آخرین اخبار

کمربند و جاده از چین تا اروپا

به گزارش سرمایه فردا، ابتکار «کمربند و جاده» که سال ۲۰۱۳ از سوی «شی جین پینگ» رئیس جمهوری خلق چین مطرح شده ، رونقی بی‌سابقه‌ را در زیرساخت‌های جهانی ایجاد کرده، حدود سه چهارم کشورهای جهان را تحت پوشش قرار داده، جهانی شدن را دوباره شکل داده، مدل توسعه غربی که فقط به نفع معدودی کشورهاست درهم شکسته و تغییراتی را در سراسر جهان در پی داشته است.
ابتکار کمربند و جاده چگونه می‌تواند جهان را تغییر دهد؟ به عنوان مثال، قطار باری چین-اروپا که محصول این ابتکار است، از لحاظ نقشه جغرافیایی ۲۵ کشور اروپایی و ۱۱ کشور آسیایی را به هم پیوند داده، از یک مسیر به یک شبکه تبدیل شده و یک برند تجاری جدید لجستیک بین‌المللی با نفوذ محسوب می‌شود.
در ۲۱ ژوئیه (۳۱تیر)، یک قطار چین-اروپا از قم به مقصد شهر یی‌وو واقع در شرق چین حرکت کرد که نشان دهنده تحقق حرکت دو طرفه قطار چین-اروپا بین دو شهر است. حدود ۱۰ روز پیش، اولین قطار چین-اروپا (شیان–تهران) از شهر شیان به سمت ایران حرکت کرد.

کمربند و جاده به نفع چه کشورهایی است؟

ابتکار «کمربند و جاده» که سال ۲۰۱۳ از سوی «شی جین پینگ» رئیس جمهوری خلق چین مطرح شده است. رونقی بی‌سابقه‌ را در زیرساخت‌های جهانی ایجاد کرده، حدود سه چهارم کشورهای جهان را تحت پوشش قرار داده، جهانی شدن را دوباره شکل داده، مدل توسعه غربی که فقط به نفع معدودی کشورهاست درهم شکسته و تغییراتی را در سراسر جهان در پی داشته است.
اما ابتکار کمربند و جاده چگونه می‌تواند جهان را تغییر دهد؟ به عنوان مثال، قطار باری چین-اروپا که محصول این ابتکار است، از لحاظ نقشه جغرافیایی ۲۵ کشور اروپایی و ۱۱ کشور آسیایی را به هم پیوند داده، از یک مسیر به یک شبکه تبدیل شده و یک برند تجاری جدید لجستیک بین‌المللی با نفوذ محسوب می‌شود.
در ۲۱ ژوئیه (۳۱تیر)، یک قطار چین-اروپا از قم به مقصد شهر یی‌وو واقع در شرق چین حرکت کرد که نشان دهنده تحقق حرکت دو طرفه قطار چین-اروپا بین دو شهر است. حدود ۱۰ روز پیش، اولین قطار چین-اروپا (شیان–تهران) از شهر شیان به سمت ایران حرکت کرد.
تعامل ایران با سایر کشورهای جهان، کلیدواژه اصلی تحلیلگران در حوزه سیاست خارجی است. توسعه برنامه‌های فراملی، بستری برای تعامل با جهان است. ایران با سبقه تاریخی خود، در جاده ابریشم، اکنون برای عبور از تنگاهای اقتصادی زاییده غرب، با ابتکار راهبردی چین در معرفی جاده ابریشم جدید مواجه است.

دستاورد ملتها در جاده ابریشم

«کمربند و جاده» بر اساس اصل رایزنی گسترده،تعاملات مشترک و اشتراک‌گذاری دستاورد ملتها در جاده ابریشم با یکدیگر
طراحی شده و محتوای اصلی آن شامل «پنج پیوند» است:پیوند سیاست، پیوند زیرساخت‌ها،پیوند تجارت،پیوند مالی
و پیوند مردم.هسته اصلی ابتکار «کمربند و جاده» همان روح جاده ابریشم است که شامل همکاری مسالمت آمیز،
این ابتکار، رونقی بی‌سابقه‌ را در زیرساخت‌های جهانی ایجاد خواهد کرد، تعاملات جهانی شدن را دوباره شکل داده، مدل توسعه غربی را که فقط به نفع معدودی از کشورهاست درهم شکسته، تغییرات محسوسی را در سراسر جهان در پی خواهد داشت و سه چهارم کشورهای جهان از این ابتکار سود می‌برند.

modir

Recent Posts

حذف دلار ۲۸۵۰۰؛ پایان آرامش مصنوعی و آغاز فصل تازه سیاست ارزی

زمزمه حذف دلار ترجیحی ۲۸۵۰۰ تومانی دیگر به شایعه محدود نیست؛ این تصمیم می‌تواند نقطه…

5 ساعت ago

بازگشت هیولای بی‌نام

گیرمو دل‌تورو در «فرانکشتاین 2025» برخلاف جریان غالب سینما، به ریشه‌های ادبی مری شلی وفادار…

7 ساعت ago

کتاب‌های رایگان تلگرامی؛ لذت مطالعه یا مرگ چرخه نشر؟

دسترسی آسان به فایل‌های رایگان کتاب در تلگرام و اینستاگرام، برای بسیاری از کاربران تجربه‌ای…

7 ساعت ago

بازار سیاه الکل؛ از سفارتخانه تا سماور خانگی

در شهری که قانون مصرف الکل را ممنوع کرده، دسترسی به آن به‌طرزی عجیبی آسان‌تر…

7 ساعت ago

راهبرد اصلاح‌طلبان در دولت پزشکیان

جریان اصلاحات در هفته‌های اخیر با رد قاطع شایعات فشار برای استعفای رئیس‌جمهور پزشکیان، تلاش…

7 ساعت ago

جدال بر سر انتقال آب

دستور رئیس‌جمهور برای تکمیل دو سد پرمناقشه، بار دیگر زخم کهنه انتقال آب از سرشاخه‌های…

7 ساعت ago