آخرین اخبار

مشکلات تخصیص زمین رایگان به خانواده ها

یک مطالعه رسمی توسط نهاد پژوهشی مجلس نسبت به «تکرار خطای سیاستی روی زمین‌های بیرون از شهرها» در دولت‌ آینده هشدار داد.

براساس این پژوهش، مالکیت دولتی زمین‌های بیرون از شهرهای اصلی طی سال‌های اخیر دولت‌ها را وسوسه کرد تا برای «کاهش بحران مسکن در شهرها»، از سیاست توسعه پیراشهری یا همان توسعه منفصل شهر استفاده کند.

اما حجم بالای سرمایه پیشینی مورد نیاز برای تبدیل این زمین‌ها -که به زمین ۹۹ساله شهرت پیدا کرده- به عرصه مناسب برای مسکن‌سازی و همچنین سرمایه سنگین پسینی مورد نیاز برای تبدیل این زمین‌ها به شهرهای دارای خدمات زندگی، مانع از تحقق اهداف دولت‌ها می‌شود.

در این پژوهش تاکید شده است، اگر برنامه تک بعدی در توسعه پیراشهری به معنی «تامین زمین فقط برای مسکن» محور کار باشد و «آب مورد نیاز، حمل و نقل مورد نیاز و شغل در محل ساخت مسکن» مورد توجه نباشد، «شهرهای فاقد هویت اجتماعی» شکل می‌گیرد و کیفیت زندگی در این مناطق افت می‌کند.

سیاست بهینه در دولت آینده برای کاهش بحران هزینه مسکن، پرهیز از «تجویز نسخه سراسری برای همه شهرهای کشور» است و در عین حال، بهتر است «رشد هوشمند شهرهای فعلی» به معنای «استفاده کارآمد از زمین واقع در محله‌هایی که نیاز بازسازی هستند»، در دستورکار قرار بگیرد.

رشد هوشمند شهر به این معنا است که «اختلاط کاربری» در هر محله از شهر ایجاد شود تا شهروندان مجبور به رفت و آمد مازاد نباشند.

مطالعات مرکز پژوهش‌های مجلس درباره «تهران» نیز تاکید می‌کند، هر نوع سیاست مسکن‌سازی باید براساس «نرخ رشد جمعیت تهران» باشد و نه بیشتر. اصرار بر تولید انبوه مسکن در این منطقه باعث تسهیل مهاجرت و عدم تعادل در شهرهای دیگر خواهد شد.

مشکلات تخصیص زمین رایگان به خانواده ها این است که دولت خارج از شهرها زمینهای بدون زیرساخت می‌دهد. قابل سکونت نیستتند. به همین دلیل شهرهای بدون هویت شکل می‌گیرد. ناهنجاری اجتماعی را افزایش می دهد و معماری و شهرسازی را نابود می‌کنند./دنیای اقتصاد

modir

Recent Posts

آینده صنعت نفت ایران چگونه خواهد بود؟

کمبود سرمایه‌گذاری آینده صنعت نفت ایران را با چالش مواجه کرده و عمدتاً به دلیل…

10 ساعت ago

تأثیر فقر در ایران چه بوده است ؟

تأثیرات بلندمدت فقر در ایران احتمالاً چندوجهی خواهد بود و جنبه‌های مختلفی از جامعه، سیاست…

12 ساعت ago

قیمت کیا کی ۴ چند؟

در حال حاضر کیا کی ۴ در آمریکا جانشین گران‌تر کیا سراتو شده‌است. در ارزیابی‌ها…

12 ساعت ago

افزایش قیمت آلومینیوم در بازار جهانی

افزایش قیمت آلومینیوم در بازار جهانی به صورت تدریجی اتفاق افتاده است. به طوری که…

13 ساعت ago

افزایش تمرکز برابر است با افزایش قدرت

افزایش تمرکز برابر است با افزایش قدرت زیرا منجر میشود انسان راحتتر به اهداف خود…

13 ساعت ago

تجربه رانندگی با تویوتا لوین توربوشارژ

تویوتا لوین توربوشارژ تلفیقی از کیفیت ژاپنی و ارزانی چینی‌هاست. به همین دلیل خودرویی مناسب…

14 ساعت ago