آخرین اخبار

کمربند و جاده از چین تا اروپا

به گزارش سرمایه فردا، ابتکار «کمربند و جاده» که سال ۲۰۱۳ از سوی «شی جین پینگ» رئیس جمهوری خلق چین مطرح شده ، رونقی بی‌سابقه‌ را در زیرساخت‌های جهانی ایجاد کرده، حدود سه چهارم کشورهای جهان را تحت پوشش قرار داده، جهانی شدن را دوباره شکل داده، مدل توسعه غربی که فقط به نفع معدودی کشورهاست درهم شکسته و تغییراتی را در سراسر جهان در پی داشته است.
ابتکار کمربند و جاده چگونه می‌تواند جهان را تغییر دهد؟ به عنوان مثال، قطار باری چین-اروپا که محصول این ابتکار است، از لحاظ نقشه جغرافیایی ۲۵ کشور اروپایی و ۱۱ کشور آسیایی را به هم پیوند داده، از یک مسیر به یک شبکه تبدیل شده و یک برند تجاری جدید لجستیک بین‌المللی با نفوذ محسوب می‌شود.
در ۲۱ ژوئیه (۳۱تیر)، یک قطار چین-اروپا از قم به مقصد شهر یی‌وو واقع در شرق چین حرکت کرد که نشان دهنده تحقق حرکت دو طرفه قطار چین-اروپا بین دو شهر است. حدود ۱۰ روز پیش، اولین قطار چین-اروپا (شیان–تهران) از شهر شیان به سمت ایران حرکت کرد.

کمربند و جاده به نفع چه کشورهایی است؟

ابتکار «کمربند و جاده» که سال ۲۰۱۳ از سوی «شی جین پینگ» رئیس جمهوری خلق چین مطرح شده است. رونقی بی‌سابقه‌ را در زیرساخت‌های جهانی ایجاد کرده، حدود سه چهارم کشورهای جهان را تحت پوشش قرار داده، جهانی شدن را دوباره شکل داده، مدل توسعه غربی که فقط به نفع معدودی کشورهاست درهم شکسته و تغییراتی را در سراسر جهان در پی داشته است.
اما ابتکار کمربند و جاده چگونه می‌تواند جهان را تغییر دهد؟ به عنوان مثال، قطار باری چین-اروپا که محصول این ابتکار است، از لحاظ نقشه جغرافیایی ۲۵ کشور اروپایی و ۱۱ کشور آسیایی را به هم پیوند داده، از یک مسیر به یک شبکه تبدیل شده و یک برند تجاری جدید لجستیک بین‌المللی با نفوذ محسوب می‌شود.
در ۲۱ ژوئیه (۳۱تیر)، یک قطار چین-اروپا از قم به مقصد شهر یی‌وو واقع در شرق چین حرکت کرد که نشان دهنده تحقق حرکت دو طرفه قطار چین-اروپا بین دو شهر است. حدود ۱۰ روز پیش، اولین قطار چین-اروپا (شیان–تهران) از شهر شیان به سمت ایران حرکت کرد.
تعامل ایران با سایر کشورهای جهان، کلیدواژه اصلی تحلیلگران در حوزه سیاست خارجی است. توسعه برنامه‌های فراملی، بستری برای تعامل با جهان است. ایران با سبقه تاریخی خود، در جاده ابریشم، اکنون برای عبور از تنگاهای اقتصادی زاییده غرب، با ابتکار راهبردی چین در معرفی جاده ابریشم جدید مواجه است.

دستاورد ملتها در جاده ابریشم

«کمربند و جاده» بر اساس اصل رایزنی گسترده،تعاملات مشترک و اشتراک‌گذاری دستاورد ملتها در جاده ابریشم با یکدیگر
طراحی شده و محتوای اصلی آن شامل «پنج پیوند» است:پیوند سیاست، پیوند زیرساخت‌ها،پیوند تجارت،پیوند مالی
و پیوند مردم.هسته اصلی ابتکار «کمربند و جاده» همان روح جاده ابریشم است که شامل همکاری مسالمت آمیز،
این ابتکار، رونقی بی‌سابقه‌ را در زیرساخت‌های جهانی ایجاد خواهد کرد، تعاملات جهانی شدن را دوباره شکل داده، مدل توسعه غربی را که فقط به نفع معدودی از کشورهاست درهم شکسته، تغییرات محسوسی را در سراسر جهان در پی خواهد داشت و سه چهارم کشورهای جهان از این ابتکار سود می‌برند.

modir

Recent Posts

امنیت و قدرت؛ عوامل تعیین‌کننده مسیر آینده ایران در فضای بین‌المللی

در جهانی که رقابت‌های سیاسی و امنیتی نقش مهمی در توسعه کشورها دارد، ایران با…

8 ساعت ago

هاب ترانزیتی جنوب به شمال از منطقه آزاد قشم می‌گذرد؟

سرمایه‌گذاری در توسعه کریدورهای ریلی و پایانه‌های بندری منطقه آزاد قشم می‌تواند علاوه بر افزایش…

11 ساعت ago

منطقه آزاد انزلی در مسیر اتصال به کریدورهای تجاری

به گزارش سرمایه فردا، حمل‌ونقل دریایی به‌عنوان ارزان‌ترین و کارآمدترین شیوه جابه‌جایی کالا، نقش حیاتی…

11 ساعت ago

آلارا چپترز چگونه در صنعت مد موفق شد

توسعه متاورس و فضای دیجیتال روش‌های جدیدی برای تعامل میان برندها و مشتریان ایجاد خواهد…

11 ساعت ago

قیمت طلا افزایش می‌یابد ؟

در صورتی که روند اعمال تعرفه‌ها متوقف شود، طلا احتمالاً با یک سقوط شدید مواجه…

11 ساعت ago

بازار ارز و سکه تحت تأثیر اخبار سیاسی؛ نوسانات شدید و واکنش معامله‌گران

بازار ارز و سکه امروز در واکنش به اخبار متناقض سیاسی و اقتصادی، نوسانات شدیدی…

14 ساعت ago