خودرو و حمل و نقل

ابهام در وعده واردات خودرو برای تعدیل قیمت خودرو

در حالی که دولت براساس طرح ساماندهی خودرو سالانه باید ۱۰۰ هزار دستگاه با ارزش حدود یک میلیارد یورو واردات می‌کرد، اما تاکنون تقریبا ۲۰۰ میلیون یورو واردات شده که یک پنجم اعتبار پیش بینی شده برای این بخش بوده‌‌‌‍ است.

به گزارش سرمایه فذدا، در حالی که از یک سال پیش دولت وعده واردات خودرو برای تعدیل قیمت خودرو در بازار داده بود، اما طبق آمار گمرک حدود ۱۱ هزار خودرو تاکنون وارد شده‌‌‌‍ که کمتر از ۱۰ درصد از هدف گذاری تعیین شده‌‌‌‍ محسوب می‌شود.

طبق طرح ساماندهی بازار خودرو که حدود دو سال پیش در مجلس مصوب شده دولت باید در سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ حدود ۲۰۰ هزار خودرو واردات کند، اما داده‌‌های گمرک حکایت از این دارد که تاکنون ۲۰ هزار خودرو برای واردات ثبت سفارش کرده‌اند. با در نظر گرفتن آمار ۱۱ هزار و ۳۴۰ خودرویی که تاکنون وارد شده‌‌‌‍، احتمالا تا پایان سال جاری جمع واردات خودرو به بیش از ۳۲ هزار دستگاه نرسد.

طبق اعلام محمد دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو سالانه در کشور برای یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو تقاضا وجود دارد و در سال‌‌های گذشته به طور معمول حدود ۷۰ هزار خودرو به کشور واردات می‌شد که بر مبنای این میزان واردات بازار کاملا متعادل بود.

یکی از برنامه‌‌های دولت در سال‌‌های اخیر هدف‌گذاری برای افزایش واردات خودرو بوده و حتی فاطمی امین وزیر سابق صنعت هم وعده افزایش تولید تا ۳ میلیون دستگاه را داده بود، اما بعد از دو سال میزان تولید خودروی کشور حدود ۱۰۰ هزار دستگاه افزایش پیدا کرده‌‌‌‍ که بخش عمده این افزایش هم در نتیجه رشد تولید خودروسازان بخش خصوصی بوده‌‌‌‍ است.

در حال حاضر دولت اگر بخواهد آمار واردات خودرو در سال جاری  را به مرز ۷۰ هزار دستگاه برساند باید در سه ماهه نخست سال حداقل برای ۵۰ هزار دستگاه دیگر مجوز صادر کند.

میزان تقاضا برای خرید خودرو در کشور

براساس قانون دولت باید سالانه حدود یک میلیارد یورو برای واردات خودرو تخصیص دهد، اما سال گذشته تنها یک پنجم از این میزان اعتبار برای واردات خودرو و قطعات تخصیص داده شد. بنابراین امکان افزایش واردات تا ۵ برابر میزان سال گذشته امکان پذیر‌‌‌‍ است.

در روزهای گذشته قیمت دلار سقف تاریخی خود را شکست و همین مساله منجر به افزایش قیمت خودرو در بازار شد. به طوری که برخی خودروهای ایرانی در یک روز افزایش قیمت ۱۰۰ میلیون تومانی را تجربه کردند.

برهمین مبنا تا زمانی که روند صعودی قیمت دلار ادامه دارد. از طرف دیگر دولت هم برنامه واردات خودروی خارجی را جدی نگیرد بازار خودرو آرام نخواهد گرفت.

همچنین باید توجه داشت که در حال حاضر برخی از خودروها‌‌‌‍ استاندارد ۸۵ گانه را ندارند و سازمان‌‌‌‍ استانداردها قصد دارد تولید این خودروها را متوقف کند و در چند ماه گذشته برای اجرای آن هم اقدام کرده‌‌‌‍ است، اما به دلیل اینکه تعهدات شرکت‌‌ها به مشتریان بی پاسخ مانده، در مقطع کنونی قرار شده برای مدت کوتاهی تولید این خودروها ادامه پیدا کند و بعد از آن خودروسازان باید با خودروهای جایگزین میزان تولید خود را حفظ کنند.

modir

Recent Posts

بررسی قانون و جریمه سگ‌گردانی

قانون مستقل درباره سگ گردانی وجود ندارد اما در مواد مختلف به مسیولیتهای صاحبان سگ…

11 ساعت ago

خواسته خودروسازان از دولت

محدودیت‌های وارداتی باعث شده که خواسته خودروسازان داخلی بدون فشار رقابتی به‌جای تمرکز بر بهبود…

20 ساعت ago

شریان های قاچاق سوخت

قاچاقچیان سوخت با استفاده از خلأهای قانونی، سهمیه‌های تخصیص‌یافته را از مسیرهای رسمی خارج کرده…

20 ساعت ago

روایت بانکداران واقعی

بانکداری در ایران،با وجود چالش‌ ساختاری مسیر تحول را طی کرده و وارد عرصه رقابت…

21 ساعت ago

روایتی از بانکداری خصوصی؛ طلوعی در افق توسعه

بانکداری خصوصی در ایران، با وجود چالش‌های ساختاری و فشارهای اقتصادی، مسیر خود را به…

1 روز ago

تحلیل روندهای اقتصادی ایران و مسیر پیش‌رو

با توجه به شرایط تورمی و رکود اقتصادی، ایران با چالش‌های بزرگی در حوزه‌ی توسعه‌ی…

1 روز ago