اتحادیه نمایشگاه داران نیازمند تغییرات بنیادی است
اتحادیه نمایشگاه داران نیازمند تغییرات بنیادی است

توجه به اینکه انتخابات اتحادیه نمایشگاه داران خودرو نزدیک است و از طرف دیگر هیات رییسه کنونی این تشکل نتوانسته اند نقش موثری در تنظیم گری بازار و همچنین پیگیری مطالبات صنفی خود و مردم داشته باشند به همین دلیل در انتخابات پیش رو نامزدی جوان و کارآمد مورد توجه قرار می گیرند.

به گزارش سرمایه فردا، هنوز تبعات نوسانات چند سال گذشته بر پیکر بازار خودروی ایران نمایان است که بخشی از این مسأله تحت تأثیر سیاست های غلط دولت در ممنوعیت واردات خودرو و جلوگیری از عدم تعادل عرضه و تقاضا بروز کرد، اما نمی توان به عملکرد تشکل های خودرویی در نوسانات قیمت بی تفاوت بود.
در سال های اخیر همواره سایت های قیمت گذاری خودرو یک پای نوسانات قیمت بوده اند و اتحادیه نمایشگاه داران خودرو واکنش مناسبی به مشکلات بازار نداشته است که بخشی از این مسأله ناشی از ضعف هیات رییسه این اتحادیه و مسن بودن رییس اتحادیه بوده است. در واقع اتحادیه نتوانست ارتباط موثری برای حل مسأله با دستگاه های سیاست گذار برقرار کند، به همین دلیل به جای اینکه در بازار نقش تنظیم گر داشته باشد دنباله روی نوسان بازار بوده و نتوانسته مرجعیت قیمت گذاری بازار آزاد را بدست بیاورد.
حال با توجه به اینکه انتخابات اتحادیه نمایشگاه داران نزدیک است بسیاری از کارشناسان معتقدند که حالا فرصت خوبی است که این تشکل بتواند جایگاه خود را در این صنف بازیابی کند تا در تلاطم های بازار بتواند نقش ایفا کند. به عبارت دیگر بسیاری از تشکیل های صنفی این روزها علاوه بر اینکه نقش نظارتی بر بازار کالا و خدمات دارند، وارد عرصه تنظیم گری هم شدند، اما اتحادیه نمایشگاه داران خودرو حتی نتوانسته با خودروسازان و نهادهای نظارتی تعامل کند. بنابراین در ابتدا این انتخابات باید توسط اعضای خود جدی قلمداد شود و در انتخاب رییس اتحادیه دقت کنند.

تغییر در اتحادیه نمایشگاه داران خودروی ضروری است
یکی از مواردی که برای اتحادیه نمایشگاه داران خودروی ضروری است انتخاب هیات مدیره جوان است که نسبت به فاکتورهای موثر در اقتصاد و بازار مطلع باشند و از طرف دیگر بتوانند مذاکرات موثری را با بدنه سیاست گذاری همچون وزارت صنعت داشته باشند تا
در چند ماه گذشته یکی از عواملی که ناکارآمدی اتحادیه را نمایان کرده بی توجهی به پیگیری مصوبه واردات خودروهای دست دوم بوده است و اگر به عنوان یک مطالبه از سوی اعضای هیات رییسه مطرح نشود بار دیگر شاهد بروز مشکلاتی در بازار خودرو خواهیم بود.
برخی از فعالان این صنف نسبت به اعضای فعالی که می توانند جانشین مناسبی برای رییس اتحادیه باشند مطلع هستند و برخی از آنها افرادی همچون علی خسروانی را نماینده باکفایتی برای صنف خود معرفی می کنند، چراکه در سال های اخیر علاوه بر اینکه در جریان کوچکترین مقررات بازار خودرو بوده است در جایگاه خود با دستگاه هایی همچون وزارت صنعت مذاکره و تعاملاتی داشته است تا در کنار حفظ منافع هم صنفی های خود برای متعادل کردن بازار خودرو به نفع دهک های پایین جامعه اقدامی کرده باشد.
خسروانی معتقد است که بازار خودرو زمانی سالم است که کسی برای سود بیشتر اقداماتی همچون دپوی خودرو انجام ندهد و مصرف کننده هم مجبور نشود خودروی مصرفی خود را با قیمتی بسیار بالاتر از نرخ کارخانه بخرد.
در سال های گذشته افزایش قیمت خودرو در ایران بیشتر از رشد ارز، طلا و تورم بوده است و همین مسأله منجر شده تا دست دهک های پایین و کم درآمد جامعه از خودرو کوتاه بماند. از این رو خسروانی همواره تاکید کرده سیاست گذاری های مانند واردات خودروهای دست دوم یک اقدام برای تنظیم بازار خودرو و حمایت از دهک های پایین جامعه است، از طرف دیگر همواره به مسیولیتهای اجتماعی پایبند بوده و مراسم هایی را برای حمایت از کودکان اوتیسم و… برگزار کرده تا نشان دهد که در هر صنف و جایگاهی نخست باید به سلامت و صلابت جامعه اندیشید.