آخرین اخبار

نظر فلاسفه درباره حکومت چیست

به گزارش سرمایه فردا، نظر فلاسفه درباره حکومت می‌تواند تا حدود مسیر حرکت جامعه را روشن کند. چراکه با توسعه فناوری و ارتباطات جمعی دیدگاههای مختلفی درباره حکومت‌های دموکراتیک و غیر دموکراتیک مطرح میشود.
۱ – دیدگاه سقراط درباره حکومت عامه
سقراط حکومت عامه را که در آن زمان در آتن رایج بود، نوعی هرج و مرج و در نتیجه، نامطلوب می‌شمرد.

۲ – دیدگاه افلاطون درباره حکومت عامه

افلاطون عالی‌‌ترین آرمان حکومت را در مدینه فاضله، که سعادت دنیا و آخرت ( خیر مطلق ) را فراهم می‌آورد، می‌دانست. به نظر او حکومت عامه مردم به دور از حکمت و حکومت استبدادی موجب پایمال شدن منافع و مصالح عمومی است و فیلسوفان بهترین فرمانروایان‌اند.

۲.۱ – شرایط حاکم از دیدگاه افلاطون
وی برای حاکم سه شرط قائل بود: حکمت، شجاعت اخلاقی و اعتدال .

۳ – دیدگاه ارسطو درباره حکومت
رمز کارآییِ حکومت را دو چیز می‌دانست: پیروی مردم از قوانین و خوب بودن قوانین. وی در کتاب سیاست، اهداف حکومت و اَشکال مطلوب و نامطلوب آن را توضیح داده و به‌ تفصیل، ویژگی‌های حکومت پولیتی ( حکومت طبقه متوسط ) و وجوه تمایز و تفاوت آن با دیگر انواع حکومت را بررسی کرده و این نوع حکومت را ستوده است. وی، همچنین بخشی را به بررسی علل و عوامل تباهی حکومت و راه‌های تضمین بقای آن اختصاص داده است.

۴ – حکومت در منابع فلسفی اسلامی
پس از آشنایی فلاسفه مسلمان با فلسفه یونان، موضوع حکومت در منابع فلسفی اسلامی در مبحث حکمت عملی (با عنوان سیاست مُدُن ) جایگاه خاصی یافت.
در این آثار از نیاز انسان به تعاون و اجتماع سخن به میان آمده و پس از بیان ضرورت حکومت، شرایط و اوصاف « مدینه فاضله » و حاکم آن و اقسام «مُدُن غیرفاضله» ذکر شده است.

۴.۱ – دیدگاه فارابی

به نظر فارابی نیاز امت‌ها به حکومت از آن روست که در پرتو اقتدارِ آن، مجموعه سنّت‌های شایسته و مَلَکات اخلاقی در میان مردم رواج یابد و مستقر گردد.

۴.۲ – دیدگاه سهروردی

شهاب‌الدین یحیی سهروردی (متوفی ۵۸۷) بدون اشاره به مدینه فاضله، حکومت را شایسته حکیمی متأله و دارای صفاتی همچون انبیا و فرّه ایزدی می‌دانست که با اشراق‌ نورِ حق تعالی، دیگران را به اطاعت وا می‌دارد.

۴.۳ – دیدگاه نجم‌الدین رازی
نجم‌الدین رازی، از مشایخ عارفان و صوفیان، رسیدن به پادشاهی (یا به تعبیر او، ظل‌اللهی ) را از عنایات الهی دانسته و جمع شدن صفات ملوک دین و ملوک دنیا را در سلطان بزرگ‌‌ترین سعادت معرفی کرده است.
او قدرت حکومت را برای تخلّق به صفات ربوبی و کمال اخلاق وسیله مناسبی می‌داند.

۴.۴ – دیدگاه ملاصدرا
به نظر ملاصدرا هم مردم برای بقا و آسایش نیازمند حکومت و قانون‌اند و غایت اصلی سیاست، اطاعت از شریعت است.

modir

Recent Posts

مکانیسم ماشه؛ شمارش معکوس برای بازگشت تحریم‌ها

در حالی‌که شورای حکام صرفاً با صدور قطعنامه نمی‌تواند فرآیند مکانیسم ماشه را فعال کند،…

1 روز ago

سد کنجانچم؛ جلوه‌ای از مهندسی بومی و مدیریت راهبردی

سد مخزنی کنجانچم، به‌عنوان بخشی از طرح عظیم گرمسیری، با بهره‌گیری از توان مهندسی بومی…

1 روز ago

صنعت در سراشیبی رکود؛ سقوط نگران‌کننده شاخص شامخ

جدیدترین داده‌های مرکز پژوهش‌های اتاق ایران از تشدید رکود در بخش تولید صنعتی کشور حکایت…

2 روز ago

چرا سیمان گران شد ولی فولاد نه؟ رمزگشایی از رفتار متفاوت بازارهای کالایی

در حالی‌که قیمت سیمان در هفته‌های اخیر با رشد قابل توجهی روبه‌رو شده، بازار فولاد…

2 روز ago

آماده‌باش در خاورمیانه؛ واکنش منفی بازارهای جهانی به تحرکات نظامی آمریکا

در پی صدور مجوز خروج کارکنان غیرضروری آمریکا از خاورمیانه و آماده‌باش نظامی پایگاه‌های این…

2 روز ago

اقتصاد هسته‌ای ستون توسعه و استقلال

به گزارش سرمایه فردا، هر گیگاوات ظرفیت جدید در حوزه انرژی هسته ای حدود ۵۰,۰۰۰…

2 روز ago