صنعت پوشاک رشدی ۶ درصدی داشته است

به گزارش سرمایه فردا،  «محسن گرجی» اظهار داشت: در حوزه صنعت پوشاک دست‌کم ۱۰۰ هزار واحد صنفی تولیدی ثبت شده در اصناف داریم که به غیر از مجموعه‌ واحدهای مشاغل خانگی و مزون‌هایی است که توسط وزارت ارشاد دارای مجوز هستند.

وی تاکید کرد: دست‌کم۲۸۰ هزار واحد صنفی توزیعی وجود دارد که این‌ها نیز به غیر از فعالانی هستند که در حوزه فضای مجازی و بعضا بدون مجوز فعاتلیت می‌کنند.

وی با بیان اینکه نزدیک به یک‌هزار واحد صنعتی تولیدی نیز در کشور فعال هستند، افزود: در این تعداد واحد صنعتی- تولیدی به‌علاوه ۱۰۰ هزار واحد صنفی- تولیدی بین ۷۰۰ هزار تا یک میلیون نفر اشتغال دارند که با احتساب اشتغال در حوزه توزیع، نزدیک به ۲ میلیون تا ۲.۵ میلیون نفر (آمار ثبت شده رسمی واحدهای رسمی) در صنعت پوشاک کشور مشغول به کار هستند.

مدیرکل دفتر صنایع منسوجات و پوشاک وزارت صمت در ادامه خاطرنشان‌کرد: در سال ۱۴۰۱ رشد اقتصادی در صنعت نساجی ۱۷.۱ درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ بود که در کل رسته‌های صنعتی بالاترین عدد را داشت. در حوزه پوشاک رشد اقتصادی ۶ درصد ثبت شده که به هدف‌گذاری هشت درصدی نزدیک بود.

وی با بیان اینکه در سال جاری نیز در اردیبهشت‌ماه، شامخ (شاخص مدیران خرید که شاخصی برای فضای کسب و کارها در حوزه پوشاک است) ۷۵ درصد و در آخرین آمار در خردادماه ۶۵ درصد بود، تصریح کرد: این ۶۵ درصد نسبت به متوسط اقتصادی صنعتی که ۵۵ درصد و شامخ اقتصادی ۵۰ درصد بوده، بالاتر است و نشان می‌دهد که فضای کسب‌وکار در صنعت پوشاک به طور نسبی فضای مناسبی است.

گرجی ادامه داد: واردات ماشین‌آلات دوخت‌مان در سال گذشته نزدیک‌به ۹۵۰ هزار دلار بود. این میزان در سال ۱۴۰۰ حدود ۵۵۰ هزار دلار بوده است؛ بنابراین رشد تقریبا ۴۰ درصدی در ماشین‌آلات دوخت ثبت شده است.

صنعت پوشاک کشور، صنعتی روبه رشد است

وی با اشاره به اینکه در حوزه مواد اولیه نیز رشد داشته‌ایم، یادآور شد: مجموع همه این‌ها نشان می‌دهد که صنعت پوشاک کشور یک صنعت رو به رشد و در یک فضای خوب مورد حمایت سطوح مختلف حاکمیت است.

مدیرکل دفتر صنایع منسوجات و پوشاک وزارت صمت همچنین گفت: انتظارمان این است که سطح حمایت از سطحی فعلی بیشتر شود و ما نیز در ازای این حمایت نه تنها در این صنعت مردمی اشتغال ایجاد می‌کنیم، بلکه دغدغه فرهنگی را هم رفع خواهیم کرد.

وی با تاکید بر اهمیت صنعت نساجی و پوشاک در کشور اظهار داشت: اهمیت این زنجیره ارزش بر کسی پوشیده نیست، اما نکته مهمی که باید در نظر داشت این است که در صنعت پوشاک‌مان، تا چه میزان از رویدادهای تجاری استفاده می‌شود.

گرجی با طرح این مثال که برپایی جشن‌ها و خرید هدایا در سال نو میلادی باعث چرخش اقتصاد می‌شود؛ اتفاقی که به‌ مرور زمان با نگاه تجاری به سال نو میلادی که رویدادی ۱۵۰ ساله است شکل گرفت، افزود: در رویدادهای فرهنگی- بومی ظرفیت‌هایی وجود دارد که صنعت‌مان چندان بدان توجه نکرده است.

با تکیه بر رویدادهای فرهنگی، رکود بازار پوشاک رفع می‌شود

مدیرکل دفتر صنایع منسوجات و پوشاک وزارت صمت با اشاره به اینکه صنعتگران پوشاک داخلی معتقدند که در سه ماه از سال (ابتدای خرداد تا پایان مرداد) رکود بر بازار صنعت پوشاک حاکم است، اضافه‌کرد: با تکیه بر رویدادهای فرهنگی، این رکود رفع می‌شود. در این زمینه فقط باید از ظرفیت‌ها استفاده کرد و غیرمرتبط با زنجیره ارزش هم نیست.

وی بیان‌داشت: تجربه‌های جهانی نشان می‌دهد که می‌توان از ظرفیت‌های جهانی استفاده‌های اقتصادی خوبی کرد و این برای‌مان جای کار بسیار دارد./ایرنا

modir

Recent Posts

آینده صنعت نفت ایران چگونه خواهد بود؟

کمبود سرمایه‌گذاری آینده صنعت نفت ایران را با چالش مواجه کرده و عمدتاً به دلیل…

10 ساعت ago

تأثیر فقر در ایران چه بوده است ؟

تأثیرات بلندمدت فقر در ایران احتمالاً چندوجهی خواهد بود و جنبه‌های مختلفی از جامعه، سیاست…

12 ساعت ago

قیمت کیا کی ۴ چند؟

در حال حاضر کیا کی ۴ در آمریکا جانشین گران‌تر کیا سراتو شده‌است. در ارزیابی‌ها…

12 ساعت ago

افزایش قیمت آلومینیوم در بازار جهانی

افزایش قیمت آلومینیوم در بازار جهانی به صورت تدریجی اتفاق افتاده است. به طوری که…

13 ساعت ago

افزایش تمرکز برابر است با افزایش قدرت

افزایش تمرکز برابر است با افزایش قدرت زیرا منجر میشود انسان راحتتر به اهداف خود…

13 ساعت ago

تجربه رانندگی با تویوتا لوین توربوشارژ

تویوتا لوین توربوشارژ تلفیقی از کیفیت ژاپنی و ارزانی چینی‌هاست. به همین دلیل خودرویی مناسب…

13 ساعت ago