آخرین اخبار

ظرفیت های منطقه آزاد ماکو برای سرمایه‌گذاران

به گزارش سرمایه فردا، بخشی از پروژه‌های که امروز در مناطق آزاد ماکو وجود دارد مربوط به صنعت گردشگری است. این منطقه به دلیل اینکه در مسیر رفت و آمد گردشگران ایرانی برای سفر زمینی به ترکیه، ارمنستان و… قرار دارد این موقعیت را فراهم کرده که سرمایه‌گذاران با ورود به پروژه‌های هتلینگ و مجتمع‌های خرید بخشی از گردشگران ایرانی را جذب کنند.
از طرف دیگر شمال غرب کشور به مرکزی برای تلاقی کریدورهای تجاری تبدیل شده است. به همین دلیل مدیران مناطق آزاد ماکو پروژه‌های را در زمینه فعالیتهای صنعتی و حمل و نقلی تعریف کرده‌اند. به طور قطع یکی از راهبردهای ملی ایران توسعه صادرات است. در کنار این برنامه ایران به دنبال تبدیل شدن به هاب مبادله کالا از شرق آسیا به سمت بازارهای اروپایی و بالعکس است. در این معادله منطقه آزاد ماکو می‌تواند نقش مهمی در ترانزیت کالا ایفا کند. دستیابی به این هدف نیازمند سرمایه‌گذاری کلان در زیرساخت‌های حمل و نقلی است. منابع این پروژهها باید به صورت ملی تامین شود. در سالهای گذشته به دلیل مشکلات ناشی از تحریم‌ها و کسری بودجه تا حدودی پروژه‌های جدیدی در این بخش اجرا نشده است. با این حال مدیران مناطق آزاد ماکو با در نظر گرفت فرصت‌های سرمایه‌گذاری مذاکراتی را در پیش گرفته‌اند تا بر مبنای بتوانند با تکیه بر اعتبارات داخلی، منابع ملی و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی کار ناتمام قبل را به پایان برسانند و اقتصاد برونگرای منطقه آزاد ماکو فعال شود.

ظرفیت های سرمایه گذاری منطقه آزاد ماکو

یکی از ظرفیت های سرمایه گذاری منطقه آزاد ماکو همسو با برنامه‌های صادرات محور منطقه آزاد ماکو توسعه اقتصاد کشاورزی است. در حال حاضر بخشی از نیاز کشور به محصولات کشاورزی از منطقه آزاد ماکو تامین می‌شود. این حداقل ظرفیت سرمایه‌گذاری در اقتصاد کشاورزی ماکو محسوب می‌شود. چراکه در مقطع کنونی صنایع غذایی به دلیل اینکه قابلیت بالایی برای صادرات به بازار جی آی اس و روسیه دارد میتواند ارزش افزوده بالایی برای کشور به همراه بیاورد. با این حال به دلیل اینکه این ظرفیت اقتصادی چندان به سرمایه‌گذاران معرفی نشده همچون گوهری پنهان در این منطقه آزاد باقی مانده است.
تبلیغات رکن اصلی جذب سرمایه گذاری در منطقه آزاد ماکو محسوب می‌شود. به همین دلیل مدیران منطقه آزاد ماکو باید از ظرفیت‌ رسانه‌ها استفاده کنند تا با اطلاع رسانی دقیق پای سرمایه‌گذاران را به این مناطق باز کنند. از طرف دیگر ایران دارای شرکت‌های بزرگی در حوزه صنایع غذایی است. تامین مواد اولیه این شرکت‌ها میتواند از طریق کشاورزان ماکویی انجام شود. بنابراین خیلی از این شرکت‌ها می‌توانند یک واحد تولیدی از محصولات خود را در این منطقه آزاد راه‌اندازی کنند و محصولات آن را مستقیم به کشورهای همسایه صادرات کنند. بنابراین راههای بسیار زیادی برای فعالسازی اقتصاد منطقه آزاد ماکو وجود دارد اما بدون بازتاب این ظرفیت ها از طریق رسانه‌ها نمی‌تواند راه به جایی ببرد. از طرف دیگر بازتاب این اخبار میتواند حلقه‌های میانی تولید و مصرف را بسط دهد.

مهمترین رکن سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد

در حال حاضر مهمترین رکن سرمایه‌گذاری تامین مواد اولیه است. منطقه آزاد ماکو به دلیل اینکه دارای ظرفیت‌های کشاورزی مناسبی است در تامین مواد اولیه صنایع غذایی خودکفاست. بنابراین نیمی از آنچه که سرمایه‌گذاران به دنبال آن هستند مهیاست. تامین تجهیزات و واردات ماشین آلات مورد نیاز نیز بخش دیگری از مقدمات سرمایه‌گذاری در حوزه صنایع غذایی است که منطقه آزاد ماکو به دلیل اینکه در مرز قرار دارد عملا مشکلی در واردات تجهیزات ندارد. از طرف دیگر کشور ترکیه در سالهای اخیر توسعه بالایی در این صنعت پیدا کرده است. شرکت‌های ایرانی می‌توانند با شرکتهای ترکیه برای تولید محصولات مختلف سرمایه گذاری مشترک داشته باشند. از این طریق به صورت خودکار مشکلات مربوط به تامین تجهیزات و ماشین‌آلات مورد نیاز را برطرف خواهند کرد.
مدیران منطقه آزاد ماکو در راستای فعالسازی ظرفیت‌های اقتصادی ماکو با تعریف فرصت‌های سودآور به دنبال وسوسه کردن سرمایه‌گذاران هستند.
منطقه آزاد ماکو فارغ از مشوقهای که در تمام مناطق آزاد تجاری وجود دارد با ایجاد زیرساخت‌های مناسب و تبدیل ظرفیت‌های بالقوه به پروژه‌های بالفعل شرایطی را ایجاد کرده‌اند که سرمایه‌گذاران بتوانند به سودآوری برسند.

modir

Recent Posts

نقش تحقیقات بازار و خلاقیت در افزایش درآمد

تحقیقات بازار و خلاقیت دو حوزه مستقل هستند، اما در توسعه محصولات و نوآورانه، بهبود…

6 ساعت ago

اهمیت مشاوره در کسب و کار

مشاوره در کسب و کار جدید کمک می کند هیجان‌ و چالش‌ همزمان فرد را…

6 ساعت ago

مهارت‌های زندگی برای آینده بهتر

به گزارش سرمایه فردا، آینده متعلق به کسانی است که مهارت‌های زندگی بیشتری یاد می‌گیرند…

6 ساعت ago

چند استراتژی برای کنترل تورم

کشورهایی که موفق به جدا کردن دولت از بانک مرکزی شده اند از چند چند…

6 ساعت ago

چالش اقتصاد ایران چیست؟

مهمترین چالش اقتصاد ایران «بحران ارزش افزوده صفر» است. اکنون بخش بزرگی از سرمایه ها…

7 ساعت ago

چرا دسترسی فناوری ایران محدود شده‌است

محدودیت‌ها در دسترسی فناوری ایران، همکاری‌های علمی و فرصت‌های شغلی ایجاد کرده و عامل فرار…

10 ساعت ago