پاکستان هم به بازار پوشاک قاچاق در ایران ورود کرد

به گزارش سرمایه فردا، مجید افتخاری اظهار کرد: سال ۱۴۰۰ لیستی از سوی ستاد مقابله با قاچاق کالا و ارز به عنوان پوشاک قاچاق محرز منتشر و مقرر شد تا تیر ماه همان سال، از فعالیت این برندها در مراکز تجاری جلوگیری شود. اخیرا همان لیست مجددا تحت عنوان برندهای پوشاک قاچاق منتشر شده است.

وی با بیان اینکه برخی از برندهای قاچاق محرز در این لیست دیده نمی‌شود، تصریح کرد: البته سال قبل هم از فعالیت این برندها در مراکز تجاری جلوگیری نشد و حالا قرار است دوباره از همین لیست برای برخورد با برندهای قاچاق استفاده شود.

فعالیت شرکت‌های خارجی پوشاک در ایران مصداق تقلب است

افتخاری با بیان اینکه کالای قاچاق به شکل عجیب و غریبی بازار را احاطه کرده، گفت: این صحبت‌ها مربوط به کالای قاچاق محرز است. بخش دیگری از بازار هم دست محصولاد قاچاق غیرمحرز است‌. از سال ۱۳۹۷ واردات پوشاک ممنوع شده و ۱۳۹۹ مجوز شرکت‌های خارجی که در ایران فعالیت می‌کردند تمام شده، اما هنوز در حال فعالیت هستند و مشخص نیست کالای آن‌ها از کجا تامین می‌شود.

وی افزود: همچنین برخی از محموله‌های قاچاق با این ادعا که محصول آن‌ها داخلی بوده و برای فروش بیشتر، برند خارجی روی آن درج کرده‌اند، در حال تبرئه هستند.

بازار پوشاک ایران تبدیل به بازار استوک فعالان این حوزه شده است

عضو هیئت مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران با بیان اینکه اخیرا پاکستان هم به بازار پوشاک قاچاق در ایران ورود کرده، تصریح کرد: در گذشته پاکستان سهم زیاد از پوشاک قاچاق در بازار ایران نداشت، اما الآن به شکل عجیب و غریبی در حال پیدا کردن سهم خود است. علت این وضعیت مزیت رقابتی پاکستان در پنبه و پارچه‌های کتان و سطح تولید معقول آن است که باعث شده در کنار بنگلادش از بازار ایران سهم بگیرد.

به گفته وی دروازه چین هم دوباره باز شده و این در حالی است که این کشور سهم خود را از بازار ایران از دست داده بود. ترکیه هم که به واسطه آنلاین شاپ‌ها در بازار ایران حضور دارند. بنابراین بازار داخل تبدیل به بازار استوک فعالان حوزه پوشاک شده است که عموما از رده خارج هستند و به شکل کیلویی به کشور وارد می‌شوند. به همین دلیل قیمت‌ آن‌ها نیز از یک پنجم تا یک دهم قیمت کالا در کشور مبدا است.

چرا پوشاک ایرانی نمی‌تواند با پوشاک قاچاق رقابت کند؟

افتخاری در ادامه گفت: کالای قاچاقی که به کشور وارد می‌شود کالای روز نیست. در حال حاضر قیمت یک شلوار لی معقول در ترکیه ۱۴ تا ۱۵ دلار است که کالای داخل می‌تواند با آن رقابت کند. اما کالای قاچاق از رده خارج دو دلار قیمت دارد و تولیدکننده نمی‌تواند با آن رقابت کند.

افت تقاضا در بازار پوشاک تابستانی

افتخاری درباره وضعیت بازار پوشاک تابستانی نیز گفت: پیش از کرونا، بازار تابستان یکی از جذاب‌ترین بازارها بود اما در حال حاضر به دلیل  برخی مشکلات از جمله مسکن برای مصرف کننده و اصناف، بازار مقطعی شده و افت تقاضا وجود دارد./ایسنا

modir

Recent Posts

افت فشار میدان مشترک گازی پارس جنوبی

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء، گفت: در سال گذشته میدان مشترک گازی با مشکل ناترازی و…

4 ساعت ago

رونمایی از اپلیکیشن «سراینو»؛ گام مهم دیجیتالی‌سازی در شرکت نفت سپاهان

طی آیینی ویژه در سومین روز بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و…

4 ساعت ago

تولید بنزین افزایش یافت

معاون وزیر نفت گفت: در حوزه تولید بنزین، اصلاحاتی در برخی پالایشگاه‌ها انجام شد با…

5 ساعت ago

ظهور فناوری‌های نوین بازارمحور: پایان افسانه شکست اطلاعاتی

در نظریه‌های اقتصادی نئوکلاسیک، «نقص اطلاعاتی» یکی از دلایل اصلی مداخله دولت در بازار محسوب…

18 ساعت ago

اقتصاد ایران؛ نقش انتظارات در نوسانات بازارها

اقتصاد ایران تحت تأثیر عوامل متعددی از جمله تحریم‌ها، نوسانات ارزی و سیاست‌های داخلی، به‌شدت…

20 ساعت ago

تغییر ساعت کار ؛ اخلال در نظم اجتماعی

موضوع تغییر ساعت کار همچنان میان کارشناسان و تصمیم‌گیران ادامه دارد. موافقان به مزایای کاهش…

24 ساعت ago