یادداشت

نقش سوداگران و رانت خواران در اقتصاد

به گزارش سرمایه فردا، به این حقیقت تلخ و ناگوار باید اعتراف کرد که وضع اقتصادی کشور بیش از آن چه در تصور بگنجد بیمار و نابسامان و لجام گسیخته است و از تاثیرات و تبعات اجتماعی و سیاسی و اخلاقی خطرناک و زیانبار آن نباید غافل بود و این در حالی است که کمتر کسی به فکر چاره ای جدی و عملی است و این بیماری مزمن جلو چشم مسؤولان رو به گسترش است.

مخصوصا مسئله تورم و گرانی که با معیشت اکثریت مردم سر و کار دارد.این پدیده را عوامل متعددی است که بعضا ناخواسته و غیرقابل اجتناب بوده و بازتاب تحریم ها و فشارها و اخلال هائی است که از سوی دشمنان خارجی هدایت و طراحی شده است. اما نباید تمام مشکل را معلول این علت برشمرد و به کلی شانه از زیر بار مسئولیت آن خالی کرد بلکه باید با شهامت و شجاعت پذیرای مسئولیت مشکلاتی بود که از رهگذر ندانم کاری ها و غفلت خودی ها بر مردم و کشور تحمیل شده است.

هم چنان که نقش سوداگران و رانت خواران و تروریست های اقتصادی را نیز نباید نادیده گرفت و برخورد جدی با آنان را فراموش کرد و به دفع الوقت گذرانید و با شعار و وعده از کنار آن گذشت و رسیدگی به پرونده های آنان را نیمه کاره گذاشت و به بایگانی سپرد که اثرات منفی آن فوق العاده برای روح و روان جامعه نامطلوب و زیانبار است و حیثیت نظام را زیر سؤال خواهد برد.باید پذیرفت که اصولا در کشور ما شعار از عمل فراتر رفته است.

بسیاری از شعارهای مطرح شده نیز عنوان ابزار پر و پا گاندای سیاسی و انتخاباتی به خود گرفته مانند شعار توسعه سیاسی و اصلاحات و امثال آن که چندین سال است فرصت را از دست مسؤولان و کارگزاران امور گرفته، و تنش ها و تضادها را باعث شده و سرمایه های کلان فکری را به هدر داده است، و نه تنها به دین و دنیای مردم ارتباطی نداشته، مجال را برای دشمنان انقلاب در خارج و عناصر مشکوک و وابسته در داخل کشور گشوده تا با گستاخی تمام، طلبکار نظام باشند و تجدید نظر در آرمان های اسلامی انقلاب را مطالبه نمایند.

صدها هزار انسان در سطوح مختلف فکری و مولد که می توانستند هر یک نقشی در درمان دردهای اقتصادی، اجتماعی و اخلاقی جامعه ایفا کنند به جای پرداختن به مسائل حیاتی و نیازهای روز و فعالیت در جهت تولید و کار و اشتغال و سازندگی و سر و سامان دادن به اوضاع فرهنگی و اخلاقی جوانان و مبارزه با مفاسد اخلاقی و اجتماعی به بحث و جدال های بی حاصل سرگرم شدند و بسیاری دیگر به پر کردن جیب خود پرداخته و سر در گریبان بردند و آنها که می توانستند از امکانات بیشتر بهره گیرند چشم خود را به روی مصالح توده ها بستند و حمایت از قشرهای محروم جامعه نقش بر دیوار بماند و هم چنان مانده است.

از سوی دیگر مشکل کارخانه های سنتی ما است که امروزه با مشکل روبرو است و نیروهای کار با مشکل حقوق دست به گریبان، چرا که فراورده های داخلی در کارخانه ها انبار می شود و دروازه های کشور به روی واردات گشوده می گردد و عملا کشور بازاری می شود برای بیگانگان و مصرف کالاهایی که از شرق و غرب سرازیر است و نمایشگاهای ما به ترویج و تبلیغ آن می پردازند! دیگر آن که برخی نهادهای کشور که داعیه انقلابی بودن را بیش از دیگران دارند و فلسفه وجودیشان خدمت به محرومان جامعه است عملا در خدمت پولدارها قرار گرفته اند و دست به کار تجارت های بزرگ و احداث ساختمان های آسمان خراش و پرقیمت تجاری و مسکونی زده که ویژه زندگی مرفهین بی درد و اصحاب رفاه و تجمل است و پس از چندی این نهادها اعلام ورشکستگی می کنند و فلسفه وجودی آنان بالاخره معلوم نیست چه می باشد.

و تاثیر عمل آنان در اقتصاد کشور چیست؟ و چرا آنها از محدوده وظائف نهادین خود پا فراتر می گذارند؟
به بانکها نگاه می کنیم و عملیات بانکی که زیر نام و عنوان اسلامی مروج سوداگری و عملا رباخواری شده اند. بزرگترین ساختمان ها از آن بانک هاست و روز به روز به عظمت و وسعت آن ها افزوده می شود، قبح رباخواری را زیر عنوان بانک اسلامی از میان برداشته اند. هنگامی که با فلان رباخوار از حرمت ربا و تنزیل سخن گفته می شود بلافاصله عمل بانک ها را مثال می زنند و ۲۵ درصد سود و شش درصد جریمه هائی که بانک ها با اعمال فشار قانون! از مردم می گیرند.

مسائل اقتصادی که از مسائل بسیار مهم و پیچیده و حیاتی کشور است بیش از این می بایست مورد توجه مسئولان دلسوز و کارشناسان باتجربه قرار گیرد چرا که روند موجود به هیچ وجه آینده خوبی را نشان نمی دهد و خدای ناخواسته انفجار روانی جامعه را به دنبال خواهد آورد. در یک سخن اقتصاد کشور باید با موازین دقیق شرعی و قانونی سامان داده شود با این سیاست که توده مردم مدنظر باشند نه معدودی سرمایه دار و صاحبان منافع کلان که ثمره آن افزایش شکاف فقر و غنا در جامعه باشد.

modir

Recent Posts

نقش تحقیقات بازار و خلاقیت در افزایش درآمد

تحقیقات بازار و خلاقیت دو حوزه مستقل هستند، اما در توسعه محصولات و نوآورانه، بهبود…

13 ساعت ago

اهمیت مشاوره در کسب و کار

مشاوره در کسب و کار جدید کمک می کند هیجان‌ و چالش‌ همزمان فرد را…

13 ساعت ago

مهارت‌های زندگی برای آینده بهتر

به گزارش سرمایه فردا، آینده متعلق به کسانی است که مهارت‌های زندگی بیشتری یاد می‌گیرند…

13 ساعت ago

چند استراتژی برای کنترل تورم

کشورهایی که موفق به جدا کردن دولت از بانک مرکزی شده اند از چند چند…

13 ساعت ago

چالش اقتصاد ایران چیست؟

مهمترین چالش اقتصاد ایران «بحران ارزش افزوده صفر» است. اکنون بخش بزرگی از سرمایه ها…

13 ساعت ago

چرا دسترسی فناوری ایران محدود شده‌است

محدودیت‌ها در دسترسی فناوری ایران، همکاری‌های علمی و فرصت‌های شغلی ایجاد کرده و عامل فرار…

16 ساعت ago