به گزارش سرمایه فردا، سیدمحمدمهدی میرزایی قمی با استناد به آمار سیاهه انتشار سال ۹۶ شهر تهران، ۱۳درصد از انتشار ذرات معلق و یکدرصد از انتشار آلایندههای گازی این کلانشهر را ناشی از تردد اتوبوسها دانست و افزود: با جایگزینی هر دستگاه اتوبوس دیزلی فرسوده با اتوبوس برقی، هر سال ۴۹۵ کیلوگرم از انتشار ذرات معلق و روی هم رفته، ۱۱۲۲ کیلوگرم از انتشار آلایندههای گازی در هوای تهران کاهش خواهد یافت.
وی با اشاره به برآوردهای صورت گرفته، منافع اقتصادی این میزان کاهش در انتشار آلایندهها در هوای تهران را بیش از ۱۰ میلیارد تومان در سال و در طول ۱۵ سال عمر مفید یک اتوبوس برقی، در مجموع ۱۵۰ میلیارد تومان اعلام و اظهار کرد: با جایگزینی هر دستگاه اتوبوس دیزلی فرسوده با اتوبوس برقی، سالانه ۵۰هزار لیتر صرفهجویی در مصرف گازوئیل صورت خواهد گرفت.
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با بیان اینکه بر اساس میانگین نرخ جهانی به ازای نیم دلار برای هر لیتر، صرفهجویی ۵۰هزار لیتری هر دستگاه اتوبوس برقی، سالانه ۲۵هزار دلار میشود، تصریح کرد: این میزان بر اساس نرخ روز دلار آزاد، معادل یک میلیارد و ۳۰۷ میلیون تومان میشود. با احتساب کاهش آلایندهها و مصرف سوخت، یک دستگاه اتوبوس برقی در طول عمر ۱۵ ساله خود درمجموع حدود ۱۹۶ میلیارد تومان منافع اقتصادی در بر دارد.
میرزایی قمی در خاتمه با تاکید بر اینکه در صورت برقیسازی ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس در تهران در مجموع ۸۸درصد از انتشار ذرات معلق و ۵۵درصد از انتشار آلایندههای گازی ناوگان اتوبوسرانی کاسته خواهد شد، خاطرنشان کرد: در صورت جایگزینی ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس برقی، سالانه بیش از ۱۱ همت عایدی ناشی از کاهش آلایندهها و مصرف سوخت خواهیم داشت./دنیای اقتصاد
در حالیکه آرژانتین با اصلاحات ساختاری و کاهش حجم دولت به رشد اقتصادی چشمگیر دست…
در شرایطی که اقتصاد ایران با بحرانهای عمیق و ناکارآمدیهای ساختاری مواجه است، بازگشت به…
تصمیم مجلس هفتم برای تثبیت قیمت حاملهای انرژی، با حمایت چهرههای سیاسی و اقتصادی، در…
در بحبوحه تحلیلهای پس از جنگ ۱۲ روزه میان ایران و اسرائیل، برخی روایتها با…
در سالهای اخیر، عملکرد صنعت سیمان با رشد تقاضا، بهبود صادرات و اصلاح سازوکارهای فروش،…
اکنون تنها چیزی که میتواند قطار متوقفشده بورس را دوباره به حرکت درآورد، ارادهای سیاسی،…