آخرین اخبار

کمربند و جاده از چین تا اروپا

به گزارش سرمایه فردا، ابتکار «کمربند و جاده» که سال ۲۰۱۳ از سوی «شی جین پینگ» رئیس جمهوری خلق چین مطرح شده ، رونقی بی‌سابقه‌ را در زیرساخت‌های جهانی ایجاد کرده، حدود سه چهارم کشورهای جهان را تحت پوشش قرار داده، جهانی شدن را دوباره شکل داده، مدل توسعه غربی که فقط به نفع معدودی کشورهاست درهم شکسته و تغییراتی را در سراسر جهان در پی داشته است.
ابتکار کمربند و جاده چگونه می‌تواند جهان را تغییر دهد؟ به عنوان مثال، قطار باری چین-اروپا که محصول این ابتکار است، از لحاظ نقشه جغرافیایی ۲۵ کشور اروپایی و ۱۱ کشور آسیایی را به هم پیوند داده، از یک مسیر به یک شبکه تبدیل شده و یک برند تجاری جدید لجستیک بین‌المللی با نفوذ محسوب می‌شود.
در ۲۱ ژوئیه (۳۱تیر)، یک قطار چین-اروپا از قم به مقصد شهر یی‌وو واقع در شرق چین حرکت کرد که نشان دهنده تحقق حرکت دو طرفه قطار چین-اروپا بین دو شهر است. حدود ۱۰ روز پیش، اولین قطار چین-اروپا (شیان–تهران) از شهر شیان به سمت ایران حرکت کرد.

کمربند و جاده به نفع چه کشورهایی است؟

ابتکار «کمربند و جاده» که سال ۲۰۱۳ از سوی «شی جین پینگ» رئیس جمهوری خلق چین مطرح شده است. رونقی بی‌سابقه‌ را در زیرساخت‌های جهانی ایجاد کرده، حدود سه چهارم کشورهای جهان را تحت پوشش قرار داده، جهانی شدن را دوباره شکل داده، مدل توسعه غربی که فقط به نفع معدودی کشورهاست درهم شکسته و تغییراتی را در سراسر جهان در پی داشته است.
اما ابتکار کمربند و جاده چگونه می‌تواند جهان را تغییر دهد؟ به عنوان مثال، قطار باری چین-اروپا که محصول این ابتکار است، از لحاظ نقشه جغرافیایی ۲۵ کشور اروپایی و ۱۱ کشور آسیایی را به هم پیوند داده، از یک مسیر به یک شبکه تبدیل شده و یک برند تجاری جدید لجستیک بین‌المللی با نفوذ محسوب می‌شود.
در ۲۱ ژوئیه (۳۱تیر)، یک قطار چین-اروپا از قم به مقصد شهر یی‌وو واقع در شرق چین حرکت کرد که نشان دهنده تحقق حرکت دو طرفه قطار چین-اروپا بین دو شهر است. حدود ۱۰ روز پیش، اولین قطار چین-اروپا (شیان–تهران) از شهر شیان به سمت ایران حرکت کرد.
تعامل ایران با سایر کشورهای جهان، کلیدواژه اصلی تحلیلگران در حوزه سیاست خارجی است. توسعه برنامه‌های فراملی، بستری برای تعامل با جهان است. ایران با سبقه تاریخی خود، در جاده ابریشم، اکنون برای عبور از تنگاهای اقتصادی زاییده غرب، با ابتکار راهبردی چین در معرفی جاده ابریشم جدید مواجه است.

دستاورد ملتها در جاده ابریشم

«کمربند و جاده» بر اساس اصل رایزنی گسترده،تعاملات مشترک و اشتراک‌گذاری دستاورد ملتها در جاده ابریشم با یکدیگر
طراحی شده و محتوای اصلی آن شامل «پنج پیوند» است:پیوند سیاست، پیوند زیرساخت‌ها،پیوند تجارت،پیوند مالی
و پیوند مردم.هسته اصلی ابتکار «کمربند و جاده» همان روح جاده ابریشم است که شامل همکاری مسالمت آمیز،
این ابتکار، رونقی بی‌سابقه‌ را در زیرساخت‌های جهانی ایجاد خواهد کرد، تعاملات جهانی شدن را دوباره شکل داده، مدل توسعه غربی را که فقط به نفع معدودی از کشورهاست درهم شکسته، تغییرات محسوسی را در سراسر جهان در پی خواهد داشت و سه چهارم کشورهای جهان از این ابتکار سود می‌برند.

modir

Recent Posts

ضعف دولت در تعیین قیمت کالاها

ضعف دولت در تعیین قیمت کالاها و برخورد با گرانفروشی باعث شد که قیمت کالا…

4 ساعت ago

پایان بازار سیاه بلیت اربعین؟

دستورالعمل جدید سازمان هواپیمایی برای کنترل قیمت‌ها و ساماندهی پروازهای ۱۴۰۴ اربعین ارائه شد. با…

4 ساعت ago

انتخاب بهینه کابل آلومینیومی و کابل خودنگهدار؛ راهکاری برای پروژه‌های موفق برق‌رسانی

یکی از اصلی‌ترین دلایل استقبال گسترده از کابل آلومینیومی، وزن سبک‌تر و قیمت اقتصادی‌تر نسبت…

4 ساعت ago

کاهش قیمت برنج در راه است؛ افت شدید تا دو هفته آینده

با ورود محصول جدید به بازار، قیمت برنج در مسیر کاهش قرار گرفته و پیش‌بینی…

4 ساعت ago

بررسی نفوذ اقتصادی پکن در صنعت فولاد جهانی

پس از آغاز جنگ اوکراین، صنعت فولاد روسیه با بحران‌های جدی مواجه شد؛ بحرانی که…

5 ساعت ago

نقد رسانه‌ای یا جنون دیده‌شدن؟

به گزارش سرمایه فردا، در عصر جنون دیده‌شدن، روزنامه‌نگاری به جای مسئولیت اجتماعی، به میدان…

5 ساعت ago