به گزارش سرمایه فردا، شب یلدا امسال با سفرهای ساده و دلهایی گرم سپری شد. اما گرانفروشی همچنان از مسائلی است که مردم را میرنجاند. این موضوع سوالی را در ذهن ایجاد میکند که وظیفه مبارزه با گرانفروشی بر عهده کیست؟ براساس قانون، سه قوه مجریه، مقننه و قضائیه مسئول نظارت بر گرانفروشی هستند. هر یک از این قوا وظایفی برای تنظیم بازار و نظارت بر معیشت مردم دارند:
ستاد تنظیم بازار، زیر نظر قوه مجریه، مسئول تنظیم و تثبیت قیمتها و تأمین کالاهای ضروری است. این ستاد موظف است کالاهای ضروری را تأمین و قیمتگذاری کرده و بهدرستی توزیع کند. اما نظر عمومی مردم نشان میدهد که تصمیمات این ستاد تأثیر کافی بر کاهش یا تثبیت قیمتها نداشته است و نیاز به اصلاحات در سیستم نظارتی و تنظیم بازار وجود دارد.
سازمان تعزیرات حکومتی، زیر نظر قوه قضائیه، مسئول رسیدگی به شکایات مردم از گرانفروشی است. این سازمان به تخلفاتی مانند کمفروشی، تقلب، احتکار، عرضه خارج از شبکه و درجنکردن قیمت نیز رسیدگی میکند. مردم میتوانند شکایات خود را از طریق شماره تماس ۱۳۵ و سامانه میز خدمت الکترونیک ثبت کنند.
غلامرضا خدامی، رئیس اتحادیه صنف فروشندگان آجیل و خشکبار تهران، تاکید کرد که فروشگاههای مجازی باید دارای نماد اعتماد الکترونیکی باشند و قیمتهایشان با فروشگاههای فیزیکی تفاوتی نداشته باشد. اتحادیه وظیفه دارد به شکایات مردم از فروشگاههای فیزیکی و مجازی رسیدگی کند.
به منظور مقابله با گرانفروشی و بهبود معیشت مردم، نیاز به همکاری همه قوا و بهبود نظارت بر گرانفروشی و تنظیم بازار وجود دارد. دولت باید با اصلاح ساختار قیمتگذاری، تقویت نظارت و برخورد قاطع با متخلفان از هدررفت منابع ملی جلوگیری کند.
جدال خریداران و فروشندگان بورسی حکایت از این دارد که گردش پول در بورس زیاد…
افزایش بیسابقه قیمت گوشت و مرغ، تنها نشانهای از یک بحران عمیقتر است بحرانی که…
در جریان تعمیرات اساسی مجتمع پتروشیمی کارون، تیم بازرسی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران،…
کاپیتان اسبق استقلال در گفتوگویی صریح، از عملکرد تیم در هفتههای اخیر تمجید کرد و…
بازار دستگاههای تصفیه آب خانگی، برخلاف ظاهر آرام و سفیدشان، پر از پیچیدگیهای مالی و…
در یکی از تلخترین پروندههای خانوادگی سال، پسر نوجوانی که در روز فوت پدرش دچار…