حاشیههای ارز واردات خودرو در بررسی مجمع تشخیص مصلحت
مجمع تشخیص مصلحت نظام در اطلاعیهای مخالفت هیات عالی نظارت با واردات خودرو بیشتر از سقف تعیین شده در لایحه بودجه را تایید نکرد. در این اطلاعیه، مجمع توضیحاتی در خصوص ایراد هیات عالی نظارت نسبت به افزایش ارز تخصیصی برای واردات خودروهای نو و کارکرده بیش از لایحه دولت ارائه داد.
موضعگیری هیات عالی نظارت
هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام در جلسه مورخ ۸ دیماه با توجه به شرایط اقتصادی کشور و لزوم مدیریت منابع ارزی، «افزایش میزان ارز تخصیصی برای واردات خودرو بیش از عدد تعیین شده در لایحه دولت در بودجه ۱۴۰۴» را مغایر سیاستهای کلی اعلام کرد. بنابراین، هیات عالی نظارت نه تنها با واردات خودرو مخالفتی نداشته، بلکه آن را جهت رفع نیاز کشور به خودروهای با کیفیت و ایمن ضروری میداند.
گزارش بانک مرکزی از ارز خودروهای وارداتی
بر اساس گزارشی که بانک مرکزی در جلسه هیات عالی نظارت ارائه کرد، اولویتهای تامین ارز برای حوزه تولید در داخل کشور تعیین شده و تامین ارز در سقف تعیین شده در لایحه دولت برای واردات خودرو امکانپذیر است. پس از استماع گزارش بانک مرکزی و نتایج بررسیهای کمیسیون اقتصادی مجمع، اعضای هیات عالی نظارت، بند «ر» تبصره ۱ بودجه ۱۴۰۴ در خصوص تخصیص ارز در چارچوب لایحه دولت برای واردات خودروی سواری نو و کارکرده را مغایر با سیاستهای کلی تشخیص ندادند.
نظر مجمع در خصوص تخصیص ارز فراتر از لایحه بودجه
مجمع همچنین تخصیص ارز فراتر از لایحه بودجه را که مورد نظر مجلس بود، از آنجا که دولت قادر به تامین آن نمیباشد، از نظر غیرقابل اجرا بودن خلاف سیاستهای کلی قانونگذاری دانسته؛ بنابراین برداشت برخی رسانهها مبنی بر مخالفت این نهاد با واردات خودرو در سال ۱۴۰۴ از اساس صحیح نیست. بدین ترتیب، هیات نظارت در شرایطی توپ مخالفت با تخصیص ارز سه میلیارد و ۳۰۰ یورویی را در زمین بانک مرکزی انداخته که امسال بهرغم مصوبه تخصیص ارز دو میلیارد یورویی، تا آبان ماه کمتر از ۹۰۰ میلیون یورو به واردات تخصیص یافته است.
جعفر قادری، رئیس کمیسیون جهش تولید مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون برنامه و بودجه، در گفتگو با خبرنگار اقتصادی وطن امروز در این خصوص بیان کرد که هماکنون تعداد محدودی شرکت مجوز واردات خودرو دارند. او گفت: «حتی اگر تعرفهها تغییر کنند، اگر مجوزها بهصورت غیررقابتی توزیع شوند، با شرایط کنونی واردات تأثیری در بازار نخواهد داشت.»
چگونگی مجوز واردات خودروهای خارجی
قادری با اشاره به مصوبه مجلس شورای اسلامی در خصوص واردات خودرو در سال ۱۴۰۴ گفت: «یکی از اصول کلیدی این مصوبه این است که مجوز واردات خودروهای خارجی باید بر اساس رعایت شرایط رقابتی ارائه شود. این موضوع تأثیر تعیینکنندهای بر حقوق ورودی ندارد. چه این حقوق معادل ۱۰۰ درصد باشد، چه ۸۰ درصد، ۶۰ درصد، یا حتی صفر. دلیل این امر این است که در شرایط رقابتی، متقاضیان واردات خودرو بر اساس پیشنهاد قیمتی خود برای دریافت مجوز عمل میکنند. به عبارتی، هرچه درصد حقوق ورودی کاهش یابد، افراد مبالغ بیشتری را برای خرید مجوز پیشنهاد میدهند تا سهم بیشتری از این بازار رقابتی را به دست آورند.»
به نظر میرسد دولت با تعیین شاخص «ارزانتر» بودن در تلاش است که این رقابت را ایجاد کند. هرچند به اعتقاد برخی کارشناسان، این موضوع میتواند زمینهساز اخراج بازیگران ضعیفتر از حوزه واردات شود. با این حال، ظاهر قضیه این است که آنها درصدد هستند با بازی تخصیص ارز، واردکنندگان را به تکاپوی بیشتری وادار کرده و مانع از برخی اقدامات از جمله بیشاظهاری و مسائلی از این دست شوند.