آخرین اخبار

شرط کاهش قیمت خودرو

به گزارش سرمایه فردا، رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو گفت: با توجه به اینکه برخی اعضای انجمن واردکنندگان خودرو خودشان مونتاژکار هستند. به همین دلیل منافع مونتاژکاران را همیشه در نظر می‌گیرند. در حال حاضر عضویت در مجمع واردکنندگان خودرو بر مبنای مجوز واردات امکان‌پذیر است. اما برخی از آنها تحت شرایطی وارد مونتاژ شدند. این مسأله تعارض منافع ایجاد می‌کند. بنابراین در مقابل واردات که کاهش قیمت خودرو ایجاد می‌کند ایستادند.

خسروانی درباره تنظیم بازار خودرو تصریح کرد: تا زمانی که خودرو کالای سرمایه‌ای است نمی‌توان با افزایش تیراژ تولید قیمت را کنترل کرد. در شرایط کنونی بهترین راهکار برای تنظیم بازار خودرو آزادسازی قیمت خودرو و آغاز واردات خودرو است.

او با تاکید بر اینکه هر زمان که قیمت بالا می‌رود کاهش میابد، اظهار کرد: در حال حاضر یکی از مشکلات کشف قیمت بورس این است که عرضه در وضعیت انحصاری قیمت را بالاتر از نرخ مصوب رسمیت می‌بخشد. سپس همان خودرو قیمت بورس در بازار آزاد بازهم با رشد قیمت مواجه می‌شد.

رییس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو درباره دغدغه مردم برای واردات خودروهای کارکرده تصریح کرد: در حال حاضر اینکه گفته می‌شود خودروهای کارکرده ممکن است با قطعات تقلبی وارد شود یا حتی خودرو دزدی وارد شود دغدغه درستی نیست. چراکه نخست میزان واردات خودروهای کارکرده قطعا زیاد نیست و حتما براساس معیارهایی فنی واردات می‌شود. دوم اینکه هدف واردات خودرو کارکرده تعدیل قیمت است. بنابراین منافع اجرای این مصوبه از مضرات آن بیشتر است.

خسروانی با تاکید بر اینکه ۷۰ هزار خودرو صفر در خانه‌ها دپو هستند که حتی برای دریافت خلافی مراجعه نکردند، اظهار کرد: این موضوع تحت تاثیر انحصاری بودن بازار خودرو رخ داده است. به طور قطع بعد از اینکه بازار خودرو به تعادل رسید لزومی ندارد خودرو کارکرده واردات شود. اما در موقعیت کنونی واردات آن یک ضرورت محسوب می‌شود.

آیا کاهش قیمت خودرو اتفاق می‌افتد؟

در ادامه خسروانی موانع کاهش قیمت خودرو تصریح کرد: در حال حاضر اختلاف قیمت کارخانه و قیمت بازار مشکل اصلی خودرو است. اگر قرار باشد خودروهای تولید داخل از زیان خارج شوند. و قیمت کارخانه به بازار برسد باید از مسائلی مانند صنعت دولتی و پشت پرده فاصله گرفت. به‌طور قطع در مقطع کنونی افزایش واردات خودرو به کشور کمک می‌کند بازار به سمت آزادسازی قیمت خواهد رفت.

او با تاکید بر اینکه یکی از عوامل توقف واردات خودرو حرکت برخی واردکنندگان به سمت مونتاژ بود، گفت: تعارض منافع منجر به توقف واردات خودرو شد. در حال حاضر باید سیاست‌گذاران به سمت ایجاد بازار رقابتی بروند.

این کارشناس خودرو با اشاره به اینکه برخی به خاطر پول درباره خودرو حرف می‌زنند، گفت: این حباب خودرو باعث ایجاد رانت و فساد می‌شود. از طرف دیگر واردات خودرو آسیبی به قیمت مونتاژکاران هم نمی‌زند حتی آنها می‌توانند ۲۰ درصد سود ببرند. از طرف دیگر سیاست واردات خودرو کارکرده قابل تغییر است.

modir

Recent Posts

افق‌های جدید صنعت فولاد ایران؛ تاثیر چالش‌های زیرساختی بر صادرات

صنعت فولاد ایران، باوجود تحریم‌ها و چالش‌های زیرساختی، توانسته سهم قابل‌توجهی در صادرات غیرنفتی کشور…

12 ساعت ago

بحران در قیمت محصولات کشاورزی

نوسانات شدید قیمت محصولات کشاورزی مانند پیاز و سیب‌زمینی، دوباره زنگ خطر ناکارآمدی سیاست‌های کشاورزی…

14 ساعت ago

استیضاح وزیر راه و شهرسازی در دستور کار مجلس

طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی با ۴۱ امضای نمایندگان مجلس پس از گذشت ۱۰…

14 ساعت ago

افزایش ارزش مبادلات تجاری آفریقا با برای رقابت ژئوپلیتیکی

ارزش مبادلات تجاری آفریقا به حدود ۱۳۰۰ میلیارد دلار می رسد که سهم ایران کمی…

14 ساعت ago

تاکید بر سرمایه گذاری در مناطق آزاد

سرمایه گذاری در مناطق آزاد در بازدید دبیر شورای عالی مناطق آزاد از اتاق های…

15 ساعت ago

خسارت حادثه بندر شهید رجایی چقدر بود؟

برای هر فرد فوت‌شده، در خسارت حادثه بندر شهید رجایی مبلغ ۱.۶ میلیارد تومان به…

17 ساعت ago