پتروشیمی های ایرانی رقیب همدیگر هستند
پتروشیمی های ایرانی رقیب همدیگر هستند

به گزارش سرمایه فردا، میثم شوشتری با اشاره به اینکه پتروشیمی های ایرانی رقیب همدیگر هستند، گفت: در حال حاضر صنعت پتروشیمی ایران بر پایه پایه گاز است به همین دلیل با افزایش قیمت گاز حاشیه سود آن کاهش یافته و از طرف دیگر شرکت های پتروشیمی زیادی در ایران راه اندازی شده و همه پتروشیمی های ایرانی رقیب همدیگر شده اند. به همین دلیل دیده می شود که امروز برخی محصولات بازار چندانی ندارند و قیمت آنها در بازار هم با افت شدیدی مواجه شده است.

یک کارشناس صنعت پتروشیمی در گفتگو با خبرنگار سرآمد اقتصادی با اشاره به اینکه در سال های اخیر شرکت های پتروشیمی زیادی بر مبنای حمایت از اقتصاد یک استان یا منطقه و با فشار نمایندگان مجلس راه اندازی شده است، گفت: به همین مطالعه کارشناسی برای ایجاد این پتروشیمی ها انجام نشده، به طوری که نه تنها روی بهره وری تولید ارزیابی لازم انجام نشده در بحث بازار محصولات تولیدی پتروشیمی ها بازارسنجی انجام نشده است.
او با تاکید بر اینکه در حال حاضر صنعت پتروشیمی نیازمند آینده پژوهی است، تصریح کرد: در شرایط کنونی ایجاد ارزش افزوده در طرح های پتروشیمی باید در اولویت قرار بگیرند اما تاکنون چندان به این مقوله توجه نشده است. از طرف دیگر شاید امروز دیگر دغدغه کشور این نیست که چه محصولات پتروشیمی تولید کنیم، بلکه دغدغه باید این باشد که چه محصولاتی باید تولید کنیم که در آینده مشتری داشته باشند.
شوشتری با اشاره به اینکه پتروشیمی های ایرانی رقیب همدیگر هستند، گفت: برای نمونه تعداد شرکت های متانول ساز و اوره ساز ایرانی به قدری افزایش یافته که روی قیمت های جهانی هم تاثیر منفی گذاشته و می بینم که نسبت به دو دهه گذشته میزان سودآوری شرکت های پتروشیمی ایران کاهش یافته زیرا قیمت ها در بازار شکسته شده است.
او با تاکید بر اینکه در حال حاضر صنعت پتروشیمی ایران بر پایه پایه گاز است به همین دلیل با افزایش قیمت گاز حاشیه سود آن کاهش یافته است، اظهار کرد: امروز به سطحی رسیده ایم که اگر گاز را به صورت خام صادرات داشته باشیم همین میزان ارزآوری برای کشور دارد و این نشان دهنده ضعف برنامه ریزی برای ایجاد ارزش افزوده در صنعت پتروشیمی است.
او با تاکید بر اینکه صنعت پتروشیمی باید به صورت زنجیره ای در کشور توسعه پیدا کند افزود: شرکت های پتروشیمی زیادی در ایران برای یک محصول خاص مانند اوره یا متانول راه اندازی شده و همه این پتروشیمی های ایرانی رقیب همدیگر شده اند. به همین دلیل دیده می شود که امروز برخی محصولات بازار چندانی ندارند و قیمت آنها در بازار هم با افت شدیدی مواجه شده است.
او با تاکید بر اینکه بهره وری در تولید به دو مقوله بستگی دارد، گفت: هم اکنون صنعت پتروشیمی بهره وری لازم را دارد یعنی هر محصولی که در پتروشیمی تولید شود ارزش افزوده ایجاد می کند و در بخش دیگر بهره وری به مقوله فناوری و تجهیزات وابسته است. در سال های اخیر به دلیل تحریم ها و عدم ورود فناوری روز تجهیزات بکار رفته در شرکت های پتروشیمی با مشکلاتی روبرو هستند و می بینم که هر چند وقت یکبار کارخانه شات دان می شود و تا راه اندازه و فعالیت دوباره حداقل سه ماه طول می کشد و به دلیل اینکه هزینه های ثابت همچنان پابرجاست سودآوری شرکت ها آسیب می بیند.

او با تاکید بر اینکه صادرات پتروشیمی در ایران می تواند افزایش پیدا کند اما این مسئله نیازمند حمایت دولت از طریق سفارتخانه هاست، اظهار کرد: در حال حاضر بسیاری از شرکت ها نمی توانند صادرات موفقی داشته باشند به دلیل اینکه با محدودیت تراکنش های مالی مواجه هستند. از طرف دیگر امروزه بسیاری از شرکت های پتروشیمی خصولتی شده اند و سازوکار حاکمیتی آنها مشخص نیست قبلا این شرکت ها دولتی بودند و تکلیف آنها مشخص بود اما در مقطع کنونی هیچ سازوکار مشخصی برای تولید و صادرات آنها دیده نشده است.