Categories: آخرین اخبار

کنسرسیوم معدنی ایران بزرگترین کنسرسیوم منطقه منا

به گزارش سرمایه فردا، ایمیدرو سازمانی پیشرو در اقتصاد مقاومتی است. این امر به سبب عملکرد این سازمان در جلب مشارکت بخش خصوصی در سرمایه گذاری، افزایش فعالیت های اکتشافی و رشد ظرفیت های تولید ایجاد شده است.

ایمیدرو با همکاری سازمان زمین شناسی و وزارت صنعت معدن و تجارت، عملیات اکتشافی را انجام داده اند که در تاریخ فعالیت های اکتشافی کشور بی سابقه است و رکوردی بی سابقه محسوب می شود.
مقدم علی معاون طرح های توسعه معدن و صنایع معدنی با بیان اینکه اگر اکتشاف از یک روند شفافی داشته باشد به راحتی می تواند ظرفیت های سرمایه گذاری را محقق کند، گفت: در حال حاضر دو بحث کلی در اکتشافات معدنی و توان فناوری کشور وجود دارد این است که نخست باید مشخص شود که اولویت های کشور در اکتشاف و بهره برداری از معادن چیست؟ طبق پروژه های تحقیقات ایمیدرو دسته بندی عناصر استراتژیک انجام شد که بر مبنای آن ۱۶ ماده معدنی استراتژیک در اولویت اکتشاف و فرآوری قرار گرفته است و مواد معدنی مانند سه پهنه برای کبالت و تنگستن شناسایی و امیدواریم با فراهم سازی وزارت صنعت بستر مطالعات آنها آغاز شود.
او افزود: اکتشاف و فرآوری عناصر نادر خاکی زمان بر تر از بهره برداری از پهنه سنگ آهن است، به همین دلیل روی آزمایشگاه ها هم کار کرده ایم و تجهیزاتی اضافه شده تا امکان بهره برداری از این ظرفیت ها فراهم شود، هرچند تحریم ها موانعی برای برقراری روابط پویای خارجی ایجاد کرده است.
مقدم علی با تاکید بر اینکه مذاکراتی با شرکت های چینی و روسیه شده است، اطهار کرد: پیش بینی می شود که با یک شرکت روسی به توافق برسیم تا علاوه بر تامین تجهیزات بتواند نقش ناظر در پروژه ها را ایفا کند تا از این طریق دانش فنی اکتشافات و بهره برداری از عناصر نادر خاکی فراهم شود.
او با اشاره به اینکه شرکت های بزرگ معدنی و صنایع معدنی ایران در مزایده ای در افغانستان شرکت کردند، گفت: کنسرسیوم ایرانی نتوانست در مزایده افغانستان موفق نشد و دو مجموعه بزرگ خارجی و دو مجموعه داخلی افغانستان در مزایده برنده شدند، با این حال کنسرسیوم ایرانی برای همکاری معدنی در افغانستان هنوز پابرجاست و رایزنی ها دنبال می شود زیرا کنسرسیومی از شرکت های فولاد مبارکه، چادرملو و گل‌گهر بزرگترین کنسرسیوم منطقه منا است و اگر معدنی به این کنسرسیوم تعلق نگیرد باید به مزایده شک کرد.

۹۴ پهنه به ایمیدرو واگذار شد
همچنین احمد فتاحی مدیر اکتشاف سازمان توسعه و نوسازی با اشاره به اینکه اکتشاف معادن دارای ۴ مرحله است، گفت: در مرحله اول و دوم پروانه بهره برداری صادر می شود و ایمیدرو به نیابت از دولت وارد پروژه های اکتشافی می شود و طبق قانون در مناطق کمتر توسعه یافته که بخش خصوصی حضور ندارد پروژه های اکتشافی را پیش می برد.
او با تاکید بر اینکه از سال ۹۲ عملیات اجرایی اکتشافات معدنی در مناطق محروم آغاز شد که پهنه های در سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی آغاز شد، افزود: از ابلاغ قانون تاکنون ۹۴ پهنه به ایمیدرو واگذار شد که شامل وسعتی ۵۴۶ هزار کیلومتری هست.
فتاحی تصریح کرد: بخش اعظمی از پهنه های ایمیدرو طبق مدت زمان قانونی مطالعات شناسایی آن تموم شده است و مابقی هم تا پایان سال سایر پهنه ها از کجاست آزاد می شوند و البته تمام پهنه های تهیه و تولید تاکنون طرح مطالعاتی آن پایان یافته و از کاداستر آزاد شده اند.

براساس گزارش ایمیدرو، بخش معدن ایران تحولاتی اساسی طی کرده که آثار رشد تولید،‌ سرمایه گذاری و صادرات نمایان شده و نتایج بخش هایی همچون اکتشاف در سال های آتی بیش از پیش نصیب حوزه معدن و صنایع معدنی می شود.

ایمیدرو بازوی کمکی وزارت صنعت معدن و تجارت در توسعه است و اخیرا نیز با نهایی کردن نقشه راه معدن و صنایع معدنی ایران،‌ مسیر حرکت و توسعه در این بخش را مشخص کرده است.

modir

Recent Posts

پیش بینی اقتصاد جهانی در ۲۰۲۵

پیش بینی اقتصاد جهانی در ۲۰۲۵ به وضعیت اقتصاد چین و آمریکا گره خورده است.…

4 ساعت ago

قیمت دلار در فردوسی

قیمت دلار در فردوسی با اندکی رشد به ۵۹ هزارو ۸۰۰ تومان رسید. یکی از…

4 ساعت ago

سرمایه گذاری بدون ریسک در بورس

سرمایه گذاری بدون ریسک در بورس از نگاه سرمایه گذاران در مقطع کنونی خرید سهام…

5 ساعت ago

قیمت خودروی داخلی

سیگنال های شورای رقابت و سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان افزایش قیمت خودروی داخلی…

5 ساعت ago

قیمت آپارتمان در تهران

قیمت آپارتمان در تهران سلیقه ای قیمت گذاری می شود. و افراد خوش شانس می…

5 ساعت ago

پیش بینی بازار بیت‌کوین

بازار بیت‌کوین در ماه های اخیر در روند نزولی بود، اما با تغییر نرخ بهره…

5 ساعت ago