آخرین اخبار

۱۰ ساله اپراتوری هندی ها در بندر شهید بهشتی بی ثمر شد

پس از سه سال تاخیر در امضای قرارداد بلند مدت با هندی‌ها برای اپراتوری بندر شهید بهشتی چابهار، مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان تاریخ جدیدی را برای امضای قرارداد اعلام کرده و گفته هفتم اسفند ماه (روز چابهار) این قرارداد امضا شده‌است.

البته پیش از این هم تاریخ‌‌هایی برای امضای قرارداد با اپراتور هندی اعلام شده بود اما هندی‌ها دعوت ایران قبول نکردند و بر سر میز قرارداد نیامدند. در این باره مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی به ایلنا گفته بود که «از شهریور ماه برای وزیر بنادر و کشتیرانی هند دعوتنامه ارسال کردیم اما در هند کنفرانس چابهار برگزار شد و هندی‌ها قصد داشتند که این قرارداد در هند منعقد شود اما تاکید ما امضای قرارداد در چابهار است به همین دلیل تاخیراتی ایجاد شد و اخیرا دعوتنامه جدیدی ارسال کردیم.»

حالا تاریخ دعوتنامه جدید اسفندماه است که وزیر راه و شهرسازی هم اعلام کرده‌ است که این قرارداد سرانجام در این تاریخ به امضا می‌رسد.       

«مسعود پل‌مه» دبیر انجمن شرکت‌های کشتیرانی درباره علت تاریخ سه ساله انعقاد قرارداد بلند مدت و ۱۰ ساله با اپراتور هندی در بندر شهید بهشتی چابهار اظهار داشت: باید توجه داشت که سرمایه گذار هندی منافع خود را در نظر می‌گیرد نه سرمایه گذاری در محیطی که فعالیت و رقابت بخش خصوصی در آن محیط تحت تاثیر برخی از تصمیمات قرار می‌گیرد.

وی افزود: موضوع دوم این است که در حال حاضر بندر چابهار به دلایلی از جمله بار یکسره از این بندر و همچنین عدم ارتباط ریلی، جذاب نیست و اینها حلقه‌های مفقوده‌ای زنجیره‌ای هستند که یک سرمایه‌گذار آنها را برای بازگشت سرمایه مورد توجه قرار می‌دهد.

پل‌مه گفت: حال اینکه ایران با بدقولی‌های بسیاری در طول بیش از ۲۰ سال گذشته از سوی هندی‌ها مواجه بوده که شاید موضوعات سیاسی هم در این امر دخیل بودند.

وی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر چه ظرفیت از بندر شهید بهشتی چابهار  فعال است و آیا اپراتور هندی در این بندر موظف به جذب بار و بازاریابی برای این بندر است، گفت: در حال حاضر حداکثر از ۳۰ درصد ظرفیت بندر شهید بهشتی استفاده می‌شود.

دبیر انجمن شرکت‌های کشتیرانی ادامه داد: در بسیاری از بنادر دنیا که در مدیریت بخش خصوصی قراردارند و دولت صرفا ناظر و سیاست گذار بر عملیات اجرا است، اپراتور به دلیل اینکه فعالیت خود را افزایش دهد و سرمایه گذاری را متنوع کند به طور قطع نسبت به بازاریابی اقدام می‌کند چراکه با علمیات بازاریابی حفظ و بقای کار خود در ان بندر را تضمین می‌کند.

پل‌مه افزود: البته شرایطی که در بنادر کشورمان حاکم است، امکان بازاریابی را نداریم جذابیت رقابتی برای آنها وجود ندارد و چه رقابت کند و چه رقابت نکند نرخ را دولت تعیین می‌کند، میزان حجم کانتینر را هم که دریافت کند را دولت تعیین می‌کند بنابراین چیزی به عنوان رقابت شکل نمی‌گیرد./ایلنا

modir

Recent Posts

نوسانات شدید بازارهای دارایی

در پی جنگ ۱۲ روزه، اقتصاد کشور با موجی از اختلالات ساختاری روبه‌رو شده که…

4 ساعت ago

ستون ثبات بازار سرمایه؛ روایت عملکرد فولاد مبارکه

در بحبوحه نوسانات شاخص کل و فضای مبهم بازار سرمایه، فولاد مبارکه اصفهان به‌عنوان نماد…

5 ساعت ago

ضعف دولت در تعیین قیمت کالاها

ضعف دولت در تعیین قیمت کالاها و برخورد با گرانفروشی باعث شد که قیمت کالا…

5 ساعت ago

پایان بازار سیاه بلیت اربعین؟

دستورالعمل جدید سازمان هواپیمایی برای کنترل قیمت‌ها و ساماندهی پروازهای ۱۴۰۴ اربعین ارائه شد. با…

5 ساعت ago

انتخاب بهینه کابل آلومینیومی و کابل خودنگهدار؛ راهکاری برای پروژه‌های موفق برق‌رسانی

یکی از اصلی‌ترین دلایل استقبال گسترده از کابل آلومینیومی، وزن سبک‌تر و قیمت اقتصادی‌تر نسبت…

6 ساعت ago

کاهش قیمت برنج در راه است؛ افت شدید تا دو هفته آینده

با ورود محصول جدید به بازار، قیمت برنج در مسیر کاهش قرار گرفته و پیش‌بینی…

6 ساعت ago