امکان توسعه بانک قرض الحسنه در کشورهای اسلامی
امکان توسعه بانک قرض الحسنه در کشورهای اسلامی

فرزین با تاکید بر اینکه الگوی تسهیلات خرد در بانک رسالت خیلی خوب است، گفت: می توانیم آن را به کشورهای اسلامی توسعه دهیم. این الگو توانسته هزینه های تامین مالی را کاهش دهد و امروز تمام تمرکز ما روی این است که تمام نیازهای خرد مردم را تامین کند و برای دست یابی به این هدف از هیچ اقدامی فروگذار نخواهیم بود.

به گزارش سرمایه فردا، رئیس کل بانک مرکزی در مراسم آیین رونمایی وام قرض الحسنه بدون کارمزد بانک قرض الحسنه رسالت با بیان اینکه بانک مرکزی اقداماتی در حوزه قرض الحسنه و نظارت در دست اجرا دارد، گفت: در شرایط کنونی به دنبال توسعه بانکداری تخصصی هستیم و آنچه که امروز در بانکداری کشور در جریان است و همه بانک ها عملیات مشابهی انجام می دهند و در کمتر کشوری انجام می شود

فرزین با تاکید بر اینکه بانک ها بر مبنای تخصص، اهداف نظام بانکداری کشور باید دسته بندی شود، افزود: در شرایط کنونی در حال تهیه اساسنامه بانک های قرض الحسنه، بانک های تجاری، بانک های جامع و بانک های توسعه ای هستیم که در آینده نزدیک عملیاتی خواهد شد.

او با تاکید بر اینکه تلاش خواهیم کرد بر اساس دسته بندی در حوزه های تخصصی خود فعالیت نند، اظهار کرد: امروز بانک های توسعه ای کشور عملیات توسعه ای انجام نمی دهند به همین دلیل باید آن ها را به سمتی ببریم که در توسعه نقش داشته باشند و همچنین به دنبال تغییر اساسنامه بانکداری تجاری هستیم که در این بخش نقش ایفا کنند.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه بانک های قرض الحسنه با تاکید بر تامین منابع خرد جامعه خواهد بود، افزود: بانک های این بخش باید منابع برای نیازهای غیر تجاری مردم را با هزینه های پایین تامین کنند و در واقع مردمی که مشکل مالی دارند و نیاز دارد در کوتاه مدت منابع مورد نیاز آنها تامین شود باید بانکهای قرض الحسنه در این بخش اقدام می کنند، برای نمونه فردی که با یک بیماری مواجه می شود یا دستگاه آن در کارگاهش دچار مشکل می شود و در کوتاه مدت به اعتبار نیاز دارد.

او با تاکید بر اینکه بانکداری عمومی هم نیازمند اساسنامه ای هستند که بتوانند در بخش های مختلف فعالیت کنند، تصریح کرد: برای نمونه بانک سپه و بانک ملی حدود ۷ هزار شعبه در کشور دارند و معتقدیم که می توانند در فعالیت های تجاری، توسعه ای و جامع اقدام کنند به همین دلیل به تازگی محدودیت سقف تسهیلات این بانک ها را تا ۳۰۰ میلیون تومان افزایش دادیم در حالی که پیش از این سقف پایین تری داشتند.

فرزین با تاکید بر اینکه دستورالعمل ها برای ونچر بانک ها و آفشور بانک ها هم در حال تدوین است، اظهار کرد: ونچر بانک ها که عمدتا به واسطه شرکت های دانش بنیان تامین مالی می شوند ریسک بالاتری دارند و آفشور بانک ها هم که در مناطق آزاد و … فعالیت می کنند مقرراتی متفاوت از سرزمین اصلی دارند به همین دلیل مقررات آنها تدوین خواهد شد.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه موضوع نظارت بر سیستم بانکی اهمیت ویژه ای دارد، اظهار کرد: نمی توان یک مدل مقرراتی و نظارتی به همه بانک ها داشته باشیم، در واقع هر بانک عملیات تخصصی خاص خود را دارد و پرداخت تسهیلات مسکن یا تسهیلات به دانش بنیان ها برای همه بانک ها یکسان نخواهد بود.

او با تاکید بر اینکه مبنای ما این است که هرجا پول سپرده گذار وجود دارد باید بر آن نظارت کنیم، اظهار کرد: در حال حاضر باید مقررات اصلاح و سامانه ها تقویت و نیروها آموزش داده شوند تا بتوانیم به اهداف پیش بینی شده جامه عمل بپوشانیم.

فرزین با اشاره به اینکه توسعه بانک رسالت امروز تحت تاثیر ایده های مدیرعامل توانسته نقش مهمی در تامین مالی خرد داشته باشیم، گفت: این الگوی تسهیلات خرد در بانک رسالت خیلی خوب است و می توانیم آن را به کشورهای اسلامی توسعه دهیم. این الگو توانسته هزینه های تامین مالی را کاهش دهد و امروز تمام تمرکز ما روی این است که تمام نیازهای خرد مردم را تامین کند و برای دست یابی به این هدف از هیچ اقدامی فروگذار نخواهیم بود.

او با تاکید بر اینکه در کشور با تورم بالایی روبرو هستیم به همین دلیل نرخ سود بانکی با نرخ توم بالا می رود، اظهار کرد: به همین دلیل توسعه الگوی پرداخت وام قرض الحسنه بدون کارمزد در این شرایط اهمیت ویژه ای دارد. بانک مرکزی در این راستا سقف وام قرض الحسنه به ۳۰۰ میلیون تومان و برای شرکت های دانش بنیان به ۷۵۰ میلیون تومان رسیده و اصلاح ضوابط وجوه اداره شده و همچنین سقف تسهیلات از محل وجوه اداره شده انجام شد.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه افتتاح حساب و اعتبار سنجی و حتی پرداخت تسهیلات قرض الحسنه می تواند به صورت غیرحضوری باشد، اظهار کرد: توسعه بانکداری قرض الحسنه جزو اهداف بانک مرکزی است و به دنبال نظارت بر قرض الحسنه تک شعبه ای را افزایش دهیم.

او افزود: در حال حاضر قرض الحسنه تک شعبه ای که تعداد آنها زیاد است به صورت هفتگی جلساتی برای رفع مشکلات آنها در حال انجام است و به دنبال آن هستیم که میزان پرداخت تسهیلات آنها افزایش یابد و برای تسهیلات چند شعبه ای هم به دنبال اصلاحاتی در اساسنامه برای صدور ضمانت نامه، انتشار اوراق و … هستیم.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه وام هایی توسط مجلس به بانک ها تکلیف می شود، اظهار کرد: امسال تغییراتی در این مورد ایجاد شد به طوری که میزان تسهیلات تکلیفی بانک ها توسط مجلس تعیین نشود و اختیارات به شورای پول و اعتبار داشته است.

او درباره قانون جدید بانک مرکزی گامی رو به جلو برای استقلال و اقتدار بانک مرکزی است، گفت: این موضوع ۱۰ سال در مجلس و دولت بررسی شده است و قطعا به بانک مرکزی برای انجام وظایف کمک خواهد کرد و از قانون قبلی که مربوط به سال ۱۳۵۱ بود بهتر است.