چرا بازار خودرو روند سینوسی دارد؟
چرا بازار خودرو روند سینوسی دارد؟

کیمیا نعمت اله: قیمت خودرو در ابتدای سال ۱۴۰۳ به دلیل رشد نرخ ارز و انتظارات تورمی با جهش روبه رو شد. خیلی ها تصور می کردند قیمت ها در اردیبهشت با کاهش نرخ ارز تعدیل می شود. اما وضعیت بازار خودرو روند سینوسی قیمت ها دارد.

به گزارش سرمایه فردا: بازار خودرو در سال های اخیر به یک بازار پر نوسان تبدیل شده است. تمامی اتفاق های سیاسی و اقتصادی روی این بازار تاثیر می گذارد. همچنین این روزها به علت تاثیر مستقیم بازار ارز، خودرو کمی افت قیمت داشته است.

اما همچنان بازار خودرو نسبت به سایر بازارها با انتظارات تورمی بیشتری مواجه شده است.
نرخ دلار و بازار خودرو رابطه مستقیم دارد؟
دلار و قیمت خودرو رابطه مستقیمی دارند که با افزایش نرخ ارز، قیمت ماشین کارکرده و صفر نیز گران می‌شود. اما با کاهش نرخ دلار خیلی شاهد ارزانی در بازار خودرو نیستیم.

این مسئله ناشی از این است که اثر روانی انتظارات تورمی تا مدت ها در بازار باقی می ماند. از این رو باید قیمت دلار در یک محدوده مشخص تثبیت شود. تا فضای روانی سایر بازارها نیز از هیجانات نوسان دلار دور شود. در این حالت می توانیم شاهد افت قیمت برخی کالا ها همچون خودرو باشیم.

میزان افزایش قیمت خودرو در بهار ۱۴۰۳

قیمت خودروهای صفر داخلی در فروردین ۱۴۰۳ با افزایش بین ۲ تا ۸ درصد روبه رو بودند. اما در بازار تغییر قیمت بسیار بیشتر از این بود. به طوری که قیمت خودروی دناپلاس اتوماتیک توربو که در زمستان ۱۴۰۲ حدود ۹۰۰ میلیون تومان بود. در اواخر فروردین ماه به بیش از یک میلیارد و صد میلیون تومان رسید.

در اردیبهشت ماه قیمت خودرو حدود ۵۰ میلیون تومان افت داشت. وضعیت سایر خودروها نیز چندان متفاوت از دنا پلاس توربو نیست. مقایسه نسبت قیمت خودروها در زمستان ۱۴۰۲ و اردیبهشت ۱۴۰۳ نشان می دهد که بین ۲۰ تا ۳۰ درصد رشد قیمت داشته اند.
در واقع قیمت خودروهای داخلی در هفته دوم اردیبهشت ماه روند نزولی داشته است. اما در هفته سوم اردیبهشت ماه قیمت خودرو دوباره نوسان رو به بالا داشت. در ادامه نوسان قیمت خودرو به صورت سینوسی اتفاق افتاد. به عبارت دیگر یک روز قیمت خودرو افزایش داشته و در روز دیگر کاهش داشته است. این سیکل به صورت پیوسته ادامه دار بوده است.

عوامل موثر بر قیمت خودرو

یکی از عواملی که در ادامه می تواند روی قیمت خودرو در بازار تاثیر بگذارد صدور مجوز افزایش قیمت توسط سازمان حمایت است. به طوری که هرچقدر قیمت کارخانه بالا برود به همان میزان قیمت خودرو در بازار آزاد نیز بالا می رود.

همچنین یکی دیگر از عواملی که می تواند بر قیمت خودرو بر بازار تاثیر بگذارد افزایش واردات خودروهای خارجی است. یعنی با افزایش عرضه خودروهای خارجی در بازار قیمت خودروهای داخلی نیز تعدیل خواهد شد. هرچند تاکنون وعده واردات ۲۰۰ میلیون دستگاه خودرو توسط وزارت صنعت محدود به ۱۳ هزار دستگاه شده است.

بنابراین تاکنون افزایش قابل توجه واردات خودرویی اتفاق نیفتاده است که در بازار خودرو نیز تاثیر بگذارد.
درحالی که واردات باعث می‌شود که اتومبیل‌های باکیفیت بیشتری در دسترس عموم قرار بگیرد. همه اینها به کاهش قیمت ماشین‌های خارجی می‌انجامد.

در نتیجه، این فضای رقابتی منجر به تعادل در بازار عرضه و تقاضا می‌شود. البته واردات خودروهای دست دوم برای مدیریت قیمت ماشین در کشور مناسب است. هرچند تاکنون این وعده نیز محقق نشده است.
گمرک کشور، آمار واردات خودرو در ماه اول سال ۱۴۰۳را این گونه اعلام کرده است که ۷۳۴ دستگاه انواع خودرو سواری به ارزش ۱۵ میلیون دلار ترخیص قطعی و وارد کشور شده است.

بیشترین واردات خودرو سواری توسط شرکت معین خودرو ایرانیان، با واردات ۲۶۰ دستگاه خودرو به ارزش ۵٫۸ میلیون دلار بوده است. سهم این شرکت بالغ بر ۳۵ درصد از تعداد کل خودروها را شامل می‌شود.

سیاست های کنونی وزارت صنعت برای مدیریت واردات خودرو

سیاست های کنونی وزارت صنعت برای مدیریت واردات خودرو بسیار ناکارامد بوده است. هرچند این وزارت خانه مسئولیت نابسامانی واردات خودرو را دفتر معاون اول رییس جمهور می داند. زیرا دستورالعمل واردات خودرو دست دوم همچنان از سوی معاون اول ابلاغ نشده است.

قیمت دلار به بالای ۶۰ هزارتومان صعود کرده است و اگر روند کاهشی نداشته باشد هزینه واردات خودرو افزایش میابد. از طرف دیگر درحال حاضر بیش از ۲۰ درصد قطعات خودروها در کشور تولید نمی شود و برای واردات وابسته به نرخ ارز هستند.

بنابراین ضعف مدیریت بازار ارز یکی از مهم ترین عوامل موثر در نابسامانی بازار خودرو است. چرا که از جنبه دیگر نوسانات نرخ ارز منجر شده بخشی از سرمایه های سرگردان جامعه وارد بازار خودرو شود.
به طور کلی می توان گفت قیمت خودرو به موارد مختلفی از جمله عرضه و تقاضا ، نوسانات نرخ ارز، قیمت مواد اولیه و نرخ تورم بستگی دارد.