آخرین اخبار

منطقه آزاد ماکو حلقه اتصال شرق به غرب

به گزارش سرمایه فردا، پروژه اتصال ریلی ایران -ترکیه از مسیر چشمه ثریا منطقه آزاد ماکو به عنوان یک طرح ملی به نماد توسعه صادرات و صلح در منطقه از شرق آسیا تا غرب اروپا تبدیل خواهد شد. این پروژه به این دلیل جزو اولویت‌های کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور ایران و ترکیه مطرح شده است.
با توجه به اینکه در چند وقت اخیر موضوع جنگ کریدورها مطرح شده‌اند عملا این پروژه می تواند در راستای منافع ترانزیتی کشورهای منطقه عمل کند.‌چراکه در کنار توسعه پروژه شمال جنوب می‌تواند حمل بار از کشورهایی مانند هند و چین را از مسیر ترکیه به اروپا برساند. از طرف دیگر با توجه به اینکه ترکیه سهم قابل توجهی در تجارت با ایران دارد این پروژه میتواند هزینه‌های حمل و نقل را کاهش دهد. بر همین مبنا قیمت محصولات رقابتی تر خواهد شد.
بنابراین با توجه به اینکه ترکیه نقش گذرگاهی به اروپا دارد با افزایش صادرات ایران از مسیر چشمه ثریا منطقه آزاد ماکو به ترکیه راه برای توسعه صادرات به کشورهای جنوب اروپا فراهم خواهد شد. همچنین توسعه خط ریلی منطقه آزاد ماکو، بهترین فرصت برای جذب سرمایه‌گذاری در حوزه حمل و نقل و ترانزیت خواهد بود. درواقع یکی از مهمترین دغدغه‌های کشور در مقطع کنونی ضعف زیرساخت‌های حوزه تجارت کانتینر و محصولات یخچالی است.

ظرفیت‌های جذب سرمایه در منطقه آزاد ماکو

احیای شاهراه ارتباطی شرق به غرب اخیرا به کانون توجه کشورها تبدیل شده است. به طوری که کریدورهایی مانند ایماک اخیرا طراحی شده که ترانزیت کالا را از هند، خاورمیانه با محوریت عربستان به اروپا می‌رساند. این مسیر نیز برای افزایش مبادلات تجاری به عنوان شاهراهی کلیدی مطرح شده اما به دلیل مسافت طولانی و هزینه بالا چندان صرفه اقتصادی ندارد. به همین دلیل پروژه چشمه ثریا منطقه آزاد ماکو می‌تواند مسیر تجارت شرق به اروپا را با کمترین هزینه برقرار کند.‌ در همین راستا پروژه‌های صنعتی و گردشگری زیادی در این منطقه قابل تعریف هستند که می تواند ارزش افزوده خوبی را برای کشور به همراه داشته باشد.
حسین گروسی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو معتقد است که مسیر خط ریلی چشمه ثریا که به عنوان واریانت منتخب پروژه می‌تواند سهم مسافر قابل جذب از این مسیر را تا ۱۷۰۰ هزار نفر و سهم بار قابل جذب برابر ۶۸۰۰ هزار تن بار در سال افزایش دهد و عامل اصلی توسعه لجستیک و رونق اقتصادی منطقه و کشور شود. قطار عبوری از مسیر ریلی تبریز به کارس ترکیه می‌تواند روزانه به طور متوسط ۷۰۰ کیلومتر را طی کند. از طرف دیگر قطار چین و بندر شانگ‌های از طریق ایران در سریع‌ترین و کمترین هزینه‌ به اروپا متصل می‌شوند و برای ایران صرفه اقتصادی خواهند داشت.

مزیت‌های اتصال ریلی تبریز به کارس ترکیه

مسیر ترانزیتی در روابط کشورهای دور به اندازه‌ای اهمیت دارد که که بر سر ایجاد کریدور دچار یک رقابت تنگاتنگ شده‌اند. خط ریلی چشم ثریا به طول ۲۰۰ کیلومتر و به صورت برقی در ۲ خط با سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت برای محور ترانزیت چین و اروپا طراحی می‌شود. بنابراین هزینه‌های ترانزیت با استفاده از این خط ریلی در مقایسه با ترانزیت جاده‌ای و هوایی بسیار پایین است که نقطه عطفی در تجارت محسوب می‌شود.
مطالعات طراحی مسیر اتصال ریلی تبریز به کارس ترکیه از این منطقه انجام گرفته و عملیات عمرانی برای توسعه تجارت مرزی با استفاده از مسیر ریلی در دولت چهاردهم اجرایی خواهد شد. این مسیر ریلی از دهکده لجستیک واقع در محدوده فرودگاه ماکو عبور می‌کند قطعا نقش مهمی در توسعه اقتصادی و لجستیکی شمالغرب کشور ایفا خواهد کرد.
این طرح تحولی در سطح ترانزیت آسیا، اروپا، خاورمیانه به وجود می‌آورد. از طرف دیگر ایران و ترکیه همکاری صنعتی، تجاری و اقتصادی زیادی دارند. ظرفیت‌های بالقوه میان دو کشور با توسعه کریدور به بالفعل تبدیل شود و موجب گسترش فعالیت و اثرگذاری اقتصادی می شود و در سرعت بخشیدن به روند همکاری ها نیز موثر باشد.

modir

Recent Posts

نقش استارتاپ های بخش کشاورزی در تولید محصولات بهداشتی

نقش استارتاپ های بخش کشاورزی در تنظیم بازار و جلوگیری از تولید محصولات غیربهداشتی و…

15 ساعت ago

مدیریت سیستمی از شغل تا برنامه ملی

مدیریت سیستمی کاربرد فراوانی پیدا کرده که تنها مربوط به شغل نیست. بلکه در برنامه‌های…

15 ساعت ago

تبعات فیلترینگ فضای مجازی

تبعات فیلترینگ فضای مجازی تنها منجر به خسارت دو میلیارد دلاری به کسب‌وکارهای ایرانی نشده،…

15 ساعت ago

در این روند سهام کوچک یا بزرگ بخریم؟

در این روند سهام کوچک یا بزرگ بخریم؟ این مهمترین سوال سرمایه گذاران است. در…

20 ساعت ago

قیمت حامل‌های انرژی در ۱۴۰۴

در کمیسیون تلفیق هیچ پیشنهادی برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی ارائه نشده، اما دولت طبق…

2 روز ago

بازار لوازم خانگی در ۱۴۰۳

بازار لوازم خانگی در ۱۴۰۳ کاملا با رکود همراه بود. تولیدکننده ارز نداشت و مصرف…

2 روز ago