اینترنتی، نه تنها در نوع فعالیت، بلکه در نرخگذاری نیز هیچ مجوز قانونی از شهرداری تهران ندارند.” این اظهارات نشاندهنده عدم وجود نظارت مؤثر بر نحوه تعیین قیمت در این پلتفرمهاست.
به گفته کارشناسان، افزایش قیمت در این پلتفرمها زمانی رخ میدهد که تقاضا برای سفر بیشتر از تعداد رانندگان موجود باشد. در چنین شرایطی، قیمتها به صورت تصاعدی بالا میرود و مسافران اغلب با هزینههایی بیش از حد معمول مواجه میشوند
نگار عرب، معاون ارتباطات پلتفرم تپسی، در پاسخ به این موضوع به وطن امروز توضیح داد: “قیمتگذاری در تاکسیهای اینترنتی به صورت دستی انجام نمیشود و بر اساس الگوریتمهای هوشمند و پویا تعیین میشود. هدف از این سیستم، تعادل بین عرضه و تقاضا و ارائه قیمتی است که برای هر دو طرف، یعنی راننده و مسافر، مناسب باشد.”
وی افزود: “در ساعاتی از شبانهروز که تقاضا کمتر است، قیمتها از حالت عادی پایینتر میآید و مسافران میتوانند از خدمات ارزانتر استفاده کنند. اما در ساعات شلوغی، به دلیل افزایش تقاضا و کمبود رانندگان، قیمتها افزایش مییابد.”
از دیدگاه مسافران، افزایش قیمتها به ویژه در ساعات اوج ترافیک، بار مالی سنگینی به آنها تحمیل میکند. اما از سوی دیگر، رانندگان نیز با مشکلاتی مانند کمیسیونهای سنگین پلتفرمها، هزینههای نگهداری خودرو و افزایش قیمت بنزین دستبهگریبان هستند. این موضوع باعث شده است که تعادل بین منافع دو طرف به چالش بکشد.
یکی از بزرگترین چالشهای تاکسیهای اینترنتی، نحوه تعیین قیمتها است. در شرایطی که هر دو طرف (راننده و مسافر) باید راضی باشند، پیدا کردن نقطه تعادل دشوار است. افزایش قیمتها در ساعات شلوغی و شرایط نامساعد جوی، باعث شده است که برخی مسافران از این خدمات فاصله بگیرند.
تاکسیهای اینترنتی به دلیل راحتی و سرعت بالا، جایگاه ویژهای در حمل و نقل شهری پیدا کردهاند. اما افزایش قیمتها و عدم وجود نظارت قانونی بر نحوه تعیین آنها، باعث شده است که محبوبیت این خدمات تحت تأثیر قرار گیرد. برای حل این مشکل، نیاز به هماهنگی بیشتر بین پلتفرمها، شورای شهر و مراجع نظارتی است تا نرخها به گونهای تعیین شوند که هم مسافران و هم رانندگان را راضی نگه دارند.
شرکتهای سرمایهگذاری دارای دارایی های بورسی و غیر بورسی هستند. از این رو برای اینکه…
مسرور گفت همکاری بخش دولتی و خصوصی در سال جاری در توسعه سرمایهگذاری در کشور…
از زمانی که بشر توانست دانش خود را ثبت کند و به نسلهای آینده منتقل…
در شرایط فعلی بازار، تصمیمگیری براساس اخبار کوتاهمدت و نوسانات لحظهای میتواند منجر به زیان…
در سالهای اخیر، مدلسازی متابولیکی بهعنوان یکی از ابزارهای قدرتمند در تحلیل مسیرهای زیستی، توسعه…
در هفتههای اخیر، بازارهای مالی تحتتأثیر نوسانات شدید و تغییرات سیاستهای پولی قرار گرفتهاند، بهگونهای…