آمادگی برای سرمایه گذاری در تولید ورق های خاص صنعت لوازم خانگی
آمادگی برای سرمایه گذاری در تولید ورق های خاص صنعت لوازم خانگی

امید فاضلی نیا از آمادگی تولیدکنندگان لوازم خانگی برای سرمایه گذاری در تولید ورق های خاص مورد نیاز صنعت لوازم خانگی خبر داد.

به گزارش پایگاه سرمایه فردا، در سال های اخیر میزان تولید داخلی لوازم خانگی افزایش قابل توجهی داشته و همین مسأله منجر به افزایش تقاضا برای مواد اولیه هم شده تا جایی که برخی شرکت ها معتقدند به دلیل کمبود عرضه مواد اولیه به ناچار کمتر از ظرفیت واقعی تولید می کنند.
دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی با اشاره به اینکه در کالاهای مختلف میزان بومی سازی لوازم خانگی متفاوت است، گفت: با وجود اینکه شعارها در کشور حمایت از داخلی سازی است اما به دلیل عدم ثبات تصمیم گیری ها موانعی برای تقویت بومی سازی وجود دارد.

امید فاضلی نیا با اشاره به آمادگی تولیدکنندگان لوازم خانگی برای سرمایه گذاری در تولید ورق های خاص مورد نیاز صنعت لوازم خانگی گفت: در حال حاضر تولید داخلی محدود است و پاسخگوی نیاز داخل نیست و بخشی از این ورق ها واردات می شوند.
او افزود: زمانی که نوسانات اقتصادی افزایش می یابد شرکت هایی که در بخش تحقیق و توسعه و … سرمایه گذاری کرده اند نسبت به شرکت هایی که مونتاژکار هستند آسیب بیشتری می بینند، زیرا مونتاژکار در شرایط نوسانی به راحتی می تواند تغییر جهت دهد، اما سرمایه گذار برای تولید داخلی این امکان را ندارد. از طرف دیگر قیمت برخی مواد اولیه تولید داخل هم تحت تاثیر نوسانات ارزی قرار می گیرند و روی تولید لوازم خانگی اثر می گذارد.
او با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی حدود ۲۵ درصد از صنعت لوازم خانگی ارزبری دارد و ۷۵ درصد در داخل ساخته می شود و البته برخی محصولات مانند تلویزیون کمی سهم بیشتری از واردات دارند، اظهار کرد: لوازم خانگی به عنوان دومین صنعت بزرگ کشور امروز به صورت خصوصی تولید می شود و بهره وری لازم را دارد اما مشکل تامین مواد اولیه دارد.

مشکلات بومی سازی تامین ورق
او با بیان اینکه یکی از مشکلات بومی سازی تامین ورق است که در بورس کالا عرضه می شود، تصریح کرد: امروز ورقی که برای تولید لوازم خانگی عرضه می شود به اندازه نیاز شرکت های لوازم خانگی نیست. در شرایط کنونی مقیاس عرضه مواد اولیه در بورس کالا معدل تولید دو سال پیش شرکت هاست در حالی که شعار دولتمردان توسعه ای بوده و بر مبنای آن تخصیص مواد اولیه باید متناسب با تولید روز شرکت ها باشد.
فاضلی با بیان اینکه در تامین ورق رنگی شرکت های لوازم خانگی با مشکلاتی مواجه بوده اند، اظهار کرد: قبلا تعرفه واردات ورق رنگی ۴۵ تا ۵۵ درصد بود و بعد از درخواست انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی میزان تعرفه واردات ورق به ۵ تا ۱۰ درصد تغییر کرده است و تا حدودی مسأله حل شده اما واقعیت این است که شرکت های توانمندی مانند فولاد مبارکه می توانند بیشتر از ظرفیت کنونی خود از این ورق ها تولید کنند یا برای ورق های خاص وارداتی برنامه ریزی تولید داشته باشند، این موضوع منجر به افزایش تولید و کاهش هزینه تمام شده محصولات لوازم خانگی در کشور می شود.
او افزود: برای نمونه ورق استن لس استیل در کشور تولید نمی شود و با وجود اینکه درخواست سرمایه گذاری برای تولید داریم اما با این موضوع هم موافقت نشده است. حوزه سیاست گذاری باید با شرکت های بزرگ همچون فولاد مبارکه مس و … جلسات راهبری داشته باشد تا نیاز داخلی کشور برای تولید لوازم خانگی فراهم شود، زیرا این شرکت ها هم اکنون توان تولید و تامین نیاز داخلی را دارند و تنها باید بر مبنای برنامه های سیاست گذار و بر مبنای تقاضای سامانه بهین یاب عمل کنند.
او افزود: در شرایط کنونی اگر قرار است توسعه صنعت لوازم خانگی داشته باشیم باید در تمام بخش های یک زنجیره تولید سرمایه گذاری داشته باشیم.