استراتژی معاملاتی جدید در بورس برای نوسان گیری
استراتژی معاملاتی جدید در بورس برای نوسان گیری

در حال حاضر کارشناسان معتقدند که سرمایه گذاران به نمادهای با اصلاح زیاد یا سودآور توجه می کنند و همین مسأله منجر به استراتژی معاملاتی جدید در بورس برای نوسان گیری شده است.

بازار؛ گروه بورس:  بازار در روزهای اخیر عملکردی نوسانی داشته و با کمک بازارساز در برخی ساعت ها عملکرد بهتری داشته ولی در عین امیدواری‌ به بازار فعلا زیاد نیست زیرا علی رغم حمایت‌ها تمایلی برای رشد شاخص کل بورس نیز وجود ندارد.

سمت و سوی جو روانی در بازار
یک جو روانی خاص برای بازار  این هفته وجود دارد و آن جلوگیری از افت بیشتر است منتظر اوضاع بهتری بود تا کمی از این فضای رکودی اخیر  فاصله بگیرد تا دو جریان حجم و ارزش معاملات مثبت شوند که باید بتواند خود را در حد و حدود هفته قبل حفظ کند و همچنان بالای ۴۰۰۰ میلیارد بماند تا بتواند به همگان نشان دهد جریان پول همچنان به بازار امیدوار است، مورد دوم انگیزه‌های مثبت خریداران است و این اتفاق بسیار مهمی برای بازگشت است زیرا نشان می دهد که بازار ریسک چندانی ندارد و احتمالا در مثبت‌ها نیز خریدار وجود دارد. وقتی این دو جریان در بازار و در معاملات جاری باشد می‌توان به روزهای پیش رو امید قوی‌تر و بیشتری داشت.

شهیر محمدنیا معتقد است که بسیاری از شرکت‌ها فارغ از جریان بنیادی که دارند به واسطه اصلاح اخیر مورد توجه هستند و در مقابل شرکت‌هایی که شاید در این مدت اصلاح چندانی نداشته اند اما گزارش‌ها و شرایط قیمت و جریان سودآوری آنها مثبت بوده به همین دلیل مورد توجه سرمایه گذاران فعلی بازار هستند

در روزهای اخیر بار دیگر اخبار سیاسی و تحولات جنگ و مواردی از این دست بازار را به حالت رکود برد هرچند دیگر خبری از آن ترس افزایش تنش نیست و آرامش نسبی در فضای سیاست برقرار است و باید در چنین شرایطی اخبار اقتصادی و کدال برجسته شود اما به نظر تحولات مهمی هم برای صنایع و شرکت‌ها و همچنین جریان توجه بازار به نرخ ارز رویدادهای مهم وجود ندارد و چشم بازار به تحولات جدید اقتصادی است به ویژه در سفرهای خارجی رییس جمهور است و البته بودجه همچنان نقش مهمی در تقابل با بازار سرمایه و ریسک‌ های آن دارد.
در حال حاضر یکی از مهم‌ترین مواردی که در حال حاضر بین فعالان بازار در جریان است مسیر گردش پول در بین تک سهم ها است.  
شهیر محمدنیا کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه در حال حاضر سهامی را که اصلاح سنگینی داشته در اولویت خرید قرار دارند، گفت: سهم‌های بنیادی که گزارش های خوبی داشته اند هم قطعاً در این فضای بازار خرید مورد توجه هستند.
او با تاکید بر اینکه بسیاری از شرکت‌ها فارغ از جریان بنیادی که دارند به واسطه اصلاح اخیر مورد توجه هستند، افزود: درست در نقطه مقابل شرکت‌هایی هستند که شاید در این مدت اصلاح چندانی نداشته اند اما گزارش‌ها و شرایط قیمت و جریان سودآوری آنها مثبت بوده به همین دلیل گزینه خوبی برای سرمایه گذاران فعلی بازار هستند.
بورس ۳ هفته درگیر جنگ غزه بود و منفی به نسبت قابل توجهی در این سه هفته تجربه شده. دو هفته طول کشید تا قسمت عمده ی این منفی جبران شود. البته این جبران در تمام سهم‌ها نبود و برخی هنوز فاصله ی زیادی تا جبران دارند. هفته کنونی گذر بورس از جنگ  کامل خواهد شد و  روند کوتاه‌مدت آن مشخص می‌شود. در حالی که قیمت سهام با رویکرد سرمایه‌گذاری ۶ ماه تا یکسال جذاب به نظر می‌رسد، نبود پول اما بسیاری را در کوتاه‌مدت مردد می‌کند. هفته ی پیش رو چالش جذابیت و نبود پول می‌تواند نوسان قابل توجه در نمادها ایجاد کند.

سکوت شاخص های اصلی بازار در مقابل بازارها
شاخص‌های اصلی بازار یعنی شاخص کل و شاخص کل هم‌وزن تغییر چندانی نداشتند. ارزش معاملات خرد هم در حدود ۴۱۰۰ میلیارد تومان مانده و تقریبا روی میانگین این چند وقت اخیر حرکت کرده است. تقریبا خودرویی ها بازار گروهی یا صنعت محور بود و نمادهایی که مثبت بودند یا صف خرید شدند، البته از همه‌ی گروه‌ها یا صنایع تک سهم ها مثبت بودند که بیشتر از نمادهای کوچک و متوسط بودند و نماد بزرگی که صف خرید باشد یا مورد توجه باشد، در بازار کم بودند و این نشان می دهد فعلا سیگنال بازار سهام نوسان گیری است.

به گفته حسن کاظم زاده علاوه بر سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی و همچنین کنترل ترازنامه، محدود کردن تراکنش‌های بانکی به منظور جلوگیری از سفته‌ بازی در بازارهای مختلف، از مهمترین دلایل رکود در بازارهاست خصوصا اینکه حتی اگر تراکنش‌ها حضوری انجام شود، بدون وجود اسناد توسط شعب بانک‌ها انجام نمی‌شود

با توجه به رشد اندک اندک دلار آزاد، نرخ دلار در نیمای توافقی نیز در حال بالا آمدن است. به همین دلیل همین اندک رشد دلار (در حدود ۱۰ درصد)، باتوجه به نمادهای باپی بر ایی پایین  را بیشتر کرده که می‌تواند محرک قوی برای خرید باشد. همچنین با فرض تداوم شرایط موجود نرخ‌های جهانی در همین محدوده و نرخ دلار با روند رشدی ملایم حرکت کرده به همین دلیل در آینده صادراتی ها هم مثبت خواهند شد.
حسن کاظم زاده درباره اصلاح زمانی شاخص کل بورس و افزایش رکود گفت: علاوه بر تمام سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی و همچنین کنترل ترازنامه، محدود کردن تراکنش‌های بانکی (خصوصا تراکنش‌های آنلاین) به منظور جلوگیری از سفته‌ بازی در بازارهای مختلف، از مهمترین دلایل رکود در بازارهاست. خصوصا اینکه حتی اگر تراکنش‌ها حضوری انجام شود، بدون وجود اسناد توسط شعب بانک‌ها انجام نمی‌شود. تسهیل تراکنش‌ها در بورس آن هم به صورت آنلاین، خواه ناخواه باعث بزرگ شدن بازار سرمایه می‌شود. معمولا این نوع تصمیمات در کوتاه‌مدت اثری بر معاملات ندارد، اما در بلندمدت خصوصا زمانی که بازار داغ می‌شود، به‌خوبی اثر تصمیمات تسهیل کننده را در مقایسه با سایر بازارها خواهیم دید.

استراتژی‌های معاملاتی

هر کسی استراتژی‌های معاملاتی خود را دارد افرادی که ریسک گریز هستند به دنبال شرکت‌های بدون قاعده بنیادی نمی‌روند درست در نقطه مقابل افرادی که ریسک‌پذیر هستند  سراغ این دست سهم‌ها رفته و آنها را مورد بررسی قرار می دهند اما به نظر ترکیبی از یک فضای خاص می‌تواند برای بازار جالب باشد که به نوعی همه شرایط را در دل خود داشته باشد.
در واقع سهم‌هایی که سهام شناور بالایی ندارند در مقایسه با ارزش بازار خود سهام شناور منطقی داشته باشند و پی بر ایی های فوروارد و تی تی ام ۴ الی ۵ واحد بالاتر از مقطع فعلی داشته باشد مبنای انتخاب بسیاری در بازار است هرچند برخی کارشناسان معتقدند جریان‌های سودآوریست که جریان پایداری بوده و ما را در این بازار پیش خواهد برد و در نهایت  اخبار ویژه و خاص در دل شرکت‌ هاست که بیشتر روی تغییر نرخ یا تجدید ارزیابی تاکید اولویت‌های ویژه برای خرید و نوسان گیرها خواهند بود.
در حال حاضر بازاری زیر ارزش ذاتی و جذاب وجود دارد و می‌تواند  نوسانی منطقی را اینجا ایجاد کند و قطعاً کم کم وقتی بازار وارد این مرحله شده و بسیاری از سهم‌ها ریسک‌های فعلی را پوشش دهند آرام آرام جریان پول به سمت سهم‌های بزرگ و میان مدتی حرکت خواهد کرد و آن وقت شاخص مقاومت ها را درهم خواهد شکست.