به گزارش سرمایه فردا، بازار داخلی لوازم خانگی چند سالی هست که به صورت انحصاری در اختیار تولیدکنندگان داخلی قرار گرفته است و همین مسأله باعث شده برخی از آنها فروشگاه های اختصاصی لوازم خانگی راه بیندازند تا از این طریق برندسازی هم با هزینه کمتری انجام دهند اما مصرف کنندگان همیشه به سراغ فروشگاه زنجیره ای برند می روند و بسیاری از تولیدکنندگان نتوانسته اند فروشگاه های خود را به نخستین انتخاب مصرف کنندگان تبدیل کنند، زیرا در حال حاضر برخی هایپرمارکت ها با تمرکز بر توزیع و استفاده از فناوری های روز همچون شبکه توزیع آنلاین و لجستیک گسترده و همچنین ایجاد شعب در مناطق مختلف توانسته اند بیشتر رضایت مصرف کنندگان را جلب کنند.
در واقع تولیدکنندگان لوازم خانگی نمی توانند برای عرضه محصولات خود در هر منطقه ای شعبه داشته باشند زیرا هزینه آنها روی قیمت فروش تاثیر منفی می گذارد و در نهایت توان رقابت خود را از دست می دهند، اما شرکت های توزیع کننده و هایپرمارکت عمومی به دلیل تمرکز بر توزیع با استفاده از داده های بازار مبنی بر نیاز مصرف کنندگان محصولات متنوع و مورد تقاضای بازار را عرضه می کنند، به همین دلیل گردش مالی در فروشگاههای آنها بالاست اما در فروشگاههای انحصاری تولیدکنندگان اینگونه نیست و آنها مشتری جذب می کنند.
در ایده فروشگاه های اختصاصی، مدیران شرکت ها تصور می کردند محصولات را از این طریق می توانند با هزینه کمتری به دست مصرفکننده برسانند، اما این مسئله زمانی محقق می شود که فروشگاه برند شده باشد اما در شرایط کنونی تولیدکنندگان نتوانسته اند فروشگاه های اختصاصی خود را در بازار مصرف جابیندازند به همین دلیل در زیر سایه فروشگاه ها و حتی مغازه های سنتی قرار گرفته اند که مصرف کنندگان نسبت به آنها شناخت دارند و از طرف دیگر آنها به راحتی می توانند انواع برندها را یکجا به مصرف کنندگان عرضه کنند و این مزیت باعث شده تا خریداران کالای مورد نظر خود را سریعتر انتخاب کنند و کمتر سراغ فروشگاه اختصاصی تولیدکنندگان بروند.
از طرف دیگر هایپر لوازم خانگی ها به دلیل اینکه شعب محدودی دارند و از طرف دیگر در حاشیه شهر و حتی نزدیک کارخانه تولیدی قرار دارند عملا مشتری کمتری دارند، به همین دلیل قدرت رقابت با سایر فروشگاه های زنجیره ای برند را ندارد.
با توجه به اینکه بسیاری از مصرف کنندگان ایرانی هنوز در بازار دنبال برندهای خارجی هستند آنها را در فروشگاههای غیراختصاصی می توانند پیدا کنند به همین دلیل عملا بخش عمده ای از مشتریان ایرانی به هایپرهای قدیمی تر می روند تا شاید ردی از برندهای مورد علاقه سان را پیدا کنند.
البته مدیران شرکت های ایرانی در زمان راه اندازی هایپر های لوازم خانگی مدعی بودند از این طریق می توانند رونق در تولید ایجاد کنند اما ارزیابی ها از وضعیت هایپرهای اختصاصی لوازم خانگی حکایت از این دارد که آنها شکست خورده اند، چراکه برخی خانواده ها به بازار داخلی اعتماد چندانی ندارند و محصولات داخلی هنوز نتوانسته اند مزیتی کیفی و قیمت رقابتی ایجاد کند به همین دلیل مردم هم تمایلی به خرید محصولات داخلی ندارند هایپر لوازم خانگی تحت تاثیر جو کلان قرار گرفته اند و به نوعی سرمایه گذاری تولیدکنندگان برای راه اندازی این هایپر لوازم خانگی مسکوت مانده و در صورتی که شرکت ها نتوانند در برندسازی موفق عمل کنند راه اندازی این فروشگاه ها به دنبال افزایش هزینه سرمایه گذاری منجر به کاهش بهره وری و افت حاشیه سود خواهد شد.
وزیر صنعت قیمت خودرو را تا ۳۵ درصد افزایش داد. حالا برای توجیه اقدام خود…
اعضا هیأت مدیره نظام مهندسی در یک تعارض منافع قرار دارند از سویی باید مدافع…
انگیزههای مدیریت اخلاقی را میتوان: عدالت، انصاف و دیگر خواهی دانست. مدیریت اخلاقی اهداف سودآوری،…
عبدالخالق زاده گفت: معاملات بورس انرژی به دلیل وابستگی دولتی در منافع عرضه کنندگان تاثیر…
نقش استارتاپ های بخش کشاورزی در تنظیم بازار و جلوگیری از تولید محصولات غیربهداشتی و…
مدیریت سیستمی کاربرد فراوانی پیدا کرده که تنها مربوط به شغل نیست. بلکه در برنامههای…