آخرین اخبار

دلیل افت قیمت دلار چیست

به گزارش سرمایه فردا، در روزهای اخیر با افت قیمت دلار وارد کانال ۵۷ هزار تومان شد. فعلا دلار در همین کانال تثبیت شده است. این مساله منجر شد برخی از رسانه ها وارد گمانه زنی درباره دلایل افت قیمت ارز شوند.

برخی این موضوع را ناشی از ارزپاشی دانستند و نقدهایی نیز مطرح کردند. در حالی که سیاست بانک مرکزی در یک سال اخیر مدیریت بازار ارز بر مبنای متعادل سازی عرضه و تقاضا بوده است.

بنابراین با افزایش درآمد حاصل از صادرات نفت و همچنین آزادسازی منابع ارزی کشور در بانک های خارجی دست بانک مرکزی برای ثبات بخشی به قیمت دلار بازار شده است.

علی اکبر نیکواقبال اقتصاددان در گفتگو با سرمایه فرد گفت: سالهای قبل مداخله دولت در بازار ارز این شائبه را ایجاد می کرد که دولت از طریق ارز کسری خود را جبران می کنند. در حال حاضر بازار ارز به صورت طبیعی نوسان دارد.

نیکواقبال افزود: بنابراین در مقطع کنونی قیمت ارز که چند هزار تومان کاهش داشته به صورت ذاتی با کاهش تقاضا اتفاق افتاده است. به عبارت دیگر دلال‌های بازار ارز در کوتاه مدت چشم انداز قیمت دلار را صعودی نمی دانند.

افت قیمت دلار با تعدیل رشد تورم

استاد دانشگاه تهران گفت: در بلندمدت بازار ارز تحت تاثیر انتظارات تورمی است. اما افت اخیر ناشی از این مساله نیست.

در شرایط کنونی هزینه‌های دولت نسبت به درآمدهای آن کاهش پیدا نکرده است. یا بالعکس درآمدهای دولت رشد قابل توجهی نیافته است. به همین دلیل تقاضای کل در کشور تغییر نکرده است.

نیکواقبال تصریح کرد: تغییرات قیمت دلار نمی تواند ناشی از عرضه یکباره دلار در بازار باشد. بنابراین مدیریت بازار نیازمند یک بازه زمانی طولانی تر است.

از این رو این نوسانات ناگهانی ناشی از آزادسازی منابع ارزی یا رشد صادرات نفت در یک مقطع اتفاق افتاده است. اما تثبیت روند اصلاحی بازار ارز نیازمند تداوم افزایش درآمدهای ارزی است.

او افزود: البته دولت در ایران حساب ارزی دارد. در زمانی که درآمدهای ارزی به یکباره رشد کند. دولت ارز را مستقیم وارد بازار نمی کند. چراکه تزریق به یکباره ارز در بازار منجر به بروز نوسانات می‌شود. درحالی که به صورت تدریجی بخشی از افزایش درآمد ارزی روی بازار دلار تاثیر می‌گذارد.

همچنین نیکو اقبال گفت: قیمت ارز در بازار با تورم کالا ارتباط دارد. دولت باید سیاست بلندمدتی برای تثبیت قیمت ارز داشته باشد. همانطوری که کشورهای دیگر بازار ارز را مدیریت می‌کنند. همین مساله منجر شده که تورم آنها در بدترین حالت به حدود ۸ درصد برسد.

او افزود: در واقع کینگز گفته تورم بین ۲ تا ۳ درصد منجر به ایجاد انگیزه بیشتر برای تولیدکنندگان می‌شود. در واقع آنها محصولات بیشتری تولید می‌کنند تا سود بیشتری ببرند. به همین دلیل است که در حال حاضر کشورهای پیشرفته حدود ۳ درصد تورم دارند.

modir

Recent Posts

آینده صنعت نفت ایران چگونه خواهد بود؟

کمبود سرمایه‌گذاری آینده صنعت نفت ایران را با چالش مواجه کرده و عمدتاً به دلیل…

10 ساعت ago

تأثیر فقر در ایران چه بوده است ؟

تأثیرات بلندمدت فقر در ایران احتمالاً چندوجهی خواهد بود و جنبه‌های مختلفی از جامعه، سیاست…

12 ساعت ago

قیمت کیا کی ۴ چند؟

در حال حاضر کیا کی ۴ در آمریکا جانشین گران‌تر کیا سراتو شده‌است. در ارزیابی‌ها…

12 ساعت ago

افزایش قیمت آلومینیوم در بازار جهانی

افزایش قیمت آلومینیوم در بازار جهانی به صورت تدریجی اتفاق افتاده است. به طوری که…

13 ساعت ago

افزایش تمرکز برابر است با افزایش قدرت

افزایش تمرکز برابر است با افزایش قدرت زیرا منجر میشود انسان راحتتر به اهداف خود…

13 ساعت ago

تجربه رانندگی با تویوتا لوین توربوشارژ

تویوتا لوین توربوشارژ تلفیقی از کیفیت ژاپنی و ارزانی چینی‌هاست. به همین دلیل خودرویی مناسب…

13 ساعت ago