ریسک های پنهان برای سهامداران ونوین
ریسک های پنهان برای سهامداران ونوین

به گزارش سرمایه فردا، تنزل ونوین به تابلوی فرعی بازار دوم ناشی از عدم رعایت الزامات ماده ۳۸ بند ۱ دستورالعمل پذیرش اوراق بهادار بورس اوراق بهادار تهران حکایت از ریسک های پنهان برای سهامداران ونوین دارد.

تنزل ونوین به تابلوی فرعی بازار دوم ناشی از عدم رعایت الزامات ماده ۳۸ بند ۱ دستورالعمل پذیرش اوراق بهادار بورس اوراق بهادار تهران در نتیجه بی توجهی و عدم اقدام به اصلاح مسایل غیرشفاف رخ داده، اما معاملات عجیبی بعد از اخطار ناظر در حال انجام است که نشانه کد به کدهای مشکوک بین حقیقی و حقوقی هاست که می تواند حکایت از ریسک های پنهان برای سهامداران ونوین باشد.

طبق آخرین اطلاعیه بورس اوراق بهادار تهران شاهد جابجایی تعدادی از نمادها به بازارهای بالاتر یا تنزل به بازارهای پایین‌تر بودیم. یکی از نمادها که به تابلوی فرعی بازار دوم افت کرده بانک اقتصاد نوین با نماد ونوین بوده است. در حالی‌که سهامداران این بانک با توجه به سودآوری سال مالی گذشته و همچنین انتظار برای انجام افزایش سرمایه از محل سود انباشته به دنبال واکنش مثبت نماد بودند، اما خبر تنزل به تابوی فرعی موجب افزایش بی‌اعتمادی به عملکرد سهامداران عمده این بانک در بازار سرمایه شد.
یکی از دلایل این تنزل ونوین به تابلوی فرعی بازار دوم ناشی از عدم رعایت الزامات ماده ۳۸ بند ۱ دستورالعمل پذیرش اوراق بهادار بورس اوراق بهادار تهران در نتیجه بی توجهی و عدم اقدام به اصلاح مسایل غیرشفاف همچون افشانکردن اطلاعات، عدم تطابق فعالیت بانک با اساسنامه و… بوده که بعد از اعطای فرصت ۹ ماهه ناشر اتفاق افتاده است.
موضوع دیگر اینکه قرار بود بانک مجمع عمومی فوق‌العاده بانک اقتصاد نوین روز ۲۴ آبان ماه با دستور جلسه تغییر هیات مدیره برگزار شود اما این جلسه هم لغو شده است و این موضوع حکایت از این دارد که عدم شفافیت در این سهم وجود دارد که می تواند ریسک سهامداری را بالا ببرد.
در حال حاضر این سهم به ازای هر سهم ۱۶۱ تومان سود در ۹ ماهه ساخته در حالی که سال گذشته در ۱۲ ماهه به ازای هر سهم ۱۲۴ تومان سود ساخته بود و این رشد سودآوری منجر شده پی بر ایی سهم از ۴ به ۲ بهبود یابد. بنابراین با این وضعیت سودآوری افت تابلوی معاملاتی سهم نشان می دهد که عدم شفافیت سهام فقط مربوط به یک سند افشا نشده نیست.
از طرف دیگر معاملات روزهای اخیر سهم نشان می دهد در شرایطی که تنزل تابلو اتفاق افتاده اما قیمت سهم آفتی نداشته است و در مقابل کد به کدهای سنگینی بین حقیقی ها و حقوقی ها رد و بدل شده است و از طرف دیگر سرانه فروش سهام بسیار بالاتر از سرانه خرید بوده و این موضوع نشان می دهد که افت ارزش سهام در آینده نه چندان دور رخ خواهد داد.
با توجه به اینکه مجوز افزایش سرمایه به میزان ۳۰,۴۲۵,۷۳۴ میلیون ریال (۲۲,۷۱۰,۶۷۳ میلیون ریال از محل سود انباشته و ۷,۷۱۵,۰۶۱ میلیون ریال از محل سایر اندوخته ها) برای بانک اقتصاد نوین صادر شده و برای انجام افزایش سرمایه تا شصت روز امکانپذیر است٫ عملکرد حقوقی گاهی در راستای خالی کردن سهم و برنامه ریزی برای جمع کردن سهام بعد از بازگشایی و منفی سنگین است، حالا باید دید در ادامه چه اتفاقاتی در تابلوی معاملات این نماد خواهد افت، زیرا برخی مواقع حقوقی ها برای فریب سهامداران خرد اقدامات متناقضی در معاملات انجام می دهند.