آخرین اخبار

پیشنهاد برای افزایش نرخ بنزین

به گزارش سرمایه فردا، بهتر بود نرخ بنزین با یک شیب ملایم و متناسب هرساله متناسب با تورم می‌توانست افزایش یابد. ولی مابه التفاوت بین تورم سالیانه و حداقل افزایش دستمزد سالیانه بعنوان یارانه به خانوارها باید پرداخت می شد. در این صورت ضمن اینکه اعتراضی به افزایش نرخ بنزین وجود نداشت، احتمال قاچاق نیز از بین می رفت.
هم اکنون نیز می توان با به روز رسانی تورم و افزایش دستمزدها از سال ۹۸ که بنزین گران شد، ضریبی بدست آورد تا ضمن به روز کردن قیمت بنزین(قیمت معادل یا بیشتر از بالاترین قیمت بنزین در کشورهای همسایه)، مابه التفاوتی که باید بصورت یارانه پرداخت شود. با اطلاع رسانی، رفع نگرانی و همراه کردن مردم نسبت به نرخ بنزین این کار عملیاتی گردد.

رابطه یارانه و نرخ بنزین

مبلغ یارانه براساس مصرف ماهانه بنزین کشور و با اعمال ضریب پیش گفته بدست آمده و بر جمعیت کشور تقسیم شود، تا سهم یارانه هر فرد مشخص و ملاک پرداخت واقع شود.
بهتر است برای جلب رضایت مردم و پرهیز از آشوب، در ماههای اول دولت بصورت هفتگی یارانه را از پیش واریز کند تا این افزایش قابل تحمل باشد و در ادامه که شرایط عادی شد پرداخت ها را ماهیانه انجام دهد.
اتفاقی که پس از گرانی نرخ بنزین خواهد افتاد بحث افزایش قیمت سفرها خواهد بود که ابتدا باید مطابق میانگین مصرف مسافربرها مابه التفاوت افزایش نرخ بنزین بحساب مالک واریز گردد. (تا بنزین فقط با نرخ واحد عرضه شود) و اجازه افزایش قیمت سفرها داده نشود و در برنامه ای میان مدت اقدام به برقی، یا گازی کردن مسافربرها نمود تا مصرف بنزین و یارانه پرداختی به آنها به حداقل برسد.

پرداخت مابه التفاوت قیمت سوخت

از این روش پرداخت مابه التفاوت قیمت سوخت به مالک برای افزایش قیمت گازوییل، بدون افزایش هزینه حمل و نقل نیز می توان استفاده نمود.
با روند ادامه دار بی ارزش شدن ریال هر قیمتی که بر بنزین و گازوییل بگذارند پس از مدتی بی ارزش خواهد شد و مابه التفاوت قابل ملاحظه ای با قیمت در کشورهای همسایه ایجاد می شود که خود باعث ایجاد انگیزه قاچاق این اقلام می شود که سودش به جیب برادران قاچاقچی دو طرف مرز می رود.
این موضوع خود باعث جهش های غیرقابل انتظار در مصرف سوخت کشور می شود (جدای از اینکه خودروهای تولید داخل پرمصرف هستند و باید خیلی زود برای اصلاح آن و کاهش مصرف اقدام شود)، متاسفانه با توجه به حجم زیاد قاچاق سوخت ثابت شده که سیستمهای امنیتی یا قادر به کنترل قاچاق نیستند یا به دلایل مختلفی در این خصوص کم کاری می کنند.
طبق تجربه های گذشته دیوار مردم همیشه کوتاه است و به راحتی میشه از آن عبور کرد و رییس جمهور جدید نیز راحت ترین کار را چنین پنداشته است. (کسی روایت می کرد در یکی از دولت های قبل از انقلاب، معلمان راهپیمایی اعتراضی برای افزایش حقوق داشتند، فردای آن روز، روزنامه ها از قول نخست وزیر تیتر زدند «جهت رفاه حال معلمان، حقوق نظامیان افزایش خواهد یافت». این موضوع حکایت ما مردم است که جهت رفاه حالمون قیمت بنزین افزایش خواهد یافت). ولی اگر بخواهند به روال سال ۹۸ عمل کنند قطعا با مشکلات اساسی موجه خواهند شد. ضمن اینکه برای حذف بازار داغ و سیاه قاچاق ناچار به افزایش قیمت بنزین هستیم ولی امکان پذیر نیست الا با پرداخت مابه التفاوت افزایش به همه مردم.

modir

Recent Posts

چرا کوچک‌سازی دولت تنها راه نجات است؟

در حالی‌که آرژانتین با اصلاحات ساختاری و کاهش حجم دولت به رشد اقتصادی چشمگیر دست…

10 دقیقه ago

راه نجات اقتصاد ایران از دل تاریخ

در شرایطی که اقتصاد ایران با بحران‌های عمیق و ناکارآمدی‌های ساختاری مواجه است، بازگشت به…

21 دقیقه ago

قانون تثبیت قیمت انرژی؛ از شعار حمایت تا واقعیت نابودی اقتصاد ایران

تصمیم مجلس هفتم برای تثبیت قیمت حامل‌های انرژی، با حمایت چهره‌های سیاسی و اقتصادی، در…

1 ساعت ago

روایت‌سازی‌های اغراق‌آمیز؛ تضعیف قدرت ایران در جنگ ۱۲ روزه

در بحبوحه تحلیل‌های پس از جنگ ۱۲ روزه میان ایران و اسرائیل، برخی روایت‌ها با…

1 ساعت ago

بررسی عملکرد صنعت سیمان با وجود ناترازی ها

در سال‌های اخیر، عملکرد صنعت سیمان با رشد تقاضا، بهبود صادرات و اصلاح سازوکارهای فروش،…

22 ساعت ago

بازگشت روند صعودی بورس مشروط به چیست؟

اکنون تنها چیزی که می‌تواند قطار متوقف‌شده بورس را دوباره به حرکت درآورد، اراده‌ای سیاسی،…

1 روز ago