Categories: آخرین اخبار

شلمچه–بصره در ایستگاه تصمیم

به گزارش سرمایه فردا،  ایران و شلمچه-بصره-در-ایستگاه-تصمیم/عراق در سال‌های اخیر تبادلات گسترده‌ای در حوزه‌های گردشگری و تجارت داشته‌اند؛ به‌گونه‌ای که در سال ۱۴۰۳، آمار ثبت‌شده از تبادل ۷ میلیون گردشگر و حجم تجارت ۱۲ میلیارد دلاری حکایت دارد. ضعف زیرساخت‌های حمل‌ونقل، به‌ویژه تأخیر در راه‌اندازی خط ریلی شلمچه–بصره، یکی از عوامل اصلی افزایش زمان سفر و تجارت و کاهش رفاه مسافران میان ایران و عراق به شمار می‌رود. با توجه به رشد روزافزون گردشگری و مبادلات تجاری بین دو کشور، این مسیر ریلی استراتژیک در آینده نقشی تعیین‌کننده خواهد داشت. به همین بهانه جمعی از کارشناسان حوزه حمل و نقل ریلی از ایران و عراق در نشستی مشترک، نظرات خود را در رابطه با نقش شبکه ریلی در تقویت روابط تجاری و گردشگری بیان کردند.

مهندس علی حسون، مسئول پرونده ریلی اندیشکده الرواق بغداد، در این نشست گفت: اتصال ریلی به سایر کشورها مزایای فراوانی دارد و در این زمینه اتصال به همسایگان از اهمیت بالاتری برخوردار است. منطقه خاورمیانه، به‌ویژه ایران و عراق که سالانه بیش از ۱۲ میلیارد دلار کالا و میزان بالایی از مسافران را بین یکدیگر تبادل می‏کنند، بیش از هر زمان دیگر به چنین اتصالاتی نیازمند هستند. دولت عراق به صورت رسمی اعلام کرده کارکرد این خط ریلی رفاه در جابه‌جایی مسافران در سفرهای زیارتی، تفریحی و درمانی است، اما راه‌آهن می‏تواند در نقش انتقال کالا و تجارت منطقه‌ای نقش ایفا کند.

همچنین مهندس محمدجواد شاهجویی، بنیانگذار اندیشکده حمل و نقل ایران و رییس کمیته برنامه ریزی انجمن مهندسی حمل و نقل ایران نیز در این نشست، در تایید سخنان علی حسون گفت: «از دیدگاه ایران، اهمیت این پروژه در ابتدا در حوزه انتقال مسافر و کمک به حمل و نقل مسافران و باتوجه به حجم عظیم سفرهای سالانه بین دو کشور است. بنابراین همان‌گونه که بین سران دو کشور توافق شده دولت جمهوری اسلامی ایران علاقه‏مند است، هرچه سریع‌تر اتصال ریلی شلمچه-بصره برقرار شود و حمل و نقل مسافرین سریع‏تر صورت بگیرد. در آینده هر دو کشور به این نتیجه خواهند رسید که برای تقویت تجارت دوطرفه از این مسیر و سایر مسیرها باید استفاده کنند.

شاهجویی افزود: شبکه‌های جاده‌ای فعلی حتی در صورت احداث خط ریلی شلمچه-بصره، پاسخگوی تبادلات بین دو کشور نیستند. بنابراین ایجاد مسیرهای جدید و توسعه زیرساخت‌های ریلی و جاده‌ای ضروری است.

گفتنی است؛ خط ریلی شلمچه-بصره به عنوان یکی از پروژه‌های راهبردی در حوزه حمل‌ونقل بین ایران و عراق از حدود دو دهه پیش میان مسئولان دو کشور مطرح شده اما هنوز به بهره‏برداری نرسیده است. این در حالی است که این خط ریلی تنها نیازمند ۳۳ کیلومتر ریل‏گذاری، مین‏روبی ۱۶ کیلومتر ابتدایی مسیر و احداث یک پل ۸۰۰ متری بازشو روی شط العرب است. کارشناسان معتقدند که افتتاح این خط ریلی در کنار منافع راهبردی و زئوپلتیک برای دو کشور، می‏تواند روابط تجاری و گردشگری میان طرفین را نیز توسعه دهد

modir

Recent Posts

گنگ فرمول تازه حاشیه‌سازی

برنامه «گنگ» با اجرای علی ضیا و حضور محمدرضا شایع، تنها یک تجربه موسیقایی نبود؛…

3 ساعت ago

پرونده کلیپ کودک‌آزاری

انتشار یک کلیپ کودک‌آزاری در آذرماه دو سال پیش، جامعه را در شوک فرو برد.…

3 ساعت ago

درگیری خونین در باغ

پرونده قتل شاهین در ملارد، از یک نزاع خانوادگی بر سر معامله ملکی آغاز شد…

3 ساعت ago

کامران فانی ؛ صدای آرام دقت در زمانه شتاب

مرگ کامران فانی خبر نبود، مکثی بود در میان هیاهوی روزمره؛ یادآوری اینکه دانش و…

3 ساعت ago

جزئیات پرونده اپستین

لید انتشار مجموعه‌ای از تصاویر مربوط به املاک جفری اپستین توسط دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا،…

3 ساعت ago

الگوریتم‌ها جای ارتش‌ها را گرفتند

جهان امروز دیگر بر سر خاک و منابع طبیعی نمی‌جنگد؛ میدان تازه رقابت، داده و…

4 ساعت ago