به گزارش سرمایه فردا، ظاهرا بساط آماردهی وزارت صمت از عملکرد خودروسازان کشور جمع شده است.
طی دو سال گذشته همراه با رشد نسبی تیراژ و عرضه خودرو ، وزارت صمت آمار تولید و عملکرد خودروسازی را به تفکیلک بخش خصوصی و نیمه دولتی ، با جزییات منتشر می کرد.
این در شرایطی است که با تغییرات مدیریتی در معاونت حمل و نقل این وزارت خانه که از سال گذشته رخ داد، آماردهی نیز متوقف مانده است.
با این حال عدم ارایه گزارش خودروسازی کشور را تنها نمی توان به تغییرات مدیریتی در این وزارت خانه نسبت داد چرا که افت تولید می تواند دلیل محکم تری در این زمینه باشد.
از ابتدای سال جاری تاکنون تا پایان تیرماه کمتر از ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید شده که مقایسه آن با مدت مشابه سال گذشته از کاهش ۱۱ درصدی تیراژ حکایت دارد .
اما کاهش تولید از نخستین ماه ابتدایی سال ۱۴۰۳ بطور ماهانه رخ داده و خودروسازی کشور به دلیل عدم اصلاح قیمت ، عدم تخصیص ارز و در ادامه، بحران قطعی برق ماهانه با افت تولید مواجه بوده است .
بنابراین عدم انتشار گزارش عملکرد خودروسازان تا حد زیادی به افت تولید در واحدهای خودروسازی مربوط می شود و سیاستگذار خودرو تمایلی ندارد در آخرین روزهای حضورش در این وزارت خانه ، کارنامه غیرقابل قبولی از خودرو ارایه دهد.
البته عدم شفافیت در عملکرد خودروسازان با توقف انتشار کارنامه کیفی خودروها کلید خورد. بطوریکه از دی ماه ۱۴۰۰ تاکنونی اطلاع رسانی از وضعیت کیفی محصولات تولیدی نشده است.
حال این سوال مطرح است که اگر تولید و کیفیت خودرو طبق وعده و وعیدها پیش می رفت بازهم شاهد توقف آماردهی در این زمینه بودیم؟
عضو هیات نمایندگان اتاق ایران عنوان کرده از مهر پارسال تاکنون ۸۰ تا ۹۰ درصد پسته ایران توسط شرکت های خودروساز صادر شده و تداوم این روند موجب از دست رفتن بازارهای صادراتی پسته خواهد شد.
به گفته وی، شرکتهای خودرویی، پسته را زیر قیمت تمام شده صادر میکنند و پنج تا ۱۰ درصد زیان می دهند، اما این زیان در قبال سود ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصدی واردات، اهمیتی برای آنها ندارد.
اظهارات این عضو هیات نمایندگان در شرایطی است که خودروسازان کشور از مدت ها قبل برای تامین بخشی از ارز موردنیاز خود به صادرات کالاهای غیر خودرویی روی آورده اند که این اقدام، بازار صادراتی برخی از این کالاها را به هم ریخته است.
پسته تنها محصولی نیست که خودروسازان در این سال ها برای تامین ارز صار کرده اند، در گذشته نیز محصولاتی مانند قیر و خشکبار نیز توسط آنها صادر شده تا از ارز آن برای واردات استفاده شود.
با توجه به گفته های عضو هیات نمایندگان اتاق ایران، خودروسازان برای آنکه کالاهای صادراتی را به سرعت در بازارهای جهانی بفروشند و ارز تامین کنند، به دامپینگ روی آورده اند.
خودروسازان در شرایطی برای تامین بخشی از ارز موردنیاز خود به صادرات غیر خودرویی روی آورده اند که در مجموع سه مسیر برای تامین ارز پیش روی آنهاست.
در مدل اول خودروسازان مجاز هستند بخشی از ارز موردنیاز خود را از مسیر صادرات تامین کنند، البته از هر صادرکننده ای و هر میزان که بخواهند.
در این روش خودروسازان از ارز صادرکنندگان استفاده می کنند، روشی که البته محدودیت هایی دارد. یکی از این محدودیت ها این است که خودروسازان نمی توانند از هر صادرکننده ای ارز بخرند، از جمله فولادی ها و پتروشیمی ها.
مدل دوم نیز این است که خودروسازان به طور مستقیم وارد صادرات کالای غیر خودرویی شوند، مانند همین ماجرای پسته که آنها راسا اقدام به فروش آن کرده اند.
مدل سوم نیز تهاتر است، مانند ماجرای تامین قطعات و مواد اولیه موردنیاز خودروسازی و قطعه سازی از طریق تهاتر پول نفت با چین. در این روش، خودروسازان می توانند در قبال پول نفت ایران در دیگر کشورها به خصوص چین، بخشی از قطعات موردنیاز خود را تامین کنند.
دلایل عدم شفافیت عملکرد خودروسازان رانتهای خودروسازان است. آنها برای اینکه بتواند از واردات خودرو سود ببرند پسته ایران را مفت میفروشند./دنیای اقتصاد
نقش استارتاپ های بخش کشاورزی در تنظیم بازار و جلوگیری از تولید محصولات غیربهداشتی و…
مدیریت سیستمی کاربرد فراوانی پیدا کرده که تنها مربوط به شغل نیست. بلکه در برنامههای…
تبعات فیلترینگ فضای مجازی تنها منجر به خسارت دو میلیارد دلاری به کسبوکارهای ایرانی نشده،…
در این روند سهام کوچک یا بزرگ بخریم؟ این مهمترین سوال سرمایه گذاران است. در…
در کمیسیون تلفیق هیچ پیشنهادی برای افزایش قیمت حاملهای انرژی ارائه نشده، اما دولت طبق…
بازار لوازم خانگی در ۱۴۰۳ کاملا با رکود همراه بود. تولیدکننده ارز نداشت و مصرف…