آخرین اخبار

طرفداران ترامپ در آمریکا

حامد وحیدی طی مقاله‌ای با ارجاع به پژوهشی علمی به قلم دو اقتصاددان، جولیا بوچیونه و برایان نایت، به بررسی طرفداران ترامپ در آمریکا و تاثیر آن بر انتخابات پرداخته است. جیمی کارتر، اولین رئیس‌جمهور انجیلی که این رویکرد را داشت. اینکه امروزه به رغم رویکردهای سکولار کشورهای غربی، مذهب سایه گسترده‌ای بر مسائل سیاسی و بحث‌برانگیز است. برای نمونه سقط جنین، تامین مالی علوم پایه، بودجه عمومی مدارس دینی، برنامه درسی مدارس و ازدواج انداخته است.

چکیده مقاله:

طبق قانون اساسی آمریکا، دولت حق تعیین یک مذهب رسمی ندارد. با این‌حال، این امر مانع از ایفای نقش راهبردی مذهب در سیاست این کشور نشده است. به طوری که، مذهب نامزدهای ریاست‌جمهوری اغلب یک موضوع کلیدی در مسیر مبارزات انتخاباتی بوده است. از کاتولیک بودن جان‌اف‌کندی در سال ۱۹۶۰ تا بحث بر سر اعتقاد باراک اوباما در انتخابات‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۲.

در این میان نهضت راست مسیحی با داشتن پایه‌های کاملاً مذهبی، وارد حوزه‌های سیاست داخلی و خارجی آمریکا شده است. با قدرت جهت‌دهی آرای انتخاباتی به عاملی تعیین‌کننده در مشخص کردن و سمت‌گیری این حوزه‌ها تبدیل شده است.

علاوه بر این، رهبران مذهبی اغلب نقشی کلیدی در شکل دادن به سیاست و انتخابات آمریکا داشته‌اند.  در دوران ریاست‌جمهوری کارتر، یک گروه انجیلی به نام «اکثریت اخلاقی» به رهبری جری فالول، مجری تلویزیونی و رهبر مسیحی، علیه کارتر تشکیل شد‌. آنها در انتخابات ۱۹۸۰ از رونالد ریگان حمایت کردند.

طرفداران ترامپ در آمریکا در انتخابات نقش دارند؟

با استفاده از داده‌های مربوط به رای‌دهی در سطح ایالت‌های آمریکا و نظرسنجی‌های مختلف مشخص می‌شود. رای‌دهندگان انجیلی در واقع حمایت خود را از کارتر در سال ۱۹۷۶ به ریگان در سال ۱۹۸۰ تغییر دادند.

رهبران مذهبی، ترجیحات مذهبی نامزدها را در نظر می‌گیرند و از نامزد طرفدار مذهب حمایت می‌کنند. رای‌دهندگان دارای ذهنیت مذهبی نیز، از نامزد مورد تایید این رهبران مذهبی حمایت می‌کنند، حتی زمانی که از نظر ایدئولوژیک با آن نامزد مخالف باشند.

مسیحیت انجیلی یا اوانجلیسم (Evangelicalism) شاخه‌ای از پروتستانتیسم با گستردگی جهانی است. انجیلی‌ها بر مفهوم «تولد دوباره» و بنیادگرایی مسیحی و قرائت تحت‌اللفظی کتاب مقدس تاکید دارند. بزرگ‌ترین فرقه انجیلی‌ها در آمریکا کنوانسیون باپتیست جنوبی   (SBC)  است که در سال ۱۸۴۵ در جنوب این کشور تاسیس شد.

شعار آنها نیز بازگشت به انجیل و تغییر جامعه با تحول فرهنگی بود تا از این راه در آمریکا حکومتی بر مبنای بنیادهای انجیل به وجود آورند. گروهی از اوانجلیست‌ها هم بودند. با پیشرفت تکنولوژی به رادیو و تلویزیون رو آوردند و از طریق آن، به تبلیغ دینی پرداختند. که به آنها تله وانجلیست (Televangelist) می‌گویند.

رهبران مذهبی انجیلی‌ها در این سال‌ها ارتباط نزدیک و هدفمندی با حزب جمهوریخواه داشته‌اند. تقریباً ۸۰ درصد از انجیلی‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ از ترامپ در مقابل بایدن حمایت کردند.

طرفداران ترامپ در آمریکا به گروههای مذهبی و راست مسیحی برمی گردد. پیش از این ریگان با حمایت آنها رییس‌جمهور شده بود./تجارت فردا

modir

Recent Posts

آینده صنعت نفت ایران چگونه خواهد بود؟

کمبود سرمایه‌گذاری آینده صنعت نفت ایران را با چالش مواجه کرده و عمدتاً به دلیل…

9 ساعت ago

تأثیر فقر در ایران چه بوده است ؟

تأثیرات بلندمدت فقر در ایران احتمالاً چندوجهی خواهد بود و جنبه‌های مختلفی از جامعه، سیاست…

11 ساعت ago

قیمت کیا کی ۴ چند؟

در حال حاضر کیا کی ۴ در آمریکا جانشین گران‌تر کیا سراتو شده‌است. در ارزیابی‌ها…

11 ساعت ago

افزایش قیمت آلومینیوم در بازار جهانی

افزایش قیمت آلومینیوم در بازار جهانی به صورت تدریجی اتفاق افتاده است. به طوری که…

13 ساعت ago

افزایش تمرکز برابر است با افزایش قدرت

افزایش تمرکز برابر است با افزایش قدرت زیرا منجر میشود انسان راحتتر به اهداف خود…

13 ساعت ago

تجربه رانندگی با تویوتا لوین توربوشارژ

تویوتا لوین توربوشارژ تلفیقی از کیفیت ژاپنی و ارزانی چینی‌هاست. به همین دلیل خودرویی مناسب…

13 ساعت ago