پیش بینی بازار نفت با جنگ و بدون جنگ
پیش بینی بازار نفت با جنگ و بدون جنگ

پیش بینی بازار نفت حکایت از این دارد که قیمت نفت بدون تنش در فصل زمستان به محدوده ۸۰ تا ۸۵ دلار خواهد رسید.

به گزارش سرمایه فردا، : قیمت نفت در هفته های اخیر در محدوده ۷۵ تا ۷۸ دلار به ازای هر بشکه معامله شده است. در حالی که هنوز به فصل سرماه نزدیک نشده ایم. بنابراین چشم انداز افزایش قیمت نفت در وضعیت کنونی وجود دارد. اگر تنش های منطقه ای بیشتر شود به گفته برخی کارشناسان پیش بینی بازار نفت رشد ۲۰ درصدی خواهد بود. از این رو قطعا رشد قیمت نفت در مرحله نخست از ۹۵ دلار در بشکه بیشتر می شود و بعد از آن به تناسب تقاضا در بازار می تواند به بالای ۱۰۰ دلار نیز برسد.
فرشید سیم بر کارشناس نفت در گفتگو با خبرنگار سرمایه فردا درباره پیش بینی بازار نفت گفت: در حال حاضر بازار نفت تحت تاثیر تنش های منطقه ای کمی نوسان مثبت داشته است. اما به طور کلی تقاضای نفت در بازار جهانی تحت تاثیر وضعیت اقتصاد کشورها و همچنین وضعیت جوی در فصل زمستان خواهد بود. همچنین اگر فعالیت شرکت های حمل و نقلی توسعه یابد در تقاضای سوخت و نفت موثر خواهند بود. بنابراین به طورکلی نمی توان پیش بینی دقیقی از وضعیت بازار نفت داشت
او با تاکید بر اینکه تهدید اسرائیل بر حمله به تاسیسات نفتی نیز روی پیش بینی بازار نفت تاثیر خواهد گذاشت، افزود: قبل از جنگ روسیه و اوکراین، روسیه ۴۳ درصد از نفت مورد نیاز اروپا را تامین می کرد و حالا این کشور تحریم شده است. در نتیجه در مقطع کنونی بخشی از نیاز خود را از طریق کشورهای دیگر تامین می کنند. اما در صورتی که اختلالی در میزان صادرات نفت ایران به بازارهای جهانی به وجود بیاد روی تامین نفت اروپا تاثیر خواهد گذاشته و قیمت ها بالا می رود.

پیش بینی بازار نفت در صورت جنگ ایران و اسرائیل

این کارشناس صنعت نفت تصریح کرد: هرچند کشورهای اروپایی در سال های اخیر به تولید انرژی از طریق انرژی های تجدید پذیر رفته اند و از آنجایی که این کشورها سرمایه بالایی در اختیار دارند توانسته اند در این بخش سرمایه گذاری گسترده ای کنند که همین مساله بخشی از نیاز آنها را تامین کرده است. اما با توجه به اینکه بسیاری کشورهای اروپایی به دنبال رشد اقتصادی هستند. به همین دلیل تقاضا برای نفت همچنان وجود خواهد داشت.
سیم بر با اشاره به اینکه در صورتی که تنش بین ایران و اسرائیل منجر به چالش در عرضه نفت شود قیمت نفت در بازار متاثر از سیاست آمریکا نیز خواهد بود، گفت: در حال حاضر امریکا ذخیره استراتژیک بالایی برای نفت دارد. به همین دلیل درصورتی که از این ذخایر برای تامین نیاز اروپا استفاده کنند پیش بینی بازار نفت تغییر خواهد کرد.
او تصریح کرد: در مقطع کنونی آمریکا خودش نزدیک به ۱۹ میلیون بشکه در روز به نفت نیاز دارد که حدود ۸ میلیون بشکه آن از طریق نفت شل تامین می شود و حدود ۱۱ میلیون بشکه آن از طریق عربستان، امارات، یمن و … تامین می شود. قبلا این کشور بخشی ا نیاز نفتی خود را از روسیه و ونزوئلا تامین می کرد . از آنجایی که این دو کشور در مقطع کنونی تحریم هستند. به همین دلیل بیشتر روی واردات نفت از عربستان برنامه ریزی کرده است.

افزایش قیمت نفت در ۲۰۲۵ چقدر خواهد بود؟

به گفته این تحلیل گر بازار نفت در حال حاضر آمریکا ۸ میلیون بشکه در روز از چاه های نفت استخراج می کند. چراکه این چاه ها حدود ۶۷ تا ۷۰ دلار در هر بشکه هزینه دارند. در مقطع کنونی هزینه استخراج برای این میزان برداشت سر به سر است. اما در آمریکا برخی چاه های نفت هزینه استخراج ۲۰۰ دلار در بشکه دارند که اصلا صرفه اقتصادی ندارند. به همین دلیل بستگی به اینکه برداشت از هر چاه نفت چقدر قیمت تمام شده برای آنها تعیین شده باشد با افزایش قیمت نفت احتمالا برداشت نفت از برخی چاه هایی که در همان نرخ بازار هزینه دارند امکان پذیر است. اما اینکه تصور شود آمریکا می تواند از همه چاه های نفتی خود نفت برداشت کنند ممکن نیست. زیرا برخی از آنها به قدری هزینه دارند که استخراج از آنها به معنای ورشکستی خواهد بود.
برخی کارشناسان بین المللی معتقدند که قیمت نفت در بازار جهانی بسیار متغییر خواهد بود. چراکه از یک سو گزارش های فدرال رزرو حکایت از این دارد که رونق کم کم در اقتصادهای بزرگ ایجاد می شود و کشور چین نیز ۲ تریلیون یوان بسته حمایتی در نظر گرفته که می تواند تقاضا برای نفت را بیشتر کند. بر همین مبنا اکونومیست پیش بینی کرده است که قیمت نفت با افزایش تنش های منطقه خاورمیانه قیمت نفت در ۲۰۲۵ به ۱۰۰ دلار خواهد رسید.

البته پیش بینی بازار نفت در صورت افزایش تقاضا

البته پیش بینی بازار نفت در مقطع کنونی بسیار سخت است و نمی توان عدد دقیقی برای آن اعلام کرد. چراکه در زمان جنگ روسیه اوکراین قیمت به بالای ۱۳۰ دلار نیز رسید. در حالی که قبل از آن قیمت نفت در محدوده ۹۰ دلار بود. از طرف دیگر در آن زمان هنوز بسیاری از کسب و کارها به رونق برنگشته بودند و هنوز اثرات کرونا بر اقتصاد جان سایه افکنده بود.
حالا که وضعیت فعالیت بنگاه های اقتصادی نشان دهنده رونق است می توان پیش بینی کرد که تقاضا برای نفت بیش از دو سال پیش خواهد بود. از این رو احتمال اینکه قیمت نفت خیلی فراتر از ۱۰۰ دلار نیز باشد وجود دارد.
از طرف دیگر اوپک سیاستی مبنی بر افزایش تولید یا عرضه در دستور کار ندارد. چراکه از نظر این سازمان قیمت نفت در مقطع کنونی متعادل است و می تواند هزینه ها ار پوشش دهد.

دلایل نگرانی اروپا از بازار نفت

اینکه اروپایی ها تصور کنند با رسیدن به فصل سرمایه یا افزایش تنش ها میزان تولید و عرضه نفت توسط اعضای اوپک افزایش خواهد یافت خوشبینی است. مگر اینکه آمریکا و اروپا به دنبال مذاکره و صلح با روسیه باشند. این مساله نیز با توجه به اینکه بخشی از خا اوکراین در اختیار روسیه قرار دارد بعید به نظر می رسد.
بر همین مبنا مهمترین رویکردی که اروپا می تواند در قبال بازار نفت اتخاذ کند تنش زدایی است. در چند روز اخیر نیز شاهد این بوده ایم که رئیس جمهوری فرانسه و اسپانیا اعلام کرده اند؛ تنها راهکار توقف ماشین کشتار رژیم صهیونیستی عدم تحویل تسلیحات نظامی به آنهاست. چراکه این رژیم با اتش کشیدن در منطقه خاورمیانه مشکلاتی را به وجود آورده که تبعات ان دامن کشورهای اروپایی را گرفته است. به طوری که گزارش سازمان های اقتصادی بین المللی نیز بر این موضوع صحه گذاشته که اروپا در یک روندی نزولی قرار گرفته است و توان مقابله با بحران ها و تورمهای جدید را ندارد.