امضای تفاهم‌نامه برای برق پروژه ذوب صبا فولاد
امضای تفاهم‌نامه برای برق پروژه ذوب صبا فولاد

احسان دشتیانه با اشاره به مزیت های پذیره نویسی فصباح درباره پروژه های شرکت گفت: با قرارداد سه جانبه ای که با حضور ایمیدرو و هلدینگ امضا کرده ایم با ارتقای بهره‌وری نیروگاه سوخت مورد نیاز پروژه ذوب تامین خواهد شد

به گزارش سرمایه فردا، عرضه اولیه صبا فولاد با روش افزایش سرمایه از سلب حق تقدم، انجام و قرار شده منابع حاصل‌شده صرف طرح‌های توسعه‌ای شود. در پذیره‌نویسی سرمایه‌گذاران در سود فعلی شرکت و هم در طرح سرمایه‌گذاری آتی‌ مشارکت می‌کنند. در واقع سرمایه‌گذاری که در پذیره‌نویسی فصباح شرکت می‌کند، علاوه بر مشارکت در سود فعلی در سود طرح توسعه‌ای دو سال آینده هم مشارکت خواهد کرد.
مدیرعامل صبا فولاد در پاسخ به خبرنگار نبض اقتصاد درباره چالش انرژی برای تولیدکنندگان صنعت فولاد گفت: در حال حاضر در زمینه گاز نمی توانیم کاری انجام بدهیم و مطابق دستورالعمل های دولت عمل می کنیم اما در زمینه تامین برق مشکلی نداریم، زیرا سهامدار عمده صبا فولاد خودش نیروگاه با ظرفیت ۹۰۰ مگاوات دارد. از این رو با قرارداد سه جانبه ای که با حضور ایمیدرو و هلدینگ امضا کرده ایم با ارتقای بهره‌وری نیروگاه سوخت مورد نیاز پروژه ذوب تامین خواهد شد.
او درباره مسائل زیست محیطی صنعت فولاد اظهار کرد: در دنیا ۷۰ درصد فولاد با روش کوره بلند تولید می شود که خوراک آن زغال سنگ است و در ایران بیش از ۸۵ درصد فولاد از روش احیا و با استفاده از گاز تولید می شود که نسبت به تولید فولاد با روش کوره بلند، روش سبز محسوب می شود. زیرا تولید فولاد به روش هیدروژن که واقعا تولید سبز محسوب می شود در شرایط کنونی ۴ برابر روش احیا به سرمایه گذاری نیاز دارد.
او با تاکید بر اینکه منطقه خاورمیانه به دلیل اینکه به آب نیاز دارد و دمای هوا بلاست بهترین مکان برای تولید فولاد با هیدروژن است، افزود: با این حال در دنیا فعلا پروژه اصلی جمع آوری کارخانه های فولاد با روش کوره بلند و جایگزینی روش احیا است.
او درباره اقدامات فولاد صبا در زمینه زیست محیطی تصریح کرد: در یک سال گذشته با کمک همکاران چهار گواهی ایزو اخذ شده است و شامل کیفیت، آموزش، محیط زیست و امینی بهداشت هستند و نشان می دهد که ما توانستیم همه استاندارهای را رعایت کنیم.
دشتیانه با تشریح مزیت‌های مجموعه صبا فولاد با اشاره به اینکه فصبا مزیت‌های زیادی دارد گفت: این شرکت محصول ویژه و انحصاری دارد که در بورس کالا با قیمت بالاتری فروش می‌رود. همچنین بازار صادراتی بسیار خوبی هم دارد. در همین راستا سود عملیاتی پیش‌بینی‌شده این شرکت در ۹ ماهه محقق شده است، البته تولید شرکت در حال رشد است و در سال آینده نیز ۲۰ درصد افزایش خواهد داشت. این در حالی است که هنوز طرح توسعه‌ای، اجرایی نشده است.
وی در پاسخ به این پرسش که از سود سرمایه‌گذاری در پذیره‌نویسی فصباح چه پیش‌بینی وجود دارد، گفت: سرمایه‌گذاری که امروز در این پذیره‌نویسی مشارکت می‌کند به پول امروز می‌تواند در سودی بالای ۱۲ هزار میلیارد تومان طی دو سال آینده، مشارکت کند. البته این عدد به دلیل احتمال تعدیل قیمت محصولات محتاطانه است.
دشتیانه درباره زمان بازگشایی نماد نیز گفت: حدود یک ماه بعد از اتمام پذیره‌نویسی، نماد بازگشایی خواهد شد و نهایتا در شرایط بدبینانه ظرف دو ماه آینده نماد بازگشایی خواهد شد. به‌این‌ترتیب که پس از پذیره‌نویسی حدود ۱۰ روز پروسه ثبت شرکت‌ها زمان‌بر خواهد بود و پس از ثبت، بازگشایی نماد انجام خواهد شد و باید توجه داشت که هیچ مبلغی به‌جز قیمت ۴۸۳۹ ریال قیمت حق تقدم، برای حضور در پذیره‌نویسی نباید پرداخت شود.
وی با بیان اینکه  پذیره‌نویسی ادامه ipo با روشی دیگر است گفت: در جریان این پذیره‌نویسی نقدینگی جمع‌آوری‌شده به‌صورت مستقیم به شرکت تزریق خواهد شد. هیچ‌رقم دیگری قرار نیست توسط مشارکت‌کننده در پذیره‌نویسی پرداخت شود.