Categories: آخرین اخبار

بی توجهی شهردار به کمیسیون ماده ۵ عامل نابسامانی شهر

به گزارش سرمایه فردا، علیرضا زاکانی هفدهم مرداد ۱۴۰۰ به عنوان نوزدهمین شهردار تهران برگزیده شد ، عملکرد زاکانی در سه سال گذشته همواره مورد انتقاد بوده است . هرا نژادبهرام، عضو سابق هیأت رئیسه شورای شهر تهران در خصوص عملکرد شهرداری تهران از زمان حضور علیرضا زاکانی، گفت: مسائل و مشکلات شهر تهران بسیار عمیق است. با ورود آقای زاکانی به مجموعه مدیریت شهری یک تعارض جدی بین آنچه باید در شهر بگذرد و آنچه که دارد انجام می‌شود به وجود آمده است. این مساله ناشی از بی توجهی به کمیسیون ماده ۵ است.

مبناهی شهرسازی کمیسیون ماده ۵ باید باشد

او افزود: ما یک سری الزامات حقوقی و قانونی داریم که بر مبنا آن‌ها کار انجام می‌دهیم و باید آن‌ها را رعایت کنیم. بی توجهی به هر کدام از آن‌ها در واقع چالش‌ها و تعارضات جدی را ایجاد می‌کند. وقتی طرح جامع، مصوبه شورا، کمیسیون ماده ۵، شورای عالی شهر سازی را داریم مبنای ما باید این‌ها باشد. در حال حاضر به این موارد بی توجهی می‌شود و به یک نابسامانی رسیده ایم.

نژادبهرام مطرح کرد: قول داده می‌شود که اتوبوس واگن قطار اضافه میکنیم. اما عملا اتفاقی صورت نمی‌گیرد. اعلام شده بودجه به سه یا چهار برابر رسیده است. اما نقاشی‌های موزه امام علی که از طرف نقاشان اهدا شده بدون مجوز و عدم حضور شورا به فروش رسانده می‌شود. گفته می‌شود در شهرداری مدافع فضای سبز هستیم. اما درختان پارک قیطریه و لاله را از بین میبرند. اگر نظارت نباشد احتمالا درختان کنار خیابان هم به زودی کنده می‌شوند و با قرار دادن کانکس به جای آن‌ها به دنبال کسب در آمد بیشتر می روند.

۲۰۰ هزار مسکن ساخت شهرداری کجاست؟

وی افزود: وقتی که دادگاه حکم می‌دهد هتل سی طبقه در محدوده ولنجک نباید ساخته بشود، اما ما مجوز می‌دهیم که ساخته شود، دادگاه حکم توقف می‌دهد اما شهرداری اجازه ادامه ساخت می‌دهد، این نوع رویکرد‌ها به نفع شهر نیست. حتی ممکن است بستر تخریب‌های بیشتر را نیز فراهم کند. مدعی می‌شوند که در بافت فرسوده اقدام به نوع سازی کردیم و اعلام می‌شود ۲۰۰ هزار مسکن می‌سازیم، اما جای آن را حتی مشخص نکرده اند.

عضو سابق شورای شهر تهران گفت: بروز و ظهور اقدامات ما نتوانسته چرخ‌های شهر را رو به جلو حرکت بدهد و عارضه‌های جدی ایجاد کرده است. بحثی مطرح می‌شود به عنوان تغییر پایتخت، اما شهردار و اعضای شورای شهر نسبت به این موضوع در سکوت مطلق به سر می‌برند. اگر این آقایان از جایگاه و برند شهر تهران دفاع نکنند پس قرار است چه کاری انجام دهد. بی توجهی مدیریت شهری نسبت به نهاد بالا دست. سوالات نمایندگان مردم و عدم حضورشان در صحن شورا، یعنی هر نوع که بخواهند رفتار می‌کنند.

نژادبهرام در پایان گفت: شهرداری باید اقتصاد شهر را توسعه دهد، بستر خدمات حمل و نقل عمومی را افزایش دهد. پارکینگ‌های متناسب ایجاد کند و کمک کند تا نوسازی بافت فرسوده سرعت پیدا کند. کار شهرداری حفاظت و حراست از بستر شهر است. اما خود شهرداری بستری را ایجاد می‌کند برای بروز و ظهور انواع سازه‌ها در حریم شهر. شورای شهر نباید در این زمینه سکوت اختیار بکند و باید بیش از این‌ها باشد. آقای چمران به عنوان رییس شورای شهر باید جدی‌تر به این مسائل ورود کند.

منبع: پشت_پرده

modir

Recent Posts

ردپای مافیای خودرو در حمل‌ونقل شهری

نقش مافیای خودرو در حمل‌ونقل شهری افزایش یافته و مانع از ورود خودروهای برقی به…

8 ساعت ago

حمل و نقل تهران و جریانهای حاشیه‌ای

حمل و نقل تهران به شدت فرسوده است و برنامه نوسازی آن آغاز شده، اما…

12 ساعت ago

واکنش به افزایش تعرفه برق

تعرفه برق تجدید پذیرها برای صنایع افزایش یافت. در حالی که خاموشی برای صنایع به…

24 ساعت ago

برنامه دولت برای ناترازی حامل‌های انرژی

سال آینده نزدیک به ۵۰ درصد ناترازی گاز و ۲۴ هزار مگاوات ناترازی برق خواهیم…

1 روز ago

دلایل افزایش تقاضا برای خرید سهام

بازار سهام بعد از چند ماه صف فروش سنگین سبزپوش شد و همچنان بی توجه…

1 روز ago

رویکرد مدیریت شهری چیست

معاون شهردار تهران در آئین تجلیل از نویسندگان کتب تقریظ شده رهبر انقلاب اسلامی گفت:…

1 روز ago