به گزارش سرمایه فردا، در همین حال رئیس اتحادیه تهیه و توزیعکنندگان بلور و چینی تهران تاکید کرد شرایط بازار فروش چینی و بلور خوب نیست و تورم شدید، کمبود نقدینگی، گرانیهای بالا، رکود و نبود مشتری، از جمله دلایل این اتفاق بوده است. غلامرضا صفرنژاد درباره وضعیت کسبوکار این صنف گفت: برخی عوامل که به آنها اشاره شد باعث تضعیف کسب و کار صنف چینی و بلور شده است. مالیاتهای این صنف بهرغم پایین آمدن حاشیه سود کالاها چند برابر شده است. با این حال خوشبختانه ممنوعیت واردات میدان را برای تولیدکنندههای داخلی باز کرده است. وی به موضوع مشکلات فروشندگان چینی و بلور بیشتر پرداخت و در این خصوص ادامه داد: امسال مالیات صنف فروشندگان چینی و بلور هم مانند اصناف دیگر چند برابر شده است. قیمت چینی و بلور به ذات گران است و حاشیه سود آن بسیار پایین است.
با توجه به کاهش قدرت خرید مردم و رکود بازار، فروشندگان چینی و بلور برای اینکه گردش مالی حسابشان فعال باشد مجبورند اجناس خود را با کمترین سود و حتی به قیمت خرید یا زیر قیمت به فروش برسانند. به همین دلیل بیشتر از چهار ماه از سال ۱۴۰۲ میگذرد و در وضعیت کسب و کار صنف ما هم مانند سایر اصناف نهتنها بهبودی حاصل نشده، حتی بدتر هم شده است. این فعال صنفی لوازم خانگی به سایر مشکلات نیز اشاره کرد و گفت: از سوی دیگر اجارهبهای مغازهها بسیار بالا رفته است. بیثباتی نرخ ارز از دیگر مشکلات واحدهای صنفی چینی و بلورفروشان است. شرایط موجود باعث دپو شدن بیش از اندازه جنس در انبارها و مغازهها شده و تمام این چالشها دست به هم داده و وضعیت سختی را برای کسبه رقم زده است.
رئیس اتحادیه تهیه و توزیعکنندگان بلور و چینی تهران در ادامه به کاهش قدرت خریدار پرداخت و افزود: از طرفی کاهش قدرت خرید خانوارها هم مزید بر علت شده و با توجه به اینکه بخش بزرگی از درآمد صنف مربوط به تهیه جهیزیه نوعروسان است، با وجود شرایط نامساعد اقتصادی و گرانی بیش از حد کالاها از قدرت خرید خانوادهها برای تهیه جهیزیه نوعروسان نیز کاسته شده است.
صفرنژاد با اشاره به اینکه چالش مهم دیگری که وجود دارد ممنوعیت واردات کالاست، افزود: چینی و بلور جزو اولین کالاهایی بودند که در لیست ممنوعیت واردات قرار گرفتند. درست است که ممنوعیت واردات باعث حمایت از تولیدکنندگان داخلی میشود و بعضی از تولیدکنندگان داخلی قابلیت رقابت با تولیدکنندگان خارجی را دارند و از لحاظ کیفی با نمونههای خارجی برابری میکنند؛ اما عدمنظارت بر قیمت کالاهای تولید داخل توسط مراجع ذیصلاح باعث شده رقابت در بازار وجود نداشته باشد و قیمت چینی و بلور تولید داخل بیش از حد بالا برود. وی ادامه داد: مواد اولیه موردنیاز برای تولید چینی و بلور در کشور بهوفور یافت میشود و تولیدکنندگان برای تولید در بخش تامین مواد اولیه مشکلی ندارند منتها نیاز است که وزارت صمت یک زنجیره تولید و توزیع را که تامین مواد اولیه، بستهبندی و توزیع هم در بخش عمده و هم خردهفروشی را شامل میشود راهاندازی کند.
شاید بتوان از این طریق قیمتها را کنترل و از افزایش بیرویه قیمتها جلوگیری کرد. رئیس اتحادیه تهیه و توزیعکنندگان چینی و بلور تهران در پایان عنوان کرد: تمام سرمایهگذاریها در بخش تولید چینی و بلور را بخش خصوصی تشکیل میدهد و تولید این کالا کاملا بومیسازی شده و توانایی تامین همه نیاز داخل را دارند. به گزارش «دنیایاقتصاد»، این در حالی است که صنعت بلور و چینی به دلیل نیاز بالای آن در میان خانوادهها و همچنین شرایط تزئینی آن همواره مورد توجه بوده و در صورت توجه بیشتر به آن، پتانسیل بالایی برای صادرات نیز دارد./دنیای اقتصاد
نقش استارتاپ های بخش کشاورزی در تنظیم بازار و جلوگیری از تولید محصولات غیربهداشتی و…
مدیریت سیستمی کاربرد فراوانی پیدا کرده که تنها مربوط به شغل نیست. بلکه در برنامههای…
تبعات فیلترینگ فضای مجازی تنها منجر به خسارت دو میلیارد دلاری به کسبوکارهای ایرانی نشده،…
در این روند سهام کوچک یا بزرگ بخریم؟ این مهمترین سوال سرمایه گذاران است. در…
در کمیسیون تلفیق هیچ پیشنهادی برای افزایش قیمت حاملهای انرژی ارائه نشده، اما دولت طبق…
بازار لوازم خانگی در ۱۴۰۳ کاملا با رکود همراه بود. تولیدکننده ارز نداشت و مصرف…