صنعت و معدن

کشورهای پیشرفته مشتری محصولات فولاد هرمزگان

فتحی دبیر کنفرانس ریخته گری فولاد هرمزگان در ابتدای این برنامه با اشاره به اینکه این کنفرانس ۹ محور دارد، گفت: رویکرد ما مشارکت جمعی برای تحقق اهداف تعیین شده است به همین دلیل اساتید داخلی و بین المللی و شرکت های بزرگ مقالات علمی را ارائه کرده اند و دستاوردها ارائه شده است.

او با بیان اینکه امسال بالغ بر ۲۰ مقاله ارائه شده در این کنفرانس در سه مجله معتبر بین المللی منتشر خواهد شد، افزود: این موضوع یک افتخار برای کنفرانس خواهد بود. در حال حاضر عمده مقالات در این کنفرانس در زمینه فولاد سبز، افزایش بهره وری و ریخته گری بود. همچنین کارگاه های کنفرانس با محوریت داده کاوی ها انجام شده است.

او افزود: بیشترین مقالات کنفرانس توسط ۱۵ شرکت فولاد بزرگ و ۱۴ دانشگاه ارائه شده است.

دبیر کنفرانس ریخته گری فولاد هرمزگان با تاکید بر اینکه ۸۵ درصد مقالات کنفرانس در حوزه صنعت هستند، گفت: همچنین ۲۱ برنامه در این کنفرانس اجرا خواهد شد و روی بخش هایی مانند بهره وری و … تمرکز خواهند داشت.

تعامل شرکت ها برای بهره مندی از دستاوردها

معروفخانی مدیرعامل فولاد هرمزگان در کنفرانس ریخته گری فولاد ضمن تشکر از اعضای هیات مدیره و کارکنان شرکت فولاد هرمزگان گفت: با تلاش همکاران فولاد خوزستان با وجود مشکلات در زمینه کمبود گاز توانستیم سال گذشته رکوردهای جدیدی در بخش تولیدی ثبت کنیم و امسال هم با ثبت ۲۸ رکورد با وجود مشکلات مختلف در بخش تولید همچنان روند تولید را صعودی نگه داشته ایم.

او با بیان اینکه برگزاری کنفرانس هم افزایی ایجاد می کند تا با آخرین دستاوردهای صنعت فولاد و آهن آشنا شویم، افزود: قطعا با استفاده از ارتباطاتی که در این کنفرانس ایجاد می شود و همچنین تعامل شرکت ها از آخرین دستاوردها بهره مند می شویم و در کنار کارگاه های آموزشی می توانیم زمینه رشد تکنولوژی را فراهم کنیم.

او با تاکید بر اینکه اگر امروز توانسته ایم در فولاد هرمزگان به رکوردهای خوبی دست پیدا کنیم به دلیل بهره مندی از همین تکنولوژی هست، اظهار کرد: در همین  جا از همه کسانی که در راستای تکنولوژی گام بر می داند تشکر می کنم، از این رو با بهره مندی از ذخایر گازی در کشور داریم می توانیم به سمت تولید فولاد سبز حرکت کنیم.

 معروفخانی با اشاره به اینکه فولاد هرمزگان توانسته در مصرف گاز دستاوردهای خوبی داشته باشد که می تواند در اختیار شرکت های فولادی دیگر قرار دهد، اظهار کرد: این دستاوردها تحت تاثیر همین کنفرانس هاست که در نتیجه عامل با شرکت های فولادسازی و دانشگاه داشته است.

او با اشاره به اینکه برخی کشورهای پیشرفته برای دستیابی به فناوری های صنعت فولاد به ایران مراجعه می کنند، اظهار کرد: بر پایه همین فناوری ها توانسته ایم در فولاد هرمزگان به تولید محصولاتی دست پیدا کنیم که کشورهای پیشرفته مشتری فولاد هرمزگان شده اند.

تعالی اقتصاد دانش بنیان ها

مظاهری مشاور مدیرعامل فولاد مبارکه در حوزه دانش بنیان در این مراسم با مطرح کردن پیام مدیرعامل فولاد مبارکه، گفت: در حال حاضر باید زمینه انتقال تکنولوژی بکار گرفته در فولاد هرمزگان به سایر فولادسازان فراهم شود و هم اکنون مایه خرسندی است که فولاد هرمزگان برای برگزاری کنفرانس ریخته گری پیش قدم شده و تاکنون نتایج مثبتی داشته است و این موضوع باید در راستای تحقق اقتصاد دانش بنیان و صنعت فولاد بکار گرفته شود که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب بوده است و در پایان باید از همه دست اندرکاران و شرکت کنندگان تشکر کنم.

سبحانی فر رئیس هیات مدیره انجمن فولاد ایران در این مراسم با اشاره به اینکه عمده تحولات صنعتی ریشه در همین کنفرانس ها دارند، گفت: باید توجه داشت که سیر پیشرفت انتها ندارد در همین راستا گروه فولاد مبارکه و و فولاد هرمزگان این موضوع را مورد توجه قرار می دهند و اینکه چشم انداز صنعت فولاد را مدنظر دارند و اینکه چه موانعی برای تحقق آن وجود دارد که بخشی از مسائل به صورت برون سازمانی وجود دارد.

او با بیان اینکه امروز ۵۰ درصد از صنعت فولاد بزرگترین تامین کننده جهان است، تصریح کرد: در شرایط کنونی ایران تولید ۳۳ میلیون تن فولاد را انجام دهد و در صورتی که بتواند طبق برنامه پیش برود می تواند به هفتمین تولیدکننده فولادساز جهان دست پیدا کند.

او با تاکید بر اینکه مطابق چشم انداز ۱۴۰۴ ایران باید بتواند ۵۰ میلیون تن فولاد تولید کند، اظهار کرد: در شرایط کنونی همین ظرفیت ایجاد شده اما متاسفانه از این ظرفیت به صورت مناسب استفاده نشده است، زیرا با مشکلات سوختی و … برای صنعت فولاد مواجه هستیم.

رئیس هیات مدیره انجمن فولاد ایران با تاکید بر اینکه طی اجرای چند برنامه توسعه کشور تنها صنعت فولاد از میان برنامه های مختلف به طور کامل محقق شده است، اظهار کرد: در مقطع کنونی حتی بخش های زیرساختی مانند برق، گاز و … نتوانسته پابه پای سایر بخش ها پیشرفت داشته باشند.

سبحانی فر با اشاره به اینکه هم اکنون محدودیت های برای حمل و نقل ریلی، جاده ای و دریایی برای صادرات داریم، اظهار کرد: هم اکنون دورنمایی برای رفع این مشکلات وجود ندارد، به همین دلیل در مقطع کنونی باید همه در زمینه افزایش تولید و ارزش افزوده تمرکز کنیم. برای نمونه شرکتی مانند فولاد هرمزگان امکان تولید فولاد پر گرید دارد باید به این سمت حرکت کند.

او با اشاره به اینکه با در نظر گرفتن محدودیت های انرژی باید حداکثر بهره وری از ظرفیت های موجود به وجود بیاید، گفت: یکی از مسائلی که در صنعت فولاد برای کشورهای اروپایی در آینده وجود خواهد داشت بالا رفتن تعرفه واردات است به طوری که با بالا بودن میزان آلودگی هر صنعتی به همان میزان تعرفه واردات آن بالا خواهد رفت، به همین دلیل در آینده ممکن است به سمتی پیش برویم که دیگر نتوانیم صادرات فولاد داشته باشیم. از این رو باید روی تولید انواع محصولات فولادی خاص تمرکز داشته باشیم.

او با اشاره به اینکه ۷۰ درصد صنعت فولاد کشور به روش کوره بلند دنبال می شود، اظهار کرد: اما در ایران تولید فولاد یک گام از دنیا جلوست، اما باید به سمت تولید هیدروژنه و فولاد سبز حرکت کنیم تا مشکل آلایندگی صنعت فولاد هم برطرف شود. از این رو امیدوار هستیم با همکاری مسئولان مسیر تولید فولاد سبز مهیا شود.

modir

Recent Posts

دو سناریو متفاوت برای شاخص کل بورس و هموزن

به گزارش سرمایه فردا، شاخص کل بورس و هموزن این روزها راه خود را از…

5 ساعت ago

پشت پرده حذف ارز ترجیحی

به گزارش سرمایه فردا، ماجرای حذف ارز ترجیحی و بیان دکتر خاندوزی وزیر اسبق اقتصاد…

5 ساعت ago

سرمایه گذاری در بیت کوین

شرکت سرمایه گذاری روچیلد، بلک راک و … نزدیک به صندوق بین المللی پول چندین…

6 ساعت ago

منطقه آزاد ماکو پل شرق و غرب می‌شود

پروژه ریلی چشمه ثریا به ترکیه معادلات کریوری دشمنان را برهم میزند. چراکه منطقه آزاد…

9 ساعت ago

خلاقیت در صنعت خودرو

فضای باز رقابتی در صنعت خودرو، علاوه بر خلاقیت در صنعت خودرو‌ آنها را برای…

12 ساعت ago

نقش تحقیقات بازار و خلاقیت در افزایش درآمد

تحقیقات بازار و خلاقیت دو حوزه مستقل هستند، اما در توسعه محصولات و نوآورانه، بهبود…

1 روز ago