جامعه

دلایل افزایش آلودگی هوای تهران

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری با اشاره به آلودگی هوای تهران و نقش ماشین‌آلات سنگین در ایجاد آن گفت: نوسازی ناوگان فرسوده ضروری است و دستگاه‌های مرتبط با آلودگی‌ها در برابر ارائه اطلاعات به دانشگاه‌های معتبر نباید مقاومت کنند.

مهدی پیرهادی ضمن بیان لزوم جابجایی انبارهای ماشین‌آلات سنگین از مرکز شهر اظهار کرد: وجود انبارها و گاراژهای ماشین‌آلات سنگین در مرکز شهر، به افزایش ترافیک شبانه، آسیب به زیرساخت‌های شهری (آسفالت)، افزایش میزان تصادفات و آلودگی هوا می‌انجامد. این مراکز باید به خارج از محدوده شهری منتقل شوند. در واقع اجرای این اقدام، حکم پیشران دارد و سبب حل بسیاری از مشکلات شهری از جمله ایمنی و سلامت زیرساخت‌ها است. در همین حال از فرسودگی خودروهای سنگین نیز نباید غفلت ورزید و این مؤلفه سبب آلاینده بودن این خودروها و تشدید آلودگی هوا دارد.

راهکار کاهش آلودگی هوای تهران

وی با بیان اینکه آلودگی هوای تهع نشأت گرفته از عوامل مختلفی است، افزود: مجموعه‌ای از عوامل ثابت و متحرک مختلف شامل صنایع آلاینده، پالایشگاه‌ها، فرودگاه‌ها، تاکسی‌ها، خودرودهای سواری، اتوبوس، کامیون‌ها و … باعث آلودگی هوای تهران شده اند و اگر بخواهیم موضوع آلودگی هوا مرتفع شود باید تمام این عوامل نقش آفرین در آلودگی هوا برطرف شوند.

پیرهادی با اشاره به ضرورت بروزرسانی اطلاعات مورد نیاز برای حل معضل آلودگی هوای تهران ، از مقاومت برخی دستگاه‌ها در ارائه اطلاعات مورد خبر داد و عنوان کرد: شورا در برنامه چهارم، شهرداری تهران را برای انجام کار مطالعاتی مکلف کرده است که پس از برگزاری تشریفات مناقصه، یکی از دانشگاه‌های معتبر، متولی این کار شد و بودجه مورد نیاز هم به آن اختصاص یافت، این در حالی است که دستگاه‌ها از ارائه اطلاعات به این دانشگاه‌ها معتبر که در حال انجام کاری علمی است خودداری می‌کنند.

نهادهای مسئول کاهش آلاینده‌ها در هوا

عضو شورای شهر تهران گفت: همکاری ۲۳ دستگاه و نهاد مرتبط با قانون هوای پاک برای به‌روزرسانی اطلاعات آلایندگی (آخرین مطالعه در سال ۹۶ توسط شهرداری تهران انجام شده است) و تصمیم‌گیری‌های دقیق‌تر ضروری است و عدم همکاری برخی دستگاه‌ها در ارائه اطلاعات مورد نیاز به دانشگاه علم و صنعت، که در حال انجام مطالعاتی در این زمینه است، به هیچ وجه قابل پذیریش نیست و محل نقد است.

پیرهادی در ادامه به مسئله خودروهای فرسوده و راهکارهای حل آن اشاره کرده و گفت: حدود ۶ تا ۷ میلیون خودرو فرسوده در کشور داریم (که مصرف سوخت بسیار بالایی (۱۵ تا ۲۰ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) دارند، در مقایسه با خودروهای هیبریدی (۴ تا ۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر).) تفاوت مصرف سوخت این خودروها حداقل ۱۰ لیتر است. اگر ۱۰ لیتر سوخت مصرفی در پیمایش سالیانه و میانگین مصرف بنزین آزاد سالیانه این خودروها ضرب کنیم کنیم و سپس حدود ۱۱ میلیارد دلار (میزان خسارت ناشی از آلودگی هوا که در حوزه سلامت به مردم وارد می‌شود) را به این ارقام اضافه کنم با تجمیع این پول‌ها می‌توانیم اصلاً یک قسمتی از سهام کارخانه بنز و تویتا بخریم.

تفاوت هزینه سوخت خودروهای فرسوده و هیبریدی

وی استفاده از تفاوت هزینه سوخت خودروهای فرسوده و هیبریدی برای نوسازی خودروها را پیشنهاد داد و گفت: با محاسبه این تفاوت و یارانه سوخت، هر سال می‌توان حداقل ۵۰۰ هزار خودرو را نوسازی کرد. اگر بخشی از هزینه‌ها را نیز خود مالکان به صورت قسطی پرداخت کنند، می‌توان سالانه ۱ میلیون خودروی فرسوده را از رده خارج کرد و در ۵ تا ۶ سال، تمام خودروهای فرسوده را جایگزین کرد.

وی همچنین به آغاز واردات خودروهای جدید به عنوان یک اتفاق مثبت اشاره و از پیگیری‌های رئیس جمهوری در این زمینه تقدیر کرد.

 

 

modir

Recent Posts

خواسته جدید متهمان بازنگردادن ارز

شرکت‌های فولادی و پتروشیمی بزرگترین صادرکنندگان غیرنفتی در ردیف اول متهمان بازنگردادن ارز حالا خواستار…

16 ساعت ago

پشت میز کاریکاتوریست‌ چه خبر است؟

احمد عربانی، از چهره‌های ماندگار طنز تصویری ایران، در گفت‌وگویی پرخاطره از روزهای توفیق و…

18 ساعت ago

رپ فارسی در برزخ

در حالی‌که رپ فارسی به زبان نسل جدید تبدیل شده و میلیون‌ها شنونده دارد، سیاست‌گذاران…

18 ساعت ago

موتور پنهان تورم

نظام بانکی ایران به‌جای واسطه‌گری مالی، به بنگاه‌داری سوداگرانه روی آورده و منابع سپرده‌گذاران را…

19 ساعت ago

جلدهایی برای دیده شدن

در عصر بمباران تصویری، جلد کتاب دیگر نه بازتابی از روح اثر، بلکه ابزاری برای…

19 ساعت ago

قانون در کمین طبیعت

در روز ملی محیط‌بان، بار دیگر وعده اصلاح قانون حمل سلاح تکرار شد؛ وعده‌ای که…

19 ساعت ago