عبور از بحران فرسودگی صنایع با تجهیزات روز بازرسی امکان پذیر است
عبور از بحران فرسودگی صنایع با تجهیزات روز بازرسی امکان پذیر است

معاون بازرسی تجهیزات صنعتی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران گفت: برای عبور از شرایط بحرانی صنایع فرسوده باید صنعت بازرسی کشور تقویت شود.

به گزارش سرمایه فردا، یوسف باقریان معاون بازرسی تجهیزات صنعتی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در گفتگو با خبرنگار کاماپرس با اشاره به اینکه وضعیت صنعت نفت و گاز کشور به در حال ورود به شرایط بحرانی است گفت: برخی صنایع عمر بالای ۴٠ سال دارند، برای نمونه نفت و گاز گچساران، آغاجاری که به دلیل عمر طولانی فرسوده محسوب می شوند و نیاز مند تخصیص بودجه به جهت شناخت نواحی بحرانی و تعمیرات اساسی دارند.

راهکار تقویت صنعت بازرسی

او با تاکید بر اینکه بخش دیگری از تجهیزات بعد از شروع تحریم ها وارد کشور شده اند که به دلیل عدم خرید از سازندگان اصلی و خرید از طریق واسطه های عمدتا چینی ، امکان صحه گذاری بر اصل و غیر اصل بودن آنها وحود نداشته است. متاسفانه برخی از آنها با اینکه هنوز وارد چرخه عمر فرسودگی نشده اند به دلیل کیفیت پایین دچار خوردگی های بالا شده اند. استفاده از این تجهیزات میتواند باعث خسارات فراوانی به صنایع نفت و گازی کشور وارد نماید.

او افزود: به همین دلیل برای عبور از این شرایط باید هر چه سریعتر با تقویت صنعت بازرسی و کمک به ورود تجهیزات پیشرفته تست های غیر مخرب تست های متناسب با هر تجهیز انجام گردد. این بازرسی ها نباید صرفا برای گزارش دادن به مدیران بالادستی انجام پذیرد. بلکه باید در راستای جلوگیری از آسیب و هزینه بالای شرکت‌ها انجام شود.

نقش سازمان استاندارد بر افزایش عملکرد شرکتهای بازرسی

باقریان با بیان اینکه برخی کارفرماها برای اینکه هزینه‌ها را کاهش دهند با پایین ترین قیمتهای اعلامی از سوی شرکت های بازرسی کار می کنند، گفت: در حالی که آسیب به یک خط لوله می تواند هزینه ای ١٠٠ ها برابر هزینه بازرسی صحیح ولو بالاتر به یک پالایشگاه تحمیل نماید . از طرف دیگر به دلیل تحریم‌ها خرید برخی تجهیزات نفت و گازی بسیار سخت است. به همین دلیل باید بازرسی را به عنوان یک راهکار برای جلوگیری از آسیب بیشتر به این صنایع استفاده کرد.
‎معاون بازرسی تجهیزات صنعتی شرکت کنترل کیفیت با تاکید بر اینکه سازمان استاندارد از طریق مرکز تایید صلاحیت میتواند برخی از خروجی ها و گزارشات بازرسی ، شرکت ها را چک نماید که این موضوع نمی تواند تاثیر چندانی بر افزایش عملکرد شرکتهای بازرسی داشته باشد و کارفرمایان خود باید وسواس و دقیت بیشتری در انتخاب پیمانکار بازرسی خود داشته باشند