آخرین اخبار

عبور از دیوار تحریم در ماکو

به گزارش سرمایه فردا، در سال‌های اخیر اقتصاد ایران در تنگنای تحریم قرار داشته است. با وجود پتانسیل های بالا بسیاری از سرمایه‌گذاران خارجی از ورود به پروژه‌های ایرانی خودداری کرده‌اند. مگر اینکه دیپلماسی اقتصادی فعالی برای حضور سرمایه گذاران بکار گرفته شده باشد. مدیران منطقه آزاد ماکو در سه سال گذشته تمرکز خود را بر توسعه زیرساخت‌های منطقه آزاد ماکو قرار دادند. بر همین مبنا عبور از دیوار تحریم در ماکو محقق شد. این منطقه آزاد علاوه بر سرمایه‌گذاران داخلی را در پروژه‌های خود همراه کرد. سرمایه‌گذاران خارجی را مشتاق به همکاری کرد.

در واقع  ۱۰۴ طرح سرمایه گذاری به ارزش ۹۴۰۰ میلیارد ریال معرفی شد. در این مدت با توجه به طرح‌های پیشنهادی منطقه آزاد  ۴۳.۵ میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی در طرح‌های منطقه آزاد ماکو  به بهره برداری رسید.

جزئیات پروژه‌های منطقه آزاد ماکو از این قرار است که ۳۰ طرح توسط سرمایه گذاران داخلی در سال ۱۴۰۰ انجام شد. ارزش این پروژه‌ها در زمان اجرا ۱۸۴ میلیارد تومان برآورد شده است. همچنین در سال ۱۴۰۰ حدود ۳.۳ میلیون دلار پروژه با سرمایه گذاری خارجی به بهره برداری رسید.

میزان سرمایه گذاری داخلی در منطقه آزاد ماکو

 براساس ارزیابی ها میزان سرمایه گذاری داخلی در منطقه آزاد ماکو سال ۱۴۰۱ برابر با ۳۰ طرح با ارزش ۳۲۵ میلیارد تومان بود. همچنین سرمایه گذاری خارجی ۱۰ میلیون دلار در اجرای پروژه‌های اقتصادی بکار گرفته شد.

سال ۱۴۰۲ در ۴۴ طرح سرمایه گذاری داخلی و خارجی جذب شد که ۴۳۱ میلیارد تومان آن مربوط به سرمایه‌گذاران داخلی بود. همچنین در سال ۱۴۰۲ حدود ۳۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی در پروژه های منطقه آزاد ماکو اجرایی شد. در یک سال گذشته منطقه آزاد ماکو توافقاتی را با ماهان در حوزه گردشگری، یک شرکت چینی برای تولید خودرو و ماشین آلات و… داشته است.

بررسی روند جذب سرمایه در سه سال گذشته نشان می دهد که تسهیل گری و ارایه بسته های سرمایه گذاری در منطقه آزاد ماکو کارساز شده است. به طوری که در  سال های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲، حدود ۲۸ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در منطقه آزاد ماکو انجام شده است.

ظرفیت‌های منطقه آزاد ماکو

منطقه آزاد ماکو دارای ظرفیت‌های بالایی در زمینه صنعتی، معدنی و گردشگری است. به همین دلیل بیشترین سرمایه گذاری ها در سه سال اخیر در حوزه های صنایع و معادن، کشاورزی، گردشگری و ورزشی، لجستیک، صنوف، تجارت و ساخت و ساز انجام شده است.

همچنین ۵۷۳ میلیون دلار  صادرات از منطقه آزاد ماکو به خارج از کشور انجام شده است. در مجموع ۵ هزار و ۶۳۵ میلیون دلار از منطقه آزاد ماکو صادرات شده است.

در بخش سرمایه‌گذاری نیز از تعداد ۱۱۰ بسته سرمایه گذاری به ارزش ۲۸۴۲۰ میلیارد تومان،  ۶۴ متقاضی با حجم سرمایه گذاری ۱۰۱۲۷ میلیارد تومان مراحل فعالیت خود را آغاز کرده اند. با بهره برداری از این طرح ها برای ۴ هزار و ۹۰۰ نفر اشتغال در منطقه ایجاد می شود.

modir

Recent Posts

آینده صنعت نفت ایران چگونه خواهد بود؟

کمبود سرمایه‌گذاری آینده صنعت نفت ایران را با چالش مواجه کرده و عمدتاً به دلیل…

10 ساعت ago

تأثیر فقر در ایران چه بوده است ؟

تأثیرات بلندمدت فقر در ایران احتمالاً چندوجهی خواهد بود و جنبه‌های مختلفی از جامعه، سیاست…

11 ساعت ago

قیمت کیا کی ۴ چند؟

در حال حاضر کیا کی ۴ در آمریکا جانشین گران‌تر کیا سراتو شده‌است. در ارزیابی‌ها…

11 ساعت ago

افزایش قیمت آلومینیوم در بازار جهانی

افزایش قیمت آلومینیوم در بازار جهانی به صورت تدریجی اتفاق افتاده است. به طوری که…

13 ساعت ago

افزایش تمرکز برابر است با افزایش قدرت

افزایش تمرکز برابر است با افزایش قدرت زیرا منجر میشود انسان راحتتر به اهداف خود…

13 ساعت ago

تجربه رانندگی با تویوتا لوین توربوشارژ

تویوتا لوین توربوشارژ تلفیقی از کیفیت ژاپنی و ارزانی چینی‌هاست. به همین دلیل خودرویی مناسب…

13 ساعت ago