معاون بازرگانی ذوب آهن اصفهان در نشست خبری در حاشیه نمایشگاه اکسپو با اشاره به اینکه ذوب آهن مادر صنعت فولاد کشور است، گفت: از مهمترین اقدامات جدید ذوب آهن تولید ریل سخت است. این نوع ریل برای متروی مشهد تولید و تحویل شده است.
او با بیان اینکه ریل مترو، ریل راه آهن و ریل سخت در سبد تولیدات ذوب آهن قرار دارد، افزود: یکی از مهمترین دستاوردهای ذوب آهن تولید ریل ملی است. فرایند تولید آن حدود ۴ سال طول کشید.
نصیریان با تاکید بر اینکه تنها راهی که می تواند به توسعه تجارت و شبکه کریدوری کشور کمک کند فراهم شدن ریل است، اظهار کرد: برای دستیابی به کریدورهای تعریف شده باید یک میلیون تن ریل در کشور تولید و تحویل شرکت راه آهن شود.
او با تاکید بر اینکه برای تولید ریل ذوب آهن در ۵ سال آینده بازار خوبی دارد، تصریح کرد: چند وقت پیش مدیران شهرهای بزرگ همچون شیراز، اصفهان، مشهد و … از ذوب آهن برای تامین ریل مترو بازدید داشته اند. در حال حاضر قراردادهای برای تامی ریل متروی شیراز، اصفهان و … منعقد شده است.
نصیریان با اشاره به اینکه معادن بزرگ شبکه ریلی دارند، اظهار کرد: به همین دلیل ذوب آهن قراردادهای با گل گهر و پالایشگاه اصفهان را در دست اقدام دارد.
او افزود: این شرکت توان صادرات ریل دارد. به همین دلیل در نمایشگاه ایران اکسپو شرکت کرده تا بتواند خود را به عنوان تولید کننده ریل در خاورمیانه معرفی کند.
نصیریان با تاکید بر اینکه ذوب آهن در کنار ریل، شمش، تیرآهن و … تولید می کند، تصریح کرد: پیش بینی ما این است که سال ۱۴۰۳ حدود ۷۰ هزار تن ریل توسط ذوب آهن عرضه شود. در شرایط کنونی ریل تنها در ذوب آهن تولید می شود و بر مبنای نیاز داخلی تولید می کند. به طور قطع اگر تقاضای بیشتری وجود داشته باشد حتما تولید بیشتر می شود.
او در پاسخ به خبرنگار نبض اقتصاد درباره بازار هدف ذوب آهن برای صادرات ریل گفت: کشورهای حاشیه خلیج فارس و اروپای شرقی از بازارهای هدف ذوب آهن اصفهان هستند. پیش از این در مناقصه تامین ریل پاکستان شرکت کردیم اما به دلیل اختلاف قیمتی که وجود دارد توافق حاصل نشد.
معاون بازرگانی ذوب آهن اصفهان با بیان اینکه برای تولید ۳ میلیون تن شمش به روش کوره بلند یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن کک نیاز است، گفت: این میزان کک به ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تن زغال سنگ نیاز دارد. این میزان زغال سنگ در کشور تولید نمی شود. سال گذشته کل تولید زغال سنگ یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن بوده و سهم ذوب آهن از ای میزان یک میلیون و ۱۵۰ هزار تن بوده است.
او افزود: در حال حاضر یک کسری در تولید ذغال سنگ وجود دارد. در شرایط کنونی مدیران ذوب آهن تمایلی به واردات ندارد. به جز در بخشی که به تکنولوژی نیاز دارد. در حال حاضر برای رسیدن یک تولید با کیفیت بالا در روش کوره بلند باید حداقل ۳۰ درصد ذغال خارجی با تولیدات داخلی ترکیب شود.
نصیریان با اشاره به اینکه قیمت زغال سنگ وابسته به قیمت شمش فولاد خوزستان است، اظهار کرد: در حال حاضر قیمت زغال سنگ شناور است و براساس قیمت شمش تعیین می شود. به همین دیل نرخ این محصول ارتباطی به شرکت ذوب آهن ندارد.
او با اشاره به اینکه در یک دهه اخیر اقدامی در راستای ارتقای کیفیت تولید زغال سنگ انجام نشده است، گفت: در حال حاضر ذوب آهن به دنبال ارتقای کیفیت در کنار تولید است. به همین دلیل بعد از آنالیز قیمت با کمک شرکت های زغال سنگی فرمول مورد نظر ذوب آه ارائه خواهد شد.
توکلی گفت: نخبگان حوزه صنعت در حوزه داخلی و خارجی، دانش روز دنیا را در…
خسارت ناترازی انرژی در حال حاضر به واسطه سهمیه بندی برق و گاز برای صنایع…
وام مسکن ۸۰۰ میلیونی درحالی که بیش از ۵ ماه گذشته مصوب شده هنوز ابلاغ…
عضو هیأت علمی دانشگاه تهران گفت: پیشتر به دلیل نبود قراردادهای استاندارد برای معاملات ملکی،…
وزیر صنعت قیمت خودرو را تا ۳۵ درصد افزایش داد. حالا برای توجیه اقدام خود…
اعضا هیأت مدیره نظام مهندسی در یک تعارض منافع قرار دارند از سویی باید مدافع…