آخرین اخبار

قیمت واقعی خودروها چه میزان باید باشد؟

به گزارش سرمایه فردا، عباس علی‌آبادی پیرامون موضوع قیمت‌گذاری خودروها، تصریح کرد: شورای رقابت متشکل از جمعی از خبرگان از دستگاه‌های مختلف، طبق قانون مستقل عمل می‌کند؛ ما باید گفتمانی با آن‌ها داشته باشیم اما در ماموریتی که رئیس جمهوری در بررسی قیمت خودروهای مونتاژی به وزارت صمت و وزارت اقتصاد محول کرد، بدان معنا نیست که بخواهیم نظر شورای رقابت را تغییر دهیم و حاکم بر آن‌ها باشیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: وزارت صمت طبق قانون و حاکمیت شرکتی، مسئول مستقیم خودروسازان نیست؛ بلکه سیاست‌گذار است و در این زمینه تلاش می‌کنیم که به ‌درستی سیاست‌ها تدوین شوند. اما اینکه تصور کنیم مسیر کنترل بازار یا مهار تورم، قیمت‌گذاری است، تعبیر دقیقی نیست؛ چراکه اگر قیمت‌گذاری به درستی انجام نشود و تولیدکننده به زیان برسد، تولید متوقف خواهد شد. به محض آنکه تولید متوقف شود، مجدد تورم افزایش پیدا می‌کند، بیکاری افزایش پیدا می‌کند و بسیار مشکلات دیگر.

انقباض بازار، سرمایه‌گذار را فراری می‌دهد

به اعتقاد او، همه سیاست‌ها و دستورالعمل‌ها باید عادلانه و عقلایی باشد تا توان لازم برای تولید وجود داشته و تولیدکننده مشتاق به تولید باشد؛ اما زمانی که در بازار انقباض ایجاد می‌کنیم، عملا سرمایه‌گذاری را از این بازار مهاجرت می‌دهیم.

از جمله اتفاقات غیرکارشناسانه که در این صنعت رخ داد، دو نرخی شدن قیمت خودروها بود که خودرو را به کالایی سرمایه‌ای تبدیل کرد.

علی‌آبادی تصریح کرد: از جمله اتفاقات غیرکارشناسانه که در این صنعت رخ داد، دو نرخی شدن قیمت خودروها بود که خودرو را به کالایی سرمایه‌ای تبدیل کرد. باید به سمت تعادل حرکت کرد و مردم بدانند، خودرو خریداری می‌کنند، بایستی تنها مصرف‌کننده باشند، نه اینکه بخواهند به امید کسب سود بیشتر، در بازار بفروشند که این خود ممکن است، زمینه سفته‌بازی‌ها را هم فراهم کند.

بازار خودرو باید به قیمت متعادل برسد و رقابتی شود

وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به اینکه قیمت واقعی خودروها چه میزان باید باشد، گفت: به لحاظ کارشناسی بنده معتقدم که بازار باید خود را به یک قیمت متعادل برساند و به سمت رقابتی شدن حرکت کند؛ زمانیکه بازار انحصاری و غیررقابتی می‌شود، تعادل بازار هم برهم می‌ریزد. باید تولید را در وضعیت مناسب قرار دهیم، امکان واردات را فراهم کنیم و تعرفه‌ها را به‌نحوی وضع کنیم که عملا قیمت به نقطه‌ای برسد که قیمت واقعی، نقطه سربه‌سر به‌علاوه سود قابل قبول تولیدکننده/واردکننده باشد. اگر نتوانیم تنظیم درستی داشته باشیم، ابهام در سوداگری بازار وجود دارد.

وی افزود: اما اگر افزایش قیمت ناشی از ناهنجاری‌ها در بازار باشد، باید سیاست‌ها را اصلاح کرد؛ شخصا معتقدم همواره باید سیاست‌های پویا متناسب با شرایط داشته باشیم./خبرآنلاین

modir

Recent Posts

عملکرد فولاد ارفع زیر سایه مدیران کوتاه نگر | بی توجهی ارفع به زنجیره ارزش

عملکرد فولاد ارفع، نه‌تنها از فرصت‌های نوآوری عقب مانده‌اند، بلکه با تصمیمات مدیریتی کوتاه‌مدت و…

1 روز ago

آیا زمان مناسب برای خرید طلاست؟

در شرایطی که پس‌لرزه‌های جنگ ۱۲ روزه همچنان بازارهای مالی را دچار بی‌ثباتی کرده و…

1 روز ago

تسهیلات مشکوک‌الوصول و مدیران با مدارک نامرتبط در بانک ملت

در شرایطی که رقم بدهی‌های غیرجاری بانک ملت از ۱۹ هزار میلیارد تومان فراتر رفته…

1 روز ago

مطالبات معوق ۴ هزار میلیاردی بانک دی؛ چالشی فراتر از سوددهی‌های عددی

با وجود رشد درآمد عملیاتی و تلاش‌های مدیریتی جدید در سال ۱۴۰۳، بانک دی همچنان…

2 روز ago

فولاد کاوه جنوب کیش در گرداب ضعف مدیریت

شرکت فولاد کاوه جنوب کیش، در سال ۱۴۰۳ با وجود برخی دستاوردهای تولیدی، نتوانست بر…

2 روز ago

منطقه آزاد ماکو در مسیر توسعه

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو، با رونمایی از طرح‌هایی کلان که پیوندی عمیق با آینده ترانزیت…

2 روز ago