آخرین اخبار

پیش بینی بازار ارز

بررسی هسته مرکزی بازار ارز تهران در چند روز گذشته نشان می‌دهد خریدار دلار نایاب شده است. اسکناس آمریکایی جانی برای افزایش ندارد و در نیمه کانال ۵۸ و ۵۹ هزار تومان به کما رفته است.

البته لازم به ذکر است که در این فضای رکودی بازار، خرید و فروش دینار عراق  تقریبا داغ شده و این ارز در معاملات این روزها پر تقاضاست.

برخی از معامله‌گران افزایش قدرت بازارساز در بازار ارز را دلیل اصلی ثبات نسبی دلار می‌دانند. از سوی دیگر برخی معتقدند که با کاهش ریسک‌های سیاسی فعلاً صف خریداران هیجانی ارز در تهران تا حدودی جمع شده است.

در این بین برخی کارشناسان این احتمال را مطرح می‌کنند که یکی از مقاصد اصلی خروج پول از بازار دلار به سمت بازار رقیب یعنی خودرو باشد.

از روز گذشته ثبت‌نام خودروهای وارداتی آغاز شده و به گفته برخی از خریداران دور اول رفتن به سمت این بازار می‌تواند جذاب‌تر از حضور در بازارهایی مانند ارز و سکه باشد.

فارغ از بازار ارز، قیمت طلای جهانی امروز با ۲۳۶۲ دلار معامله شد. قیمت طلا ۱۸ عیار بر روی ۳ میلیون و ۳۴۱ هزار تومان قرار گرفت. که در مقایسه با دیروز بیش از ۴۰ هزار تومان کاهش قیمت داشته است.

در کنار نوسانات کاهشی طلا، دومینوی ریزش در بازار سکه همچنان ادامه دارد.

به‌این‌ترتیب قیمت سکه امامی که روز گذشته کانال ۴۱ میلیون تومان را ازدست‌داده بود. امروز به کانال ۳۹ میلیون تومان سقوط کرد و با ۳۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان معامله شد.

گفتنی است آخرین باری که سکه در این کانال معامله شده بود به اواخر خرداد ماه سال جاری بر می‌گردد.

همچنین این فلز گران بهای داخلی پس از اعلام نتایج نهایی انتخابات تاکنون تقریبا ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان ارزان شده است.

پیش بینی بازار ارز در روند اصلاحی

ارز و سکه سومین هفته تیر ماه را در حالی به پایان رساند که سه خبر مهم نوسانات بازار فردوسی را تحت تاثیر قرار داد.

نخست: خبر پیروزی مسعود پزشکیان، دوم همزمان شدن ایام محرم با نتایج نهایی انتخابات و در نهایت ثبت‌نام خودروهای وارداتی.

به این ترتیب براساس آنچه شواهد نشان می دهد قیمت دلار که پیش از برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در کانال ۶۱ هزار تومان قرار داشت. با اعلام نتایج نهایی، به رئیس جمهور جدید تعظیم کرد. تا کانال ۵۸ هزار تومان پایین آمد و بازدهی منفی ۴.۶ درصد را ثبت کرد.

البته در کنار دلار، قیمت درهم نیز سرخ پوش شد و بازدهی آن به منفی ۴.۴۵ درصد رسید. گفتنی است نرخ حواله درهم پنجشنبه هفته قبل با ۱۶ هزار و ۶۴۰ تومان بسته شد. روز گذشته تا محدوده ۱۵ هزار و ۹۰۰ تومان عقب نشینی کرد.

لازم به ذکر است که در این هفته دلار تهران لیدر روند اصلاحی بود. به همین خاطر، حباب درهم در پایان  هفته نسبت به مدت مشابه هفته قبل، افزایش ۱۸۲ تومانی را ثبت کرده است.

البته اگرچه ‌اونس جهانی طلا در پایان هفته جاری به دلیل انتشار داده های تورمی آمریکا نسبت به مدت مشابه هفته قبل رشد کرد و به بالای ۲۴۰۰ دلار رسید.

اما بازار طلا و سکه در داخل ایران خلوت تر از هفته های گذشته بود و کمتر کسی رغبت به معامله داشت.

بازدهی طلا آبشده در این هفته منفی ۳.۷ درصد بود. همچنین در میان خانواده سکه، دارندگان ربع سکه بیشترین بازدهی منفی را تجربه کردند.

به این ترتیب بازدهی سکه امامی منفی ۵.۷۷ درصد، نیم سکه منفی ۵.۶۶، ربع سکه منفی ۷.۹۳ درصد و سکه یک گرمی منفی ۲.۸ درصد است.

پیش بینی بازار ارز ۱۴۰۳

بازیگران بازار ارز غیر رسمی شاهد کاهش دمای پیاپی نرخ های این بازار هستند. عده‌ای از فعالان ارزی این افت نرخ ها را ناشی‌از کاهش سطح انتظارات تورمی می‌دانند.

بطور کلی در شرایطی که ریسک های سیاسی در بازار افزایش می‌یابد. بسیاری از افراد با هدف پوشش این ریسک ها اقدام به خرید دارایی های غیر ریالی مانند ارز و طلا می کنند..

همچنین در مقابل سناریو دیگری که در میان معامله گران مطرح می شود. این است که بانک مرکزی ۲ کانال ۵۸ و ۵۹ هزار تومانی را هدف نرخ دلار در نیمه نخست سال جاری قرار داده است.

در نتیجه در زمان دور شدن بازار از تب و تاب تحولات سیاسی نرخ در این ۲ کانال به آرامش می رسد. در نتیجه این افراد کف حدودی بازار را مرز کانال های ۵۷ و ۵۸ هزار تومانی می دانند.

این افراد ضمن اشاره بر حضور کوتاه مدت نرخ دلار در کانال ۵۷ هزار تومانی معتقدند که اسکناس آمریکایی جهت تثبیت در این بازه قیمتی مسیر دشواری را در پیش دارد.

پیش بینی بازار ارز حکایت از این دارد که تا پایان ماه محرم قیمت دلار در کانال ۵۸ هزار تومان خواهد بود. اما احتمال تغییر مسیر با سیگنال بازار جهانی وجود دارد./دنیای اقتصاد

modir

Recent Posts

آینده صنعت نفت ایران چگونه خواهد بود؟

کمبود سرمایه‌گذاری آینده صنعت نفت ایران را با چالش مواجه کرده و عمدتاً به دلیل…

10 ساعت ago

تأثیر فقر در ایران چه بوده است ؟

تأثیرات بلندمدت فقر در ایران احتمالاً چندوجهی خواهد بود و جنبه‌های مختلفی از جامعه، سیاست…

12 ساعت ago

قیمت کیا کی ۴ چند؟

در حال حاضر کیا کی ۴ در آمریکا جانشین گران‌تر کیا سراتو شده‌است. در ارزیابی‌ها…

12 ساعت ago

افزایش قیمت آلومینیوم در بازار جهانی

افزایش قیمت آلومینیوم در بازار جهانی به صورت تدریجی اتفاق افتاده است. به طوری که…

13 ساعت ago

افزایش تمرکز برابر است با افزایش قدرت

افزایش تمرکز برابر است با افزایش قدرت زیرا منجر میشود انسان راحتتر به اهداف خود…

13 ساعت ago

تجربه رانندگی با تویوتا لوین توربوشارژ

تویوتا لوین توربوشارژ تلفیقی از کیفیت ژاپنی و ارزانی چینی‌هاست. به همین دلیل خودرویی مناسب…

13 ساعت ago