آخرین اخبار

مقصر کمبود شیر خشک در بازار

به گزارش سرمایه فردا، کاهش توزیع شیر خشک از اردیبهشت آغاز شد. با وجود اینکه رئیس انجمن تولیدکنندگان شیر خشک نوزاد از تولید ۲۷ میلیون قوطی شیر خشک تا پایان مرداد خبر داده و به مهر گفته بود، نیاز سالانه بازار ایران به این محصول ۶۱ میلیون قوطی است. آمار تولید ۵ ماه نخست سال نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته و تقریباً ۵۰ درصد نیاز کشور تولید شده است.

کمبود شیر خشک در بازار به میزان تولید بر می‌گردد یا به نحوه توزیع؟ به گفته رئیس این انجمن، تولید ۶۱ میلیون قوطی شیرخشک نوزاد به ۱۱۰ میلیون دلار ارز نیاز دارد که اگر به این عدد نیازمندی تولید شیر خشک‌های رژیمی و متابولیک را هم اضافه کنیم اعتبار مورد نیاز ۲۰۰ میلیون دلار خواهد بود.

در ادامه سازمان غذا و دارو برای جبران کسری بازار مبادرت به فراخوان برای واردات ۳۰ میلیون قوطی شیرخشک کرد که بر اساس نیاز سالانه کشور ۵۰ درصد نیاز را پوشش می‌دهد.

در حال حاضر ۴ برند تولیدکننده شیر خشک نوزاد در ایران فعالیت دارند که تأمین این بازار را مدیریت می‌کنند.

تغییر روش توزیع برای ساماندهی بازار

علیرضا عسگری یکی از فعالان این بازار گفت: برخی شرکت‌های تولیدی توزیع محصولات خود را به شکل استانی انجام می‌دهند اما مدتی است که دچار چالش شدند.

وی افزود: یکی از شرکت‌ها حدود ۵ سال است که مجوز توزیع استانی از سازمان غذا و دارو داشته که ۵۰ درصد نیاز بازار استان‌های تهران، البرز و قم را تأمین می‌کرده است.

وی با بیان اینکه ۶ ماه است برای تمدید مجوز اقدام شده اما تمدید نمی‌شود، اظهار کرد: بر اساس تغییراتی که در سازمان غذا و دارو رخ داده تولیدکنندگان شیر خشک نوزاد برای توزیع محصولات خود باید مجوز مورد نیاز را از اداره کل امور فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل دریافت کنند که یکی از زیرمجموعه‌های سازمان غذا و دارو است.

وی گفت: متولی تاکید دارد شرکت‌های تولیدکننده باید توزیع سراسری داشته باشند در حالی که برای تأمین انبارهای مورد نظر که شرایط خاصی نیز دارند زمان نیاز است.

عسگری ادامه داد: یکی از شرایط مورد نیاز برای پیوستن به شبکه توزیع سراسری این است که توزیع کننده در ۸ تا ۱۰ استان انبار داشته باشد که برای تأمین آن باید ۶ ماه تا یک سال زمان اختصاص داده شود. نمی‌توان با تصمیمات خلق الساعه و یک شبه تولید و بازار را دچار چالش کرد.

این فعال حوزه شیر خشک با بیان اینکه داروخانه‌ها ترجیح می‌دهند شیر خشک را از تولیدکنندگان دریافت کنند تا شرکت پخش، اظهار کرد: خرید شیر خشک از شرکت پخش مشکلاتی دارد. گاهی برخی شرکت‌ها برای تحویل هر کارتن شیر خشک به داروخانه‌ها، آنها را ملزم می‌کند تا چند کارتن از داروهایی که بازار تقاضای کمتری دارند نیز خریداری کنند.

عسگری افزود: تولیدکنندگان برای ورود به هر حوزه‌ای باید سرمایه گذاری کنند و نمی‌توان با قوانین خلق الساعه سرمایه گذار را از این هزینه کرد دلسرد کرد. در حال حاضر با ممنوعیت توزیع استانی تولیدکنندگان ناچار به تعدیل نیرو بوده ضمن اینکه ماشین آلات خریداری شده و سایر تجهیزات بدون استفاده باقی می‌ماند. متولیان امر هر تصمیمی برای مدیریت تولید و بازار اتخاذ می‌کنند باید به مجریان آن زمان بدهند تا شرایط را برای این تغییرات فراهم کنند./مهر

modir

Recent Posts

شاهین اتوماتیک؛ نماد فروپاشی اعتماد در صنعت خودرو ایران

پرونده ۲۸ ماهه تأخیر در تحویل خودرو شاهین CVT، فراتر از یک بحران تولید، به…

1 ساعت ago

پولشویی در عصر دیجیتال؛ آزمون بزرگ چین برای اعتماد جهانی

در مواجهه با تهدیدهای فزاینده پولشویی و تأمین مالی تروریسم، چین طی سال‌های اخیر مجموعه‌ای…

1 ساعت ago

بازار مسکن پاییز ۱۴۰۴ چطور است؟

در حالی که بازارهای ارز، طلا و سرمایه با جهش‌های قیمتی مواجه‌اند، بازار مسکن تهران…

1 ساعت ago

آتش‌بس شکننده در غزه؛ رقابت سیاسی در خاورمیانه

آتش‌بس اعلام‌شده میان اسرائیل و گروه‌های فلسطینی، نه پایان جنگ است و نه آغاز صلح.…

1 ساعت ago

افزایش ۳۰ درصدی هزینه نظافت

با خروج گسترده اتباع افغانستانی از بازار کار ایران، هزینه خدمات نظافت منازل، ساختمان‌ها و…

1 ساعت ago

طب اسلامی یا سنتی؟

در دل عطاری‌های سنتی، جایی میان بخار اسپند و عطر گل‌محمدی، بحثی داغ در جریان…

1 ساعت ago