آسیا از ایران به اروپا وصل میشود؟ مسیر ریلی به طول ۳۷ کیلومتر (رشت- پیربازار ۲۵.۳ کیلومتر، ۹.۷ کیلومتر تا بندر کاسپین و ۲ کیلومتر داخل منطقه آزاد انزلی) آخرین بخش از کریدور شمال- جنوب و حلقه مفقوده این کریدور بالاخره پس از بیش از یک دهه معطلی بهرهبرداری شد.
ظرفیت انتقال بار این خط ریلی حداکثر هفت میلیون تن و ظرفیت جابجایی مسافر آن ۶۰۰ هزار نفر و ظرفیت امکان انتقال بار برای آن تا ۱۰ میلیون تن وجود دارد.
در اهمیت تکمیل این قطعه در فعال شدن کریدور شمال-جنوب همین بس که محور ریلی رشت- آستارا تنها محور باقی مانده شاخه غربی راهگذر ریلی شمال- جنوب به حساب میآید.
با تکمیل این قطعه، میتوان گفت که بندر بمبئی در هند تا هلسینکی فنلاند به طول ۱۳ هزار کیلومتر، با اتصال مستقیم ریلی و با عبور از خاک ایران به یکدیگر متصل خواهند شد.
همچنین باید تاکید کرد که مسیر ریلی رشت- آستارا حتی به کریدور شرق به غرب نیز معنا میبخشد و قطار کانتینری شانگهای- تهران را میتوان از مسیر رشت – آستارا – تفلیس، راهی اروپا کرد.
بنابراین پروژه رشت- کاسپین- آستارا، کریدور شمال به جنوب را از مرز آبی و خاکی به هم پیوند میدهد و ظرفیت ترانزیتی خوبی برای کشور بخصوص استان گیلان فراهم میکند.
با بهرهبرداری از این قطعه مهم، ماموریت دولت آتی ایران این است که با فهم راهبردی و درست از اهمیت و جایگاه این خط ترانزیتی، نسبت به فعالسازی واقعی آن اقدامات لازم در جهت بازیابی موقعیت از دست رفته ایران در بازی جهانی کریدورها را در دستورکار قرار دهد./دنیای اقتصاد
آیا با تلاشهای مستمر شهرداری تهران برای توسعه زیرساختهای حملونقل عمومی، شهروندان تهرانی به زودی…
صندوقهای اهرمی به عنوان یک ابراز نقش مهمی در معاملات بورس دارند. اما همیشه نقش…
آیا به اطلاعات خاصی در مورد بازار سهام ایران نیاز دارید؟ مثلاً نرخهای مالی، تحلیل…
بسیاری از فعالان بازار سرمایه آخرین گزارشهای کدال را دنبال میکنند تا بهتر نسبت به…
سهم تولید ناخالص داخلی ایران از اقتصاد دانشبنیان حدود نیم درصد است درحالی که در…
تحلیل بازار دلار نشان میدهد که تغییرات نرخ ارز و سیاستهای اقتصادی داخلی و بینالمللی…